انتقاد نماینده مجلس از عملکرد تیم مذاکره کننده و رییس جمهور

بصير،علی‌اصغر زارعی طی نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ‌اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای بر اساس تدبیر رهبری برای کسب تجربه تاریخی ادامه دارد و هیچ کس با آن مخالف نیست.

با این حال وی مدعی شد: ولیکن عملکرد تیم مذاکره کننده در تعامل با مجلس ضعیف و منفی است و تیم مذاکره کننده تا کنون فقط گزارش امتیازهای داده شده و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشور را به مجلس ارائه نموده است.

وی افزود: در برابر این بی‌اطلاعی مشاهده می‌شود که تیم طرف مقابل با زیر پا گذاشتن تعهدات اخلاقی گزارشی از محتوا و فرآیند آن را به کنگره و حامیان منطقه‌ای خود می‌دهند و نتیجه آن این‌که اختلافات اولیه بر روی توافق ژنو و لوزان به موافقت همگانی آنان تبدیل شده و گاهی مخالفت‌های ظاهری شنیده می‌شود و اکنون از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهیم تا با تغییر رویکرد نسبت به تعامل با مجلس از حالت انفعالی خارج شود.

وی با اشاره به برنامه اقدام مشترک ژنو، گفت: در آن زمان موجی از مخالفت در کشور ایجاد شد و با شنیدن شدن زوزه مخالفت رژیم صهیونیستی و شیوخ منطقه دولت منتقدین را به همسویی با اسرائیل متهم کرد و حرف‌های گزافی زد. در حالی که قرار بود توافق نهایی در یک مرحله انجام شود که با بی‌تدبیری تیم هسته‌ای به بیانیه لوزان رسیدیم. بیانیه‌ای که امتیازهای داده شده در آن با شرح بیشتری بود و تعهدات طرف مقابل در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

این نماینده تهران ادامه داد: اوباما در میان هیاهوی مخالفت‌های داخلی در آمریکا به وتوی مصوبات سنا تهدید کرد و سناتورها نامه دادند دولت آمریکا اختیاری برای لغو تحریم‌ها ندارد و جالب اینجاست که همه مخالفان دیروز توافق امروز موافق توافق شده‌اند و به راستی چه شده است و در کمپ دیوید چه گذشته است که از توافق انجام نشده اعلام رضایت می‌کنند؟

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از عدم انتشار گزاره برگ انتقاد کرد و گفت: اگر تیم مذاکره کننده فکت شیت را منتشر و اعلام می‌کرد حدود و ثقور انتظارات طرف مقابل را مشخص می‌کرد و از خط قرمزها دفاع می‌کرد بهتر بود و عدم ارائه گزارش به مجلس به بهانه عدم انتشار آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و مگر طرف مقابل گزارشات خود را منتشر نمی‌کند؟ پس چرا دولت به ظرفیت مجلس و مطلع نمودن مردم بی‌اعتنایی می‌کند؟

زارعی خاطرنشان کرد: اساساً با محدود شدن فعالیت‌ هسته‌ای چرا نظارت گسترده و پروتکل الحاقی را بپذیریم و این یک توافق خوب نمی‌تواند باشد و به وضوح مشخص است هدف دشمنان رسیدن به زمینه‌هایی است که باعث بالندگی علمی و نظامی شده است و مگر شهادت دانشمندان هسته‌ای در همین فرآیندهای بازرسی و دسترسی نبود؟ و اجرای پروتکل الحاقی نیز هیچ مبنای علمی ندارد و تنها یک خواسته سیاسی است لذا از تیم مذاکره کننده می‌خواهم از پذیرش و امضای پروتکل الحاقی امتناع نمایند و دسترسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی را بپذیرند.

وی در پایان با بیان این ادعا که متأسفانه فضای القا شده به جامعه این است که با لغو تحریم‌ها همه مشکلات حل می‌شود افزود: این مسأله حتی مورد تأیید اقتصاددانان دولتی نیز نیست و در صورت رفع تحریم‌ها باید نسبت به برقراری روابط اقتصادی با کشورهایی که در تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب‌ها را متوجه ما کردند تجدیدنظر شود./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا