صدور کیفرخواست برای متهم نفتی/ آزادی ۱۳۵ نفر از زندانیان بیمه توسعه

بصیر،

حجت‌الاسلام والمسلمین “غلامحسین محسنی اژه‌ای” سخنگوی قوه قضائیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به سوم خرداد اظهارداشت: آزادی خرمشهر یکی از اعیاد به یادماندنی در تاریخ ایران است و امیدواریم که در این ایام بتوانیم راه کسانی را که در این راه مجاهدت کردند، پاس بداریم.
**آزادی ۷میلیون متر مربع از زمین‌های دولت
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مبارزه با زمین خواری ادامه داد: ۷ میلیون متر مربع از زمین‌های اطراف تهران برایشان سند به نام دولت صادر شد.
**صدور کیفرخواست برای متهم نفتی
وی با اشاره به پرونده متهم نفتی گفت: پرونده متهم نفتی کیفرخواستش صادر شده و به دادگاه می‌رود که امیدوارم هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.
**آخرین وضعیت پرونده فساد ۳۰۰۰میلیاردی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده فساد ۳۰۰۰ میلیاردی افزود: دیوان عالی کشور احکام آن‌ها را نقض کرد که پرونده به شعبه‌ای دیگر رفت و برایش حکم صادر شد، دادستان نیز به آن اعتراض کرد و پرونده به شعبه دیگر هم ارز تجدیدنظر تهران رفت و به آن رسیدگی شد و تعدادی از افراد محکوم شدند.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: یکی از افراد محکوم در این پرونده “غلامحسین نواری” عضو هیئت مدیره شرکت فولاد ایران محکوم به حبس، “عباسعلی احمدی” دو سال حبس، “جعفر دارابی” مسئول واحد خرید گروه شرکت فولاد دو سال حبس، “یارمحمد محمدی” مدیرعامل سابق اسپادانا ۵ سال حبس، کاوه نژاددهقان ۳ سال حبس، امیر رمضان یکسال، محمدحسن اوغلی ۲ سال، شیدا مردعلی یکسال، “داریوش میشانی فرد” معاون رئیس شعبه بانک صادرات اهواز ۷ سال حبس و ۱۰ سال انفصال از خدمات دولتی، “بهنام بهزادی “مدیرعامل شرکت تجارت گستر ۳ سال و ۲ سال محرومیت از فعالیت اجتماعی محکوم شدند.
**آزادی ۱۳۵ نفر از زندانیان بیمه توسعه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده بیمه توسعه گفت: اقدامات خوبی با همکاری قوه قضائیه انجام گرفت و شورای عالی تصمیماتی گرفت که در نتیجه آن ۱۳۵ نفر که در این جهت زندانی شده بودند، آزاد شدند.حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به کسانی که معوقات خود را پرداخت نکرده‌اند، گفت: کسانی که معوقات بانکی دارند یکی این که افرادی که معوقات‌شان توجیه دارد یعنی با توجه به شرایط بازار نتوانسته‌اند اقساط خود را پرداخت کنند؛ این‌‌ها تعقیب کیفری نمی‌شوند و ممکن است از ناحیه دولت کمک مالی نیز به آن‌ها صورت بگیرد.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اما افرادی که از طریق زد و بند و از طریق پرداخت رشوه وجوهی را گرفته‌اند و اقساط آن را پرداخت نکرده‌اند، تعقیب می‌شوند که کمیته‌ای مشترک میان سه قوه تشکیل شده و به صورت جدی موضوع را نظارت و پیگیری می‌کند.
وی افزود: بعضی از پیمانکارها از یک طرف به بانک‌ها بدهکار هستند و از طرف دیگر از دولت طلبکار هستند که اگر دولت نتواند بدهی آن‌ها را پرداخت کند، بدهکاری به بانک‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین امیدوارم که دولت بتواند بدهکاری خود را پرداخت کند.
**ماجرای موسسات مالی غیر مجاز به کجا رسید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در مورد مؤسسات مالی غیرمجاز افزود: یک کمیته‌ای مشترک از سه قوه تشکیل شده که این مسائل را بررسی می‌کند اما قوه قضاییه از ابتدا نمی‌داند که کدام یک از مؤسسات مجوز ندارند اما اگر مواردی را بانک مرکزی احساس کند تخلف است باید شکایت کند و اگر لازم باشد دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد، در کل در حال حاضر از طریق هر سه قوه رسیدگی به این مسائل آغاز شده و امیدوارم مشکلات حل شوند.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال مبنی بر این که با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات قرار است یکسری از افراد قضایی استعفا دهند، صحت دارد، گفت: زمان زیادی تا انتخابات باقی مانده است، معمولاً بین قضات هم کسانی هستند که در انتخابات شرکت می‌کنند.
**دادگاه جیسون رضائیان فردا برگزار می‌شود
وی با اشاره به پرونده جیسون رضاییان افزود: از گفتن محتوای پرونده معذورم اما دادگاه وی با حضور وکیل و مترجم فردا برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید کرد: طرحی در رابطه با این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که قوه قضاییه با کلیات آن کاملاً موافق است.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: طرح اولیه مجلس یکسری ایراداتی داشت که متذکر شدیم، بنابراین اگر این ایرادات برطرف شود، قوه از این طرح استقبال می‌کند.
**رحیمی در زندان است و به مرخصی نرفته
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا رحیمی در مرخصی است، افزود: نه خیر، رحیمی در مرخصی نیست و در زندان است.
حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر این که کمتر از یک ماه به آغاز اجرای قانون آیین دادرسی کیفری باقی مانده است، قوه قضاییه چقدر توانسته مقدرات را فراهم کند، گفت: به هر حال قانون است و ما ملزم به اجرای آن هستیم و با تحقیقاتی که شد احساس کردیم ممکن است اجرای آن مشکلاتی را ایجاد کند که در این زمینه نیز با مجلس شورای اسلامی صحبت کرده‌ایم.
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در این قانون ۱۷ الی ۱۸ آیین‌نامه پیش بینی شده که هر کدام از آن‌ها فرصت دارند نوشته شوند که اگر نوشته نشوند قابل اجرا نیست و این طور نیست که هر قانون بلافاصله پس از نوشتن اجرا شود.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که در سال جدید برخوردهای امنیتی با مطالبات کارگری انجام شده، آیا این برخوردها رویه جدید قوه قضاییه است یا نه، افزود: چند هزار کارگر در کشور وجود دارد اگر دو نفر از آن‌ها در گوشه‌ای بازداشت شوند حتماً مرتکب جرمی شده‌اند چرا که گاهی اوقات ما بیشتر از کارگر،‌ قاضی و کارمند قوه قضاییه را بازداشت می‌کنیم و در کل هر کسی مرتکب جرمی شود با او برخورد خواهد شد.
حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به برگزاری دادگاه روزنامه‌نگار واشنگتن پست گفت: علنی بودن و یا نبودن دادگاه به تشخیص قاضی رسیدگی کننده بستگی دارد و قوه قضاییه‌، قوه مستقلی است و بر اساس قوانین عمل می‌کند.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به برگزاری دادگاه متهم نفتی اظهار داشت: به این پرونده در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا پرونده‌های فساد ناشی از سؤاستفاده‌های شخصی و یا سوءمدیریت‌هاست، گفت: در این مورد نمی‌توان یک حکم داد و گفت همه جا بروز فساد ناشی از سوءمدیریت است اما اگر مدیریت‌ها صحیح انجام بگیرد، حتماً سوءاستفاده‌ها کم خواهد بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر این برخی افراد برای پیشبرد منافع شخصی‌شان بیانات مقام معظم رهبری را تفسیر می‌کنند، آیا قوه نسبت به این موارد هم ورود خواهد کرد، افزود: بیانات مقام معظم رهبری آنقدر شفاف و روشن است که نیاز به تفسیر ندارد.
**تکذیب شایعه بازداشت احمدی مقدم و فرزند قالیباف
سخنگوی دستگاه قضا در مورد اتهامات وارده به احمدی‌مقدم اظهار کرد: اتهاماتی که به وی وارد شده شایعه‌ای است که توسط برخی سایت‌ها ایجاد شده است و کاملاً تکذیب می‌کنم، ضمن این که نه وی و نه فرزند قالیباف هیچ کدام بازداشت نشده‌اند.
وی با اشاره به پرونده کهریزک گفت: این پرونده دو بخش داشت ابتدا بخشی که مربوط به افراد و زندان‌ها بود و بخشی دیگر در مورد شخصی بود که در مورد آن نام بردید که قرار در دادسرا صورت گرفت که به آن اعتراض شد و به دادگاه رفت که در دادگاه نیز به آن رسیدگی شد و کیفرخواست آن صادر گردید. در کل پرونده در دادگاه در مرحله رسیدگی قرار دارد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به کسانی که طبق قانون لیست اموال‌شان را ارائه نداده‌اند، عنوان کرد: در نشست‌های قبلی گفته بودم افرادی از دولت‌های نهم و دهم لیست اموال‌شان را ارائه نداده بودند که از دولت نهم و دهم آقای محمدزاده، عزیزی و ملک‌زاده بودند که لیست اموال‌شان را نداده بودند. اما در حال حاضر آقای عزیزی و ملک‌زاده لیست اموال خود را ارائه کرده‌اند و از دولت یازدهم تنها یک نفر از آن چهار نفر که لیست اموال خود را نداده‌اند، لیست اموال خود را ارائه کرده است.
** موضع قانون درباره وام گیرندگان با رشوه
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال مبنی بر این که چند نفر از کسانی که با رشوه توانسته‌اند وام‌های کلان بگیرند تحت تعقیب قانونی قرار دارند، افزود: از سال ۹۲ تعداد زیادی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و پرونده حدود ۱۰ نفر از کسانی که مبالغ سنگینی دارند در حال پیگیری و رسیدگی هستند.
وی ادامه داد: یکی از تلاش‌های قوه قضاییه این است که تمامی پول‌ها وصول شوند و همچنین در مورد بدهکاران بانکی تلاش این است که بدهی‌شان وصول گردد و همچنین حدود ۹ نفر از کسانی که رقم‌هایشان در بدهکاری بالا است، بازداشت شده‌اند.
**پرونده حوادث تبریز در دست بررسی است
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در مورد حوادث ورزشگاه تبریز گفت: یک بخش مربوط به تخلفاتی است که مدعی هستند و دیگری اقداماتی که در رابطه با تخریب و دیگری اقداماتی در رابطه با تخریب ورزشگاه است که دادستانی وارد شده است اما آن چه که سبب این قضیه شده مسئولین ورزش و دولت در حال بررسی هستند.
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با حادثه اسیدپاشی در اصفهان ادامه داد: یک نفر به عنوان مظنون دستگیر شده اما هنوز به اثبات نرسیده است.
وی در رابطه با اسامی که رحیمی در لیستی آن‌ها را مطرح کرده است، گفت: در مورد لیستی را که رحیمی مطرح کرده بود، باید بگویم که تعدادی از آن‌ها نماینده و یا نامزد نبودند و اصلاً اتهاماتی که رحیمی به آن محکوم شده بود، این موضوع نبود.
**هزینه‌های انتخابات نیازمند شفاف سازی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در خصوص وجوهی که در راستای هر انتخاباتی هزینه می‌شود، حتماً نیاز به یک شفافیت و قانون مناسبی است.
سخنگوی دستگاه قضا با بیان این که سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رسیدگی است، گفت: باید هزینه‌های انتخابات شفاف شوند بنابراین اگر پولی بابت انتخابات داده می‌شود نمی‌توان گفت همه آن‌ها جرم است اما اگر برای انتخابات سوءاستفاده از امکانات دولت شود، طبق قانون جرم است.
**دستور دادستان درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات پابرجاست
وی با اشاره به ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: دستور دادستان در این خصوص مطلق بوده و اگر خلاف دستور وی اقدام شود با متخلفان برخورد خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا برخورد با مجرمان جرائم خشن مثل استفاده از چاقو پابر جاست، ‌افزود: در مورد چاقو و مسائل متعارف مطلقاً نمی‌توان گفت که حمل و یا ساخت آن اشکال دارد.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد:‌ اگر چنانچه کسانی در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کنند قوه قضاییه با آن‌ها برخورد خواهد کرد.
صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا