عراقچی سخنان درحاشیه ی روحانی را تکمیل کرد؛

ماجرای دستمال کشی بازرسان یا همان پروتکل الحاقی کنترل شده/اگر دشمن خواست تا همه نقاط مراکز نظامی را دستمال بکشد،تکلیف چیست؟

بصیر، روز به روز که به ضرب العجل توافق جامع هسته ای با ۵+۱ نزدیک می شویم، پرده های مختلفی از دوئل رفتاری دولت در ارتباط ب خطوط قرمز معین شده نمایان می شود. بخشی از جملات رئیس جمهور در شورای ادارای استان آذربایجان شرقی، که توسط رسانه ها توجه کافی بعمل نیامد، نمونه ای از این دوئل رفتاری را مشخص تر می کند.

روحانی در بخشی از این سخنان به پروتکل الحاقی پرداخت و با ذکر مثالی از مذاکرات سالهای ۸۲ و ۸۳ گفت: پروتکل الحاقی مانند قانونی مربوط به هواپیماهاست. اگر ما در داخل کشور این قانون را رعایت نکنیم، دنیا اجازه ی ورود و خروج هواپیما به کشور ما را نمی دهد.

روحانی گفت: دنیا بر پایه ی بده و بستان استوار است. اگر ما پروتکل را امضا نکنیم آنها هم بلافاصله مورد دیگری را برای شما تحریم می کنند.

 وی بلافاصله به سخنانش جهت داد و افزود: البته مقصود ما پروتکل کنترل شده می باشد. و امر رهبری برای ما مطاع بوده و اجازه ی بازرسی سایت ها را نخواهیم داد و مذاکره کنندگان طبق اصول طراحی شده توسط ایشان، مذاکره می کنند. در مذاکرات پیشین هم موردی پیش آمد که طرف مقابل خواستار بازدید از یک سایت نظامی را داشتند. آنها آدرس محل مورد نظرشان را در اختیار ما گذاشتند و ما تمام اطراف نقطه مورد نظر را پوشاندیم و با چشم بسته، ناظر را به محل مورد نظر هدایت کردیم. وی پس از رسیدن،  با جی پی اس محل را کنترل کرد و پس از اطمینان، دستمالی را جهت نمونه برداری بر آن محل کشید.

رئیس جمهور گفت: پروتکل الحاقی در صورت امضا کنترل شده خواهد بود و یا اطراف مراکز نظامی مد نظر خواهد بود. ما براحتی می توانیم به صورت کنترل شده و بدون در دست داشتن بسترهای جاسوسی، اجازه بدهیم تا بازرس بیاید و دستمالش را بکشد و برود.

متاسفانه این سخنان هم توسط رسانه ملی و هم توسط رسانه های دیگر سانسور شد و فقط قسمتی از این سخنان تیتر اصلی رسانه ها قرار گرفت که اصطلاحا مصرف داخلی داشته و منتقدین مذاکرات را آرام نگه دارد.  اما دیری نپایید که عراقچی مسئول ارشد مذاکره کنندگان در جلسه غیر علنی مجلس با اشاره به بازرسی ها گفت:بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد که در یکی از جلسات لیست تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته‌اند تا با این دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

عراقچی افزود بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده، اما درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای اگرچه لیست اسامی دانشمندان از سوی طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذیرفته‌ایم که آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسی داشته باشند.

این سخنان همان بود که رئیس جمهور صراحاتا بر آن تاکید کرد. اما سوال اصلی از رئیس جمهور و آقای عراقچی این است که اگر طرف مقابل خواست تا به نقطه به نقطه مراکز نظامی ما دستمال بکشند و بروند،تکلیف چیست؟ در این صورت چه تضمینی بر حفظ و حراست از اسرار نظامی خود داریم؟

البته احتمالا، کار به راحتی دستمال کشیدنی باشد که مقصود رئیس جمهور می باشد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا