تلاش لابی صهیونیستی برای طرح مجدد پرونده‌های بایگانی شده/ حفظ عزت مهم‌تر از توافق

بصیر، حسن هانی زاده کارشناس مسائل هسته ای و سیاست خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات ایران و ۵+۱ عنوان کرد: هرچه مذاکرات به تاریخ ۱۰ تیر نزدیک تر می شود، موضوع طرح برخی مسائل حاشیه ای از سوی آمریکا به خصوص کنگره این کشور مورد توجه قرار می گیرد. در طول هفته های اخیر نیز علیرغم اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی و ۵+۱ برای تعیین پیش نویس توافق نامه جامع وارد بحث و مذاکره جدی شده اما آمریکایی ها نشان داده اند که نمی خواهند به یک توافق برد- برد با ایران برسند بلکه هدف نهایی آنها دست یابی به یک توافق برد – باخت است. به همین دلیل اخیرا موضوع اشغال لانه جاسوسی و بحث پرداخت غرامت از سوی ایران به جاسوسان آمریکایی که رقم بسیار بالایی را نیز شامل می شود را مطرح کرده اند.

وی در ادامه در خصوص عقب نشینی هایی که ایران در روند مذاکرات با غرب داشته است، خاطر نشان ساخت: این اقدامات آمریکا نشان می دهد که لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا به شدت در حال فعالیت است تا بتواند قبل از دستیابی ایران و ۵+۱ به یک توافق جامع، باج خواهی بیشتری داشته و امتیازات بالاتری کسب کند. به همین دلیل لابی صهیونیستی به دنبال خارج کردن پرونده های بایگانی افتاده و تلاش دارد تا با طرح این پرونده ها، ۵+۱ را وادار کند تا از ایران امتیاز دریافت کنند. با این تفاسیر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران باید هوشمندی به خرج داده و از خطوط قرمز تجاوزی نداشته باشد. از سوی دیگر نیز به این تیم باید فرصت داد تا در یک ماه باقی مانده تا تاریخ ۱۰ تیرماه، به نگارش همه پاراگراف های توافق نامه ادامه دهند اما اگر آمریکایی ها بخواهند مسائلی فراتر از موضوع هسته ای را مطرح کنند، قطعا توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

هانی زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بدون توافق نمی توان کشور را اداره کرد، عنوان کرد: در طول ماه های اخیر متاسفانه تبلیغات انحرافی زیادی در خصوص مذاکرات صورت گرفته و در آن سرنوشت ملت ایران به موضوع توافق گره زده است. این جریان سازی ها بدین صورت است که در صورت توافق با ۵+۱ همه مشکلات کشور حل می شود و یا اگر به توافق جامع نرسیم ممکن است اوضاع مردم بدتر شود. این در حالی است که حفظ عزت و امنیت ملت ایران بسیار مهم تر از هر توافقی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین المللی کشورمان با بیان اینکه مراکز نظامی جزو خطوط قرمز مذاکرات است، عنوان کرد: آنچه که رهبر معظم انقلاب به عنوان خطوط قرمز ترسیم کرده اند نباید زیر پا گذاشته شود. اگر بنا باشد طرف غربی فراتر از تاسیسات هسته ای بازدیدی را انجام دهند، قطعا ایران با سرنوشت لیبی و عراق در گذشته مواجه خواهد شد. تجربه ملت ایران تجربه گران سنگی است و به خوبی از بازی های آمریکا و غرب بر علیه کشورهای مسلمان آگاهی دارد. بنابراین آنها هیچگاه به هدف خود که همان تضعیف سیستم دفاعی ایران است، دست نخواهند یافت. خودشان هم به خوبی می دانند که ایران قصد استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف نظامی ندارد، بنابراین تیم مذاکره کننده ایران باید بداند اگر غربی ها بخواهند به بازرسی های نامحدود خود دست یابند، عزت و کرامت ملت ایران مخدوش خواهد شد.

هانی زاده در بخش پایانی اظهارات خود به ویژگی های یک توافق خوب اشاره کرد و گفت: بهترین شاخصه و مولفه برای توافق خوب را مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود اشاره کرده اند. بر این اساس در یک توافق خوب، بازرسی می بایست محدود به تاسیسات هسته ای آن هم توسط بازرسان آژانس و با شرایطی که ایران برای آنها تعیین می کند، باشد. این بازرسان نباید وابستگی به رژیم صهیونیستی داشته باشند و به هیچ عنوان بازرسی از مراکز نظامی قابل قبول نیست. آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و رفع تحریم ها نیز باید بلافاصله پس از انجام توافق صورت گیرد. این مواردی است که به اختصار می توان برای یک توافق خوب آنها را در نظر داشت. در غیر اینصورت در صورتی که غرب بخواهد هر یک از این موارد را زیر پا بگذارد باید بدانیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا