قهرمان سازی از سربازانی که هیچ وقت از کشور خود دفاع نکردند‎+تصاویر

بصیر، همه ساله در بیست و پنجم ماه می، مراسم یادبودی برای کشته شدگان جنگی در آمریکا برگزار می شود که در این مراسم، از خانواده های کشته شدگان جنگی در آمریکا تجلیل به عمل می آید.

آبراهام لینکن در سال ۱۸۶۵ میلادی، در افتتاحیه دوره دوم ریاست جمهوری خود که مصادف بود با پایان جنگ های داخلی آمریکا؛ خواستار رفتار مطلوب با کهنه سربازان شد و گفت: «ما باید از همسران و فرزندان کسانی که در جنگ آسیب دیده اند مراقبت های لازم را بعمل آوریم».

مقوله ایثارگری و ارزش دادن به کهنه سربازان جنگ، به عنوان قهرمانان ملی در غرب ارزش زیادی از جهت عرق ملی ومیهنی و نه از جهت دینی و معنوی دارد و ملاک ارزش دهی به آنان عملکرد است نه اعتقادات. دولت و ملت برای این افراد ارزش زیادی قائل بوده و تمامی امکانات و تسهیلات را در اختیار آنان قرار می دهند؛ اما در سال های اخیر با سیاست های جدید آمریکا رسیدگی به خانواده کشته شدگان بسیار کاهش یافته است و همین موضوع نارضایتی خانواده های سربازان آمریکایی را فراهم کرده است.

نکته قابل توجه در این خصوص این است که سربازان آمریکایی طی چند سال اخیر تنها سربازانی هستند که برای دفاع از خاک کشور خود کشته نشده اند و تنها برای اعمال زیاده خواهی های دولت آمریکا در سراسر دنیا کشته شده اند.

طی ده سال گذشته سربازان آمریکا در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و … کشته شده اند در حالی که خانواده‌های بسیاری از آنها رضایتی از حضور خانواده‌های خودخود در کشورهای دیگر نداشتند.

عده‌ای از مردم آمریکا معتقدند که روز یادبود سربازان فرصت مناسبی است برای سربازان از جنگ برگشته آمریکایی تا به گذشته و جنگی فکر کنند که برای نخستین بار در تاریخ این کشور بین ملت آمریکا شکافی عمیق بوجود آورده بود. آنها همچنین در این روز به سربازانی فکر می‌کنند که برای جنگیدن به ویتنام رفتند و به وطن خود باز نگشتند.

روز گذشته باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مراسم روز یادبود سربازان کشته شده آمریکا در جنگ،به کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان اشاره و اعتراف کرد: «طی ۱۴ سال گذشته، امروز نخستین مراسم یادبودی است که آمریکا درگیر یک جنگ عمده زمینی نیست. در این روز ما به فداکاری‌های هزاران مرد و زن نظامی آمریکایی که از ۱۱ سپتامبر جان خود را فدا کردند از جمله ۲ هزار و ۲۰۰ وطن‌پرستی که در افغانستان از خود فداکاری نشان دادند، ادای احترام می‌کنیم.»

در حالی که نارضایتی ها از حضور سربازان ارتش آمریکا در کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده است، اوباما در این سخنرانی تایید کرد که حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی تا پایان سال جاری به منظور آموزش و کمک به نیروهای افغانستان در آن کشور باقی خواهند ماند.

عده ای معتقدند تعطیلات روز یادبود، که در آخرین دوشنبه ماه مه توسط آمریکاییان گرامی داشته می شود، برای بسیاری آغاز غیر رسمی تابستان محسوب می شود و گاهی بسیاری از افراد فراموش می کنند که دلیل واقعی این تعطیلات گرامیداشت کسانی است که برای دفاع از کشور جان باخته اند.

هر چند در این روز خانواده های بسیاری بر سر مزار عزیزان خود می آیند اما همیشه یک سوال مطرح است که چرا باید نیروهای آمریکایی به خاطر روحیه جنگ طلبی این کشور در کشورهای دیگر دست به کشتار مردم زده و در نهایت خود کشته شوند؟

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا