اگر تری گلیسرید بالا دارید، بخوانید

بصير،
اگر باید مراقب تری گلیسرید خود باشید، برخی سبزیجات برایتان بهتر از بقیه هستند. مقدار سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و ذرت را محدود کنید. به این صورت بدن شما نشاسته اضافی را به تری گلیسرید تبدیل نمیکند. موارد جایگزین برایتان زیاد است مانند گل کلم، کلم و قارچ. اگر تری گلیسرید بالا دارید، از این غذاها اجتناب کنید:

سبزیجات نشاسته ای

اگر باید مراقب تری گلیسرید خود باشید، برخی سبزیجات برایتان بهتر از بقیه هستند. مقدار سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و ذرت را محدود کنید. به این صورت بدن شما نشاسته اضافی را به تری گلیسرید تبدیل نمیکند. موارد جایگزین برایتان زیاد است مانند گل کلم، کلم و قارچ.

خوراک لوبیا با گوشت

لوبیا حاوی فیبر و مواد مغذی دیگر است اما اگر با گوشت آن را درست (یا خریداری) کنید، ممکن است گزینه خیلی مناسبی برایتان نباشد. برچسب روی محصولات آماده لوبیا را بخوانید تا بدانید این محصول چقدر چربی دارد. به جای آن میتوانید لوبیا را بدون چربی اشباع شده خریداری کنید.

افراط در مواد غذایی خوب

تردیدی نیست که میوه برایتان خوب است به خصوص اگر به جای دسر، میوه مصرف کنید. اما وقتی تری گلیسرید بالا دارید، ممکن است لازم باشد مصرف خود را به ۲ تا ۳ میوه در روز محدود کنید. به این صورت قند طبیعی بیش از حد دریافت نمیکنید. اگر میوه خشک میخورید به یاد داشته باشید اندازه هر سهم خیلی کمتر از میوه تازه است:  مثلا یک سهم میوه برابر است با ۲ قاشق غذا خوری کشمش.

الکل

الکل میتواند تری گلیسریدتان را بالا ببرد. علت آن قندهایی است که به طور طبیعی در الکل وجود دارند. قند زیاد از هر منبعی که باشد میتواند مشکل ساز باشد. پزشک شما ممکن است توصیه کند اگر تری گلیسریدتان بالا است، اصلا الکل مصرف نکنید.

کنسرو ماهی پر روغن

ماهی برای سلامت قلب شما خوب است اما وقتی کنسرو ماهی خریداری میکنید، برچسب روی آن را بخوانید تا ببینید محتوای روغن آن چقدر است. بهتر است محصولاتی خریداری کنید که به جای روغن، در آب غوطه ور باشند. معمولا هر دو نوع کنسرو در دسترس هستند.

نارگیل

نارگیل امروزه مصرف زیادی دارد. میتوانید شیر نارگیل، آب نارگیل، پودر نارگیل، روغن نارگیل و خود میوه را هر جایی پیدا کنید. برخی میگویند نارگیل فوایدی برای سلامتی دارند اما چربیهای اشباع شده زیادی نیز دارد بنابراین یا مصرف آن را به طور کامل قطع کنید یا از پزشک درباره محدود کردن آن سوال کنید.

غذاهای نشاسته ای

ماکارونی، سیب زمینی یا غلات، حاوی نشاسته زیادی هستند و مصرف زیاد آنها باعث افزایش نشاسته در بدن و تبدیل آنها به تری گلیسرید میشود. میتوانید این مواد غذایی را مصرف کنید به شرط این که در اندازه مناسب بخورید. یک سهم برابر است با یک نان تست، یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی یا نصف فنجان سیب زمینی یا جوی پخته.

نوشیدنی های شیرین

ممکن است متوجه نباشید نوشیدنی که مصرف میکنید، حاوی قند زیادی است. چه چای سرد شیرین مصرف کنید یا نوشابه یا آب میوه حاوی شکر، در هر صورت قند خیلی زیادی وارد بدن میکنید. مقداری از این قند به تری گلیسرید تبدیل میشود. بنابراین وقتی میخواهید مصرف شکر را کاهش دهید، نوشیدنیها را نیز به خاطر داشته باشید. بیشتر از یک فنجان نوشیدنی حاوی شکر در روز مصرف نکنید.

عسل یا شیره های طبیعی

ممکن است فکر کنید عسل غذایی سالم و طبیعی بوده و بهتر از شکر تصفیه شده است اما عسل و شیره های طبیعی نیز مانند شکر تری گلیسرید بدن را بالا میبرند. وقتی تلاش میکنید میزان تری گلیسرید خون را پایین بیاورید باید کلیه شیرین کننده های حاوی قند را محدود کنید حتی اگر طبیعی باشند.

نانها

چربیهای اشباع شده را باید در رژیم غذایی خود محدود کنید. چربیهای اشباع شده موجود در کره نیز که در برخی نانها استفاده میشود، از این قبیل مواد است. باید از چربیهای ترانس نیز پرهیز کنید. برای اطمینان جدول غذایی روی برچسب محصولات را بخوانید.

گوشت پرچرب

لازم نیست به طور کامل گوشت را کنار بگذارید اما باید گوشت بدون چربی انتخاب کرده و چربیهای مشخص روی آن را جدا کنید. گوشت نیز حاوی چربیهای اشباع شده است بنابراین مصرف آن را تا حد ممکن باید محدود کنید تا تری گلیسرید خود را کنترل کنید.

کره یا مارگارین

از روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای کره و مارگارین استفاده کنید. کره بر خلاف روغن زیتون چربی اشباع شده یا ترانس زیادی دارد. روغن کانولا، گردو و تخم کتان نیز جایگزینهای عالی به جای کره و مارگارین هستند./ع

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا