از عدم تحریم شبکههای اجتماعی تا افکارسنجی از سوی دشمنان
بصیر، شبکههای اجتماعی امروز در دسترس همگان بویژه نوجوانان و جوانان قرار دارد به طوری که شاید به جرات میتوان گفت بیشتر خانوادههای ایرانی درگیر مسائل مرتبط با آن هستند، اما آنچه ذهن گروه زیادی از جوانان را به خود مشغول کرده آن است که وجود این شبکهها مفید است یا مضر؛ به ویژه آنکه در گوشه و کنار شنیده میشود وجود این شبکهها به بنیان و صمیمیت خانوادهها آسیب زده یا باعث افت تحصیلی فاحش شده و یا آنکه زمینهساز به وجود آمدن برخی از مسائل دیگر است، به راستی داستان این شبکهها چیست؟ به نظر میرسد پاسخ به سوالهای ذیل بتواند راهگشا و روشنکننده بسیاری از مسائل باشد.
۱ – چرا دشمنان ما، شبکههای اجتماعی را تحریم نمیکنند؟
شرکت مایکروسافت که ارائهدهنده نرمافزار ویندوز در جهان است همین نرمافزار را در اختیار ما قرار نمیدهد ولی شبکه اجتماعی skype که محصول همین شرکت است، به راحتی در دسترس جوانان ما قرار دارد و یا آنکه google که بزرگترین موتور جستوجوگر است، خدمتی به نام google play ارائه میدهد که در آن نرمافزارهای مختلف را ارائه میکند، بیشتر این نرمافزارها برای جوانان ایرانی قابل دسترسی نیست اما شبکههای اجتماعی این موتور جستوجوگر در اختیار جوانان ما قرار دارد، دشمنان ایران اسلامی که به دنبال اعمال تحریمهای فلجکننده در ایران هستند چرا اینترنت و مسائل پیرامون آن را تحریم نمیکنند؟ به نظر شما تحریم قطعات ماشین، هواپیما و غیره فلج کنندهتر است یا قطع اینترنت در ایران؟!
۲ – در ۲۵/۱۲/۹۲ فیسبوک شبکه اجتماعی واتسآپ را به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار از پدیدآورنده آن خریداری کرد (معادل ۶۰ هزار میلیاردتومان) از طرفی خود نیز دارای ۵۳ کارمند است که سالی ۲۰۰ هزار دلار حقوق میگیرند ، حال سوال این است چرا فیسبوک این شبکه را رایگان در اختیار ما قرار میدهد؟
دنیای اسلام دوبار طعم رایگان در اختیار گذاشتن وسائل مختلف را چشید و شکست بزرگی خورده است، نخست آنکه در زمان فتح آندلس توسط مسیحیان، آنان شراب رایگان در اختیار مسلمانان آندلس گذاشته و کشور را به وسیله ترویج شراب و مسائل جنسی فتح کردند و دوم آنکه در برخی از کشورهای مسلمان آمپول سقط جنین را به رایگان پخش و ضمن ایجاد فساد گسترده از تکثیر نسل مسلمانان نیز جلوگیری به عمل آوردند، باید به این سوال به طور جدی پرداخته شود که چرا شبکههای اجتماعی رایگان در اختیار ما قرار دارد؟
پاسخ نخست آنکه دشمنان اسلام با ارائه شبکههای مختلف به افکار سنجی پرداخته و با فروش اطلاعات حاصل از آن به شرکتهای تولید پوشاک، بازیهای رایانهای، نرمافزارها و سخت افزارهای تحصیلی ذائقه نوجوانان و جوانان را تغییر میدهند، کافی است کمی به خود زحمت داده و علل گسترش پوششی به نام ساپورت را در ایران جستوجو کنیم و یا آنکه چرا سریالهای ترکیهای در شبکههای ماهواره ای روز به روز گسترش یافته است، پاسخ هردو پرسش یکی است و آن این که تمام این مسائل ابتدا در شبکههای اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس به منصه ظهور رسیده است.
کریم طالبی کناری/ فعال فرهنگی