لاریجانی: امنیت در انتخابات امر مهمی است

بصير،

لاریجانی: امنیت در انتخابات امر مهمی است
علی لاریجانی که در همایش فرمانداران سراسر کشور سخنرانی می‌کرد با اشاره به انتخابات پیش‌ رو گفت: هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان اهمیت زیادی دارند؛ به خصوص این‌که در شرایط حساس و پرتأثیری از بعد منطقه‌ای،‌ بین‌المللی و اقتصادی قرار داریم. در نتیجه انتخابات می‌تواند بر سرگذشت مسائلی که در منطقه و سطح بین‌المللی وجود دارد تأثیرگذار باشد. او ادامه داد: مهمتر این‌که انتخابات مجرایی است که مردم به طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند؛ در نظام مردم‌سالاری که ما داریم انتخابات مهمترین سازوکاری است که این امر را مهیا می‌کند. در متنی که الان قرار داریم شرایط انتخاباتی ما باید پررنگ‌تر باشد تا تأثیرگذاری داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به شرایط موجود منطقه عنوان کرد: شرایط منطقه‌ای هیچ وقت اینقدر پرتحرک و پیچیده نبوده است، شاید مواردی پیش می‌آمد که در منطقه جنگ داشتیم اما اینقدر تحرک نداشتیم، الان تکثیر بحران در منطقه خیلی زیاد است، مخصوصاً عناصری که با لعاب دینی برخی بحران‌ها را به وجود می‌آورند، البته رفتار کشورهای بزرگ هم دچار ابهام است، همه اینها وضعیت منطقه را تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی کرده، به خاطر سیالیت وضع موجود، از نظر کوتاه مدت وضع نامشخصی داریم، گرچه ممکن است در درازمدت شرایط قابل پیش‌بینی‌تر باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: ایران هم در منطقه تأثیرگذار است، ما به منطقه نیرونمی‌فرستیم اما فکر انقلاب اسلامی فکر پویایی است. جدای از این امنیت ملی هم طوری است که باید وضعیت منطقه را رصد کنیم، من این مولفه را در موضوع انتخابات از چند وجه مهم می‌دانم، انتخابات باشکوه، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی را در معادلات منطقه‌ای افزایش می‌دهد. نکته دیگر این‌که مسائل امنیتی یک کشور جدا از منطقه نیست و باید آنها را به خوبی رصد کنیم، خوشبختانه در همین آشفتگی منطقه ایران از یک ثبات امنیتی خوب برخوردار است، گاهی برخی مسائل پیش می‌آید اما در کل امنیت ایران پایدار و قوی است، این مسأله هم به دلیل هوشیاری ملت و هم نیروهای کارآمد امنیتی است که نگاه عمیقی به صحنه دارند.

لاریجانی تأکید کرد: امنیت در انتخابات امر مهمی است، چون این مسأله حالت شناوری دارد و باید در طول مسیر با دقت بیشتری به آن توجه کرد. او در ادامه به مسأله هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: شاید مسأله بین‌المللی ما تا حدود زیادی به مسأله هسته‌ای مربوط باشد، مسیر نسبتاً روشنی در این‌باره طراحی شده و در رأس همه مسئولین، رهبرانقلاب راهنمایی‌هایی دارند، کار در مسیر دقیقی جلو می‌رود و امیدوارم به نتایج خوبی برسد. البته برخی مطالب گفته می‌شود و نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی در جامعه به وجود آورده اما باید توجه کنیم که در مسأله هسته‌ای باید به کلیت موضوع توجه کنیم، مسأله هسته‌ای چیزی نیست که بگوییم کشورهای غربی مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده‌ باشند بلکه نظام با بررسی واقع‌بینانه شرایط آن را انتخاب کرده، مربوط به این دولت هم نیست، ‌از قبل به آن توجه شده منتها این دولت به صورت جدی‌تری آن را پیگیری کرده است و کار سنجیده‌ای دارد دنبال می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسأله اقتصاد داخلی پرداخت و افزود: رهبری تأکیدات مکرری داشتند، امسال هم در سخنرانی آغاز سال جدید در مشهد به این موضوع توجه کردند. اگر ما بخواهیم در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار باشیم بدون اقتصاد پویا و پرتحرک امکان‌پذیر نیست. این نقطه‌ای است که تا حدی در ‌آن آسیب‌پذیر هستیم. رئیس مجلس با اشاره به بیکاری و تورم آنها را محصول مدیریت ناصحیح در اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: از منابع به درستی استفاده نشده و اقتصاد ما هم از نظر اتکا به نفت و هم رونق تولید دچار نقص است. تولید در بخش‌هایی دچار رکود شده هرچند سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته اما استفاده بهینه از آنها نمی‌شود. تولیدکنندگان معوقاتی دارند که باید مشکل آنها را حل کرد.

لاریجانی گفت: من یک بار در جلسه سران قوا این مسأله را مطرح کردم و آقای روحانی نیز از آن استقبال کردند و در حال حاضر بخش‌های تولیدی ما معوقاتی دارند و در عین حال به سرمایه در گردش نیز نیاز دارند، ما در قانون این اختیار را به دولت داده‌ایم که واحدهای تولیدی از بخشودگی جرایم بهره ببرند و معوقاتشان اقساط شود، توصیه من این است که به این موارد رسیدگی شود چرا که قانون آن در کشور وجود دارد.

رئیس مجلس به بحران آب نیز اشاره کرد و افزود: در بسیاری از روستاها کم‌آبی وجود دارد و ما امسال ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارضی با اختیار رهبری به این امر اختصاص داده‌ایم که امیدوارم هرچه زودتر تخصیص پیدا کند. مشکل آب در کشور احتیاج به طراحی دارد و کار هم شده‌، مخصوصاً لازم است که الگوی کشت محصول در استان‌های مختلف تعریف شود و شاید لازم باشد نظارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

وی گفت: من توصیه می‌کنم راجع به آمایش سرزمین که سال‌های متمادی است در قانون برنامه روی آن تأکید می‌شود و نشده است و نتیجه این بوده که برخی استان‌ها با گره کور مواجه شده‌اند اقداماتی انجام شود، بهترین راه این است که مولفه‌های آمایش سرزمین را درون برنامه ششم توسعه بیاوریم، ما در سه برنامه توسعه راجع به آمایش سرزمین تأکید کردیم اما اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

لاریجانی درباره عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه نیز عنوان کرد: ما باید دو مسأله را در نظر بگیریم. اول این‌که مولفه‌های اقتصادی را در نظر بگیریم و دیگر این‌که پروژه‌های مهم را در این برنامه تعریف کنیم. در این صورت است که ساختار این برنامه می‌تواند عملیاتی شود، لزومی هم نیست که قانون را تغییر دهیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کرد و گفت: مسیری که دولت در این دو سال مطرح کرده مسیر درستی بوده و به کشور آرامش داده است. درست است که هنوز تورم وجود دارد اما این مسیر نوسانات تورمی را تا حدود زیادی ‌آرام کرد. مسیر توسعه نیز همین است. اگر تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم شتاب لازم برای توسعه را فراهم کرده‌ایم. او بر محدودیت منابع دولتی نیز اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم که اقتصاد باید با کمک مردم شکوفا شود. اگر می‌خواهیم اقتصاد و توسعه کشور شتاب گیرد همه امور دیوانی ما باید در این زمینه فعال باشند، راجع به اقتصاد کشور صحبت‌های زیادی می‌شود. گاهی هم حرف‌های تلخی گفته می‌شود اما اگر منصفانه نگاه کنیم مسیر کشور درست است. شرایطی در گذشته به وجود آمد و بخش زیادی از بودجه صرف بودجه جاری شد. مثلاً در سال گذشته از ۱۸۰ هزار میلیارد اعتبارات ۱۵۰ هزار میلیارد صرف بودجه جاری شد. امسال هم کمی بیش از این صرف این بودجه جاری شده، در مقطعی منابع کشور صرف این مسأله شد و حالا دولت می‌خواهد آن را کنترل کند و همه هم می‌خواهند کمک کنند، این به نفع کشور نیست، در این زمینه لازم است که قوانین نیز تسهیل کننده باشند، درست است که منطقه ملتهب است ولی وضع ایران مثبت است و شرایط امیدوارکننده‌ای وجود دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به مسأله انتخابات پرداخت و تأکید کرد: اولین مسأله این است که باید فضای امیدوارکننده‌ای ایجاد شود. در یک فضای یأس آلود و سیاه‌نمایی شده رغبت برای حضور در انتخابات کم می‌شود. فضا باید پرتحرک باشد. فضای یأس آلود نه برای سرمایه‌گذاری مثبت است و نه برای امر سرنوشت سازی مثل انتخابات. لذا ایجاد فضای امیدوارکننده رکن است.

او ادامه داد: عمل انقلابی این نیست که شرایط سیاهی را تصور کنیم. این هم غیرواقعی است و هم غیرمنصفانه. اگر هم می خواهیم نقد کنیم نقد باید منصفانه باشد و شرایط را برای پیشرفت فراهم کند. ما باید در انتخابات شرایط را برای حضور حداکثری فراهم کنیم که پشتوانه بزرگی برای ملت، انقلاب، امنیت ملی و حفظ منافع ملی کشور است. اگر این را اصل بدانیم باید اقداماتی را سامان دهیم. اولاً رقابت سالم و واقعی در کشور به وجود بیاوریم. رقابت باید واقعی باشد و نه فقط در سخنرانی‌ها و مردم باید احساس کنند آرای مختلف در کشور وجود دارد. هم وزارت کشور و هم احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند آرای متنوعی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر امنیت اجتماعی و روانی نیز تأکید کرد و گفت: با به وجود آوردن امنیت اجتماعی و روانی انگیزه بیشتر خواهد بود. وضعیتی که داریم نسبی است و باید تلاش کنیم که مخدوش‌تر نشود. عامل تعیین کننده دیگر فضای روانی سالم است. رجال معون در شرایطی به انتخابات می‌آیند که آراستگی و امنیت روانی وجود داشته باشد. توهین و تخریب و تفرقه حضور آنها را کمرنگ‌تر می‌کند. به عینه دیده‌ام که برخی افراد می‌گویند ما در فضای توهین و تخریب به صحنه نمی‌آییم، در این شرایط کشور ضرر می‌کند.

او افزود: انتخابات امر مهمی است، یک جشن است؛ در جشن که توهین و تخریب نمی‌کنند. جشن سرنوشت مردم ملزوماتی دارد. اینجا میدانی نیست که ملت به هم توهین کنند، همه باید مراقبت کنند؛ به خصوص دستگاه‌های نظارتی که آداب جشن سرنوشت مردم رعایت شود. این مسأله شخصی نیست که یک نفر تخریب شود؛ بلکه شرایطی به وجود می‌آورد که رجال معون حاضر نمی‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

لاریجانی بر لزوم حفظ امنیت ملی در انتخابات نیز تأکید کرد و گفت: انتخابات جایی نیست که حدود امنیت ملی را از بین ببریم. پشتوانه ما امنیت ملی است نه این‌که آن را مخدوش کنیم و تفرقه بین اقوام به وجود آید. گاهی برخی طوری حرف می‌زنند که امنیت ملی مخدوش شده و دستمایه کشورهای بیگانه برای تخریب ایران قرار می‌گیرد. مثلاً یک بار یک نفر صحبتی کرده و بعد حجم زیادی مقالات و اظهارنظرها نوشته شد که ایران می‌خواهد در منطقه امپراطوری درست کند. اینطور اظهارنظرها نه درست و نه مقتضی. کاندیداها و احزاب باید توجه کنند که نتیجه انتخابات باید به امنیت ملی کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود برگزاری انتخابات سالم را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: ما باید به لوازم آن پایبند باشیم. باید استراتژی این باشد که اگر کسی تخلف کرد آن فرد را کنار بگذاریم نه مردم را محروم کنیم. اگر انتخابات باطل شود مردم ضرر می‌کنند. استراتژی ما باید این باشد که کسانی که مخل هستند برداشته شوند اما رأی مردم محفوظ باشد. در اینجا هیأت‌های اجرایی اهمیت پیدا می‌کنند.

او همچنین توصیه کرد، صندوق‌های انتخابات شفاف باشند و گفت: در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگ‌تر می‌شود. مثلاً هرچه صندوق انتخابات شفاف‌تر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود و از ساعات اولی که صندوق‌ها را می‌آورند داخلش را می‌بینند. این مسأله کوچکی است ولی مهم است.

لاریجانی بر لزوم بی‌طرفی مسئولان برگزاری انتخابات نیز تأکید کرد و گفت: استانداران، فرمانداران و همه مسئولین انتخاباتی سمت‌گیری انتخاباتی نداشته باشند. این مسأله فضا را مشوه می‌کند و به نفع کاندیداها هم نیست. هرچه این مسئولین مستقل‌تر باشند اعتماد مردم را برمی‌انگیزند. مخصوصاً‌ مردم نباید احساس کنند که جایی سازمان یافته در انتخابات دخالت می‌کنند. در مورد این مسأله اول باید نصیحت کرد و بعد هم جلوگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به حقوق کاندیداها هم اشاره کرد و ادامه داد: بهترین انتخاب را مردم می‌کنند. درست است که کاندیداها وظایفی دارند اما حقوقی هم دارند. آنها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که مثلاً اگر چنین حرفی بزنید ما شما را رد می‌کنیم. این افراد کاندیداهای مجلس‌اند یعنی باید از حقوق ملت دفاع کنند؛ درست است که ممکن است که کاندیدای یک شهر کوچک باشند اما طبق قانون اساسی نماینده مجلس نماینده ملت است اگر تهدید شود شخصیتش له می‌شود و دیگر نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع کند.

او در پایان گفت: مسائلی وجود دارد که کاندیداها باید رعایت کنند. اما آنها هم دارای حقوقی هستند. آزادی فکر مسأله‌ای اساسی برای انتخابات است. آنها باید آزاد باشند تا حرفشان را در چارچوب قانون اساسی بزنند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا