افزایش وام مسکن به «مناظره» کشیده می شود

بصير، در اواخر دی ماه سال ۹۲، شورای پول و اعتبار با هدف خروج مسکن از رکود، وام خرید مسکن را تا سقف ۴۵ میلیون تومان (۳۵ میلیون وام خرید + ۱۰ میلیون وام جعاله) افزایش داد. اما این میزان افزایش وام، تاثیری بر بهبود شرایط رکودی بخش مسکن در سال ۹۳ نداشت. از سوی دیگر، مکانیزم اعطای این وام که از طریق خرید و فروش اوراق حق تقدم مسکن است، هزینه‌های زیادی را برای متقاضیان به همراه داشت.

شورای پول و اعتبار در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری به افزایش وام خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای خانه اولی‌ها و تا سقف ۴۰ و ۶۰ میلیون برای دیگر متقاضیان، از طریق سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن رای داد. این مصوبه که اکنون منتظر ابلاغ آیین نامه آن از سوی بانک مرکزی است، مباحثی را در میان منتقدین و موافقین ایجاد کرده است. موافقین این مصوبه، آن را گامی موثر برای افزایش قدرت خرید مردم می‌دانند اما مخالفین، این سیاست را برای خروج مسکن از شرایط رکود تورمی موثر نمی‌دانند.

محوری‌ترین بحث هفتاد و دومین برنامه این خواهد بود که: «مروری بر وضعیت بازار مسکن در کشور و طرحهایی مانند مسکن مهر در دولت نهم و طرحهایی همچون مسکن اجتماعی و.. در دولت یازدهم، نگاهی به بسته خروج از رکود و نامه سیف و آخوندی به رئیس جمهور، مروری بر مهم‌ترین مفاد و لوازم مصوبه شورای پول و اعتبار و نظرات موافقین و مخالفین».

سوال نظرسنجی برنامه نیز عبارت است از: «به نظر شما دولت برای خانه دار شدن مردم کدام راه را انتخاب کند؟ ۱ – ادامه ساخت مسکن مهر ۲- احیای صندوق پس انداز مسکن؛ علاقمندان به مشارکت در برنامه می‌توانند پاسخ خود را به شماره پیامک ۳۰۰۰۰۱۳ ارسال کنند.

برنامه مناظره به تهیه کنندگی علیرضا اسکندری روز جمعه ۸ خرداد ماه ساعت ۱۷ به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت./ع

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا