آغاز پروژه جنگ نیابتی بر علیه ایران

بصیر، مقام معظم رهبری در روزهای گذشته با حضور در دانشگاه افسری امام حسین (ع) به طرح مباحثی بسیار مهم در رابطه با تحولات منطقه و امنیت ایران پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ ای با اشاره به برخی خبر‌ها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگ های نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران پرداختند و تأکید کردند: «پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.»

اشاره معظم له به جنگ های نیابتی در  ادامه فرمایشات ایشان در ماه های اخیر و تداوم ناامنی های گسترده در خاورمیانه قابل ارزیابی است. با آغاز حملات عربستان سعودی به یمن و گسترش دامنه فعالیت های داعش در سوریه و عراق، بیم آن می رود که ناامنی به سایر مناطق سرایت کرده و حتی کنترل آن از دست بانیان تروریست ها خارج گردد. هم اکنون منطقه ای به وسعت اتحادیه اروپا در خاورمیانه و شمال آفریقا ( شامل عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی، افغانستان) درگیر نابسامانی فزاینده است و احتمال بروز و سرایت آن به دیگر دول منطقه قابل تصور است.

تعدد گروه های مختلف مسلح در سطح منطقه هم چون داعش، شعب وابسته به القاعده نظیر النصره در سوریه، گروه های مسلح سکولار موجود در سوریه، عشایر سنی عراق، کردهای سوریه، عراق و ترکیه (پ ک ک)، گروه های ناسیونالیست در عراق و سوریه، شبه نظامیان وفادار به دولت های مرکزی، تمایل برخی اخوانی ها به اقدامات مسلحانه، گروه ها و قبائل مسلح در لیبی و یمن و… بر تشدید بی ثباتی موجود در خاورمیانه و شمال آفریقا افزوده است و زمینه را برای بهره گیری بیگانگان فراهم نموده است.

جمهوری اسلامی با دارا بودن بالاترین مشروعیت مردمی در خاورمیانه را می توان به واقع جزیره ثبات در منطقه نامید، امری که با ناخرسندی دشمنان تهران و به ویژه سعودی ها همراه بوده است. برآورد اخبار کشورهای مرتجع عرب منطقه پس از حوادث مهاباد به وضوح نشان داد که شیوخ خلیج فارس به چه حد متمایل به ایجاد نابسامانی در سطح کشورمان هستند، از همین روست که رهبری معظم انقلاب نسبت به ایجاد خشونت ها به مراتب بزرگ تر و تا حد جنگ های نیابتی در آینده خبر داده اند. جنگ های نیابتی که می تواند از سوی خارج از کشور تحمیل شده و یا حاصل برخی اشتباهات و نواقص داخلی نظیر بهره مندی و پررنگ نمودن تنش های قومی و مذهبی داخلی باشد.

حضور و فعالیت نصفه و نیمه شماری از گروه های تروریستی در مناطق مرزی ایران در مقطع کنونی می تواند آبستن ایجاد چنین نابسامانی را فراهم نماید. گروه های هم چون جیش العدل، کومله، خلق عرب، دموکرات و.. هر یک زمینه ایجاد چنین بی ثباتی را دارند، به ویژه که با چنین اقداماتی در مقطع کنونی می توانند حمایت های دوچندان دشمنان جمهوری اسلامی را جلب نمایند.

در جدیدترین این پروژه (جنگ های نیابتی) آن چنان که رهبری معظم انقلاب هشدار داده اند، برخی منابع امنیتی از تحرکاتی فزاینده از سوی حزب تروریستی دموکرات کردستان در مناطق مرزی ایران خبر داده اند. حزبی که بنا بر داده هایی پس از قریب به دو دهه از لاک دفاعی خارج شده و در پی ایجاد نابسامانی در مناطق کردنشین ایران است.

شبکه سعودی العربیه نیز اخیرا به پوشش اخباری در این ارتباط پرداخته است. به نوشته ی پایگاه خبری العربیه یک منبع از فعالان کرد ایران در تماس با العربیه.نت از اعزام گروه هایی از پیشمرگه های حزب دموکرات کردستان ایران به مرز ایران خبر داد . به گفته وی این نیروها از حدود دو هفته پیش در نقطه صفر مرزی مستقر شده اند.

العربیه نوشته است که در واکنش به اعزام نیروهای پیشمرگه حزب دموکرات کردستان ایران به نقاط مرزی، گروه پ ک ک، ضمن ابراز نارضایتی از این اقدام اعلام کرده است که تحرکات حزب دموکرات کردستان ایران در این مناطق نیاز به کسب اجازه از آنان دارد.

بنا به گفته های منبع کرد که نخواست نامش فاش شود، شبه نظامیان پ ک ک از سه روز پیش شماری از نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران را در منطقه مرزی (کیله شین) واقع در کوهستان قندیل محاصره کرده اند.

پ ک ک به نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران هشدار داده است که حق ندارند در این مناطق حضور داشته باشند و از آن ها خواسته منطقه را تخلیه کنند. در مقابل مسئولین حزب دموکرات کردستان ایران گفته اند که برای حضور در مرز ایران نیاز به اجازه گرفتن از هیچ طرفی ندارند.

در رابطه با مواضع پ ک ک با یستی ذکر کرد که تنش کنونی میان این حزب قدرتمند با دولت ترکیه و داعش در عراق و سوریه باعث شده که رهبران حزب از ایجاد تنش جدیدی با ایران پرهیز نمایند و لذا به مخالفت با اقدام حزب تروریستی دموکرات کردستان ایران بپردازند.

بنابر برخی اخبار منتشر شده از سوی منابع امنیتی، حزب دموکرات کردستان ایران تغییر تاکتیک داده و در فکر آغاز فعالیت در داخل و احتمالا اقدام به عملیات مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اگرچه حزب تروریستی دموکرات کردستان ایران هنوز در این زمینه رسما اطلاعیه ای صادر نکرده است اما برخی رسانه های کردستان عراق درباره تنش میان پ ک ک و این حزب گزارش هایی منتشر کرده اند.

گفتنی است که پس از مرگ عبدالرحمان قاسلمو و صادق شرفکندی، رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در سال ۱۹۹۳ از کوهستان قندیل به مناطق اطراف شهر کوی سنجق کردستان عراق رفتند. این حزب از سال ۱۹۹۶ جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران را رسما متوقف کرد. به نظر می رسد که رهبران حزب در تلاش اند با بهره گیری از تنش های موجود در منطقه و احتمالا کسب حمایت های گسترده مالی و تسلیحاتی برخی دشمنان جمهوری اسلامی به فعالیت های تنش زا و جنگ نیابتی آن گونه که مقام معظم رهبری فرمودند مبادرت ورزند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا