هجوم به ارزش‌های مادی و معنوی در دولت تدبیر و امید؛

از موضع‌گیری‌های ضعیف نماینده تا بی‌برنامه بودن دولت در جایگزینی صید پرنده در فریدونکنار

بصیر، همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تعیین نخستین فرماندار این دولت در فریدونکنار شاهد هجمه گسترده و بی‌سابقه‌ای علیه ارزش‌های معنوی و مادی موجود در این شهرستان بوده‌ایم که پیش از این سابقه نداشته و نگرانی‌هایی را در بین مردم شریف این منطقه به وجود آورده بود.

در این فرصت ابتدا به بررسی هجمه‌ها به ارزش‌های مادی شهرستان و در نوبت بعدی به بررسی هجمه به ارزش‌های معنوی شهرستان می‌پردازیم، همچنین تلاش می‌کنیم پیش‌بینی خود در مورد هجمه‌های بعدی که ممکن است در سطح شهرستان به وجود آید را مطرح کنیم که مستلزم هوشیاری و واکنش مناسب از سوی مسئولان و مدیران فریدونکنار است.

نخستین همجه در سال ۹۲ آغاز شد که عده‌ای در داخل سعی در بدنام کردن برنج، این کالای استراتژیکی تولید شده در سطح استان و شهرستان کردند و معتقد بودند که این محصول به دلیل استفاده بیش از اندازه سموم کشاورزی مسموم بوده و غیرقابل استفاده است.

هفت نوع برنج خارجی و داخلی پس از تحقیقات آزمایشگاهی ناسالم تشخیص داده شده‌اند که از این هفت نوع برنج پنج نوع آن تولید داخل و دو نوع آن را وارداتی با برند پاپانو از کشور هندوستان و زیتون از کشور پاکستان تشکیل بوده‌اند.

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در این رابطه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برنج‌هایی با عناوین تجاری پاپانور، زیتون، ستایش، صدری هاشمی آستانه اشرفیه، طارم محلی معطر فریدونکنار، آویلا و سیاه‌دم هاشمی دودی در فاکتورهایی چون میزان سرب،‌ کادمیوم، آرسنیک و آفلاتوکسین مجاز در این محصولات، با استانداردها انطباق نداشته و غیراستاندارد است و به مصرف کنندگان توصیه می‌شود از خرید برنج‌های اعلام شده خودداری کنند.

در این سو اما برای دفاع از برنج مرغوب تولید شده در سطح شهرستان  و حمایت از کشاورزان منطقه شاهد واکنش بسیار ضعیف نماینده مردم فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی و فرماندار وقت در مواجه با این خبر بودیم، اما در سطح استانی ربیع فلاح به همراه نماینده شهرستان آمل یوسفیان‌ملا به شدت به آن واکنش نشان داده و عده‌ای از نمایندگان مجلس هم با سفر به هند و بازدید از مزارع انجا به مسموم بودن برنج وارداتی اعتقاد داشتند و سازمان استاندارد هم سالم بودن برنج فریدونکنار و مازندران را تایید کرد  و به این نحو بازی بدنام کردن برنج شهرستان مدیریت و کنترل شد. (برای اطلاع کامل از این حادثه به اینجا مراجعه کنید)

درسال ۹۳ هم صید پرندگان مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار دومین هجمه به ارزش‌های مادی این شهرستان بود که بازتاب‌های زیادی در سطح کشور داشت.

حضور وزیر دادگستری در تالاب ازباران و گزارش‌های مفصلی که خبرگزاری‌های مختلف در این رابطه منتشر کرده بودند شدت این هجمه‌ها را افزایش داد اما از این سو تنها فرماندار فریدونکنار که به تازگی در این مسند حاضر شده بود، واکنش‌هایی برای دفاع از این منبع درآمد مردم منطقه و شغل ابا و اجدادی آنها از خود نشان داد اما دریغ از یک مصاحبه از سوی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی که در این کارزار هم مردم شریف منطقه را تنها گذاشتند و دفاعی از انها به عمل نیاوردند.

بسیاری از فعالان محیط‌زیست نیز اقدامات انسان‌دوستانه مردم روستای ازباران در تهیه خوراک و غذای کافی برای قوهای مهاجر را ندیدند و مردم فریدونکنار را به تخریب جایگاه محیط زیست در سطح شهرستان متهم کردند و سازمان صداو سیما هم با تهیه مستندی موجب تخریب بیشتر جایگاه شهرستان در سطح کشور را فراهم کرد؛ امری که ادعایی بیش نبود.

اما آنچه که بسیار مهم به نظر می‌رسد این است که دولت تدبیر! به جای پاک کردن صورت مسئله باید به فکر حل آن بوده و برای حفظ این‌گونه پرندگان می‌تواند طرح‌های حمایتی را نسبت به کشاورزان منطقه ایجاد کند.

چون این صید شغل ابا و اجدادی و جزء شغل دوم مردم این منطقه در شش ماهه دوم سال است نکته مهمی که اینانلو کارشناس محیط زیست سازمان صدا و سیما در نامه‌ای برای حمایت از مردم این منطقه خطاب به خانم ابتکار بیان داشته است. (برای آگاهی از متن نامه اینانلو به اینجا مراجعه کنید)

ادامه دارد…

رضاسیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا