همه حاشیه‌های تخلف چند ده میلیاردی در بزرگ‌ترین بانک دولتی

بصیر، تعطیلات آخر هفته یکبار دیگر فرصتی دست داد تا این بار بانک ملی با ارسال پیامکی برداشت بی سر و صدای ۵۰ هزار ریالی از حساب مشتریان در قالب آبونمان ساپتا، را به یکی ازمهمترین سوژه های داغ رسانه ها مبدل سازد.

“ساپتا، سامانه ارسال پیام کوتاه به مشتریان بانک ملی بوده که از ۱۲ تیرماه سال۹۱ امکان اطلاع مشتریان از تراکنش های مالی صاحبان حساب این بانک را فراهم آورده است.

هرچند که از همان ایام تا ابتدای سال ۹۳، بانک ملی بابت اعلام این تراکنش ها، درظاهر، وجهی از حساب مشتریان خود کسر نمی کرده است.

البته در واپسین روزهای نخست سال۹۴ ، این بانک با صدور اطلاعیه ای کم رمق، به مشتریان خود اعلام داشت که از ابتدای همین سال و به عنوان آبونمان یکساله، مبلغ یکصد هزار ریال ازحساب مشتریانی که از خدمات سامانه ساپتا بهره می گیرند کسر خواهد کرد.

این اطلاعیه توضیح داده است مشتریان این بانک که تمایلی به استفاده از این سامانه را ندارند دستکم تا تاریخ ۵ اردیبشهت ماه سالجاری با مراجعه به شعب بانک یا ارسال عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ نسبت به غیرفعال سازی این سرویس برای حسابهای خویش مبادرت ورزند.

کمتر کسی است که تبلیغات پراز هیاهوی بزرگترین بانک جهان اسلام از سالها قبل را که در پربیننده ترین و در عین حال گرانترین لحظات رسانه ملی و باهدف جذب سپرده پخش می شد را فراموش کرده باشد.

پس با توجه به تبلیغات کمرنگ و بدون رمق کنونی بانک ملی در مورد انصراف از پرداخت عوارض سامانه ساپتا، می توان اینچنین فرض کرد که مدیران ارشد این بانک، از تبعات منفی تبلیغات برای انصراف مشتریان خویش به شدت بیمناک بوده اند.

از نگاه منتقدان، رفتار بانک ملی دایر بر برداشت بی سر و صدا از حساب مشتریان مغایر با قانون و شرع مقدس یعنی عدم خیانت در امانت بوده که این اشتباه تاکتیکی از مدیران با تجربه بانکی چون ” ملی” بسیار بعید بوده است.

درحال حاضر، اطلاع دقیقی از تعداد مشتریان بانک ملی در دست نیست امام می توان حداقل به واریز حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارمند وزارت آموزش و پرورش به عنوان برش کوچکی از مشتریان دائمی این بانک اشاره داشت که الیته تعداد زیادی از آنها با این پیامک ساپتای بانک ملی در روز گذشته غافلگیر شده و انگشت حیرت به دندان گزیده اند.

به گزارش نسیم، برداشت عموم مشتریان بانک ملی دایر بر این امربوده که چرا با وجود مانده همیشگی سپرده آنها در نزد بانک ملی سودی به این مانده موجود در حسابهای آنها تعلق نگرفته اما این بانک برای ارسال گزارش برداشت از حساب اینچنین سف و سخت بر اخذ رقم ۵۰ هزار ریالی از مشتریان خویش پافشاری کرده است.

ناگفته نماند ظرف دیروز که با تکمیل چرخه برداشت ارقام مذکور و بازگشت شادی زود هنگام به اردوی مدیران بانک ملی بابت این پیروزی، اطلاع رسانی به موقع رسانه ها و تنویرافکار عمومی مانع از دست اندازی بانکی ملی به حساب مشتریان بیشتر شده و همین امر، موجی از ناراحتی را به آنها هدیه داده است.

محاصره جدی بانک ملی در چنبره اطلاع رسانی رسانه ها سبب شده تا این بانک در اقدامی عجولانه اعلام دارد مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به انصراف از خدمت مزبور کنند مبلغ آبونمان کسر شده به حساب آنها عودت داده خواهد شد.

در واقع این بانک بدون اشاره به زمان واریز مبالغ کسر شده اذعان داشته است که این بانک با توجه به هزینه ۵۰ میلیارد تومانی ارسال پیامک در سال جاری چاره‌ای جز مبادرت به این امر نداشته است.

بزرگترین بانک جهان اسلام اکنون با برداشت بدون اذن از حساب مشتریان که گمان می رود به رقم بیش از ۳۰ میلیارد تومان هم نزدیک شده، مرتکب اشتباه بزرگی شده که صرفنظر از سوق دادن اذهان به سمت جبران بخشی از کاهش درآمدهای بانک ملی از محل همین برداشت ها خواهد بود، پذیرای تبعات بزرگتری در خصوص این اشتباه در روزهای آتی خواهدبود.

نخستین دستاورد این اشتباه، ثبت یک نمره منفی در کارنامه مرد شماره دو نظام بانکی یعنی”عبدالناصر همتی” و تیم همراه او در بانک ملی بوده که با توجه به واکنش سنگین رسانه ها و سلب اعتماد مردم نسبت به رفتار این بانک نمی توان خرسندی زیر پوستی ولی‌الله سیف و کارگزاران او در بانک مرکزی از این اشتباه همتی را منکر شد.

نتیجه دیگر این اقدام بانک ملی، افزایش احتمال خروج سپرده های افراد و به ویژه فرهنگیان آموزش وپروش و سرازیر شدن حجم عظیم این منابع به سمت بانک های دیگر بوده که طبق اطلاع خبرنگار نسیم، گمان می رود مقدمات جابجایی حساب کارکنان آموزش و پرورش از بانک ملی و حرکت آن به سوی بانک سرمایه، بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان هم فراهم آمده باشد.

به گزارش نسیم، رئیس بزرگترین بانک جهان اسلام که تلاش او برای تکیه زدن برکرسی ریاست کل بانک مرکزی فرجامی در پی نداشته، همواره کوشیده است تا شانه به شانه ولی الله سیف و در هیأت رئیس شورای هماهنگی بانک ها تاثیرگذار باشد، بنا براین بروز رخداد روز گذشته، یکبار دیگر سبب شد تا زیردستان رئیس کل بانک مرکزی به رصد رفتار بانک ملی با دقت بیشتری تمرکز کنند.

برداشت پرحاشیه بانک ملی از حساب مشتریان خود لااقل این گزاره را تا مدتها به چالش خواهد کشید که آیا همچنان “هرجا سخت از اعتماد است نام بانک ملی ایران خواهد درخشید؟”

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا