آرایشگرانی که پا در کفش پزشکان می‌کنند

بصير،در بعضی از آرایشگاه‌ها توسط افراد غیر متخصص خدماتی ارائه می‌شود که می‌توان گفت این خدمات با مخاطرات زیادی در حوزه بهداشت و سلامت همراه است زیرا انجام خدمات پزشکی و تخصصی توسط افراد غیر متخصص می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند.

آرایشگران و دخالت در امور پزشکی
امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه آرایشگاه‌ها و آرایشگرها دخالت‌های نابجایی در امور پزشکی می‌کنند بطوریکه بسیاری از کارهایی که متخصصان پوست در فصول خاص آن را انجام می‌دهند و نیاز به رعایت شرایط خاصی دارد توسط آرایشگران بدون تخصص لازم انجام می‌شود.
وی افزود: پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی روشی است که یک متخصص پوست هنگام انجام آن بسیار احتیاط می‌کند زیرا در موارد بسیاری ممکن است پوست زخم شود و مشکلات جدی‌تری را برای بیمار به وجود آورد.
احسانی ادامه داد: مواردی ازمیکرودرم ابریژن که لک‌هایی را بر روی پوست به جا می‌گذارد که ماهها یا سالها طول می‌کشد تا پوست بهبود پیدا کند و به حالت اولیه باز گردد.
پوستی که در آرایشگاه ها کنده می‌شود
برخی از مراجعین به سالن‌های زیبایی اغلب از فعالیت‌های تخصصی که بدون دانش و مهارت انجام می‌شود گلایه دارند و این در حالی است که برخی از متصدیان سالن‌های زیبایی مدعی هستند که انجام این خدمات نیاز به تخصص خاصی ندارد.
یکی از افرادی است که به پیشنهاد آرایشگر یک سالن زیبایی اقدام به انجام پیلینگ کرده است که به گفته‌ی وی حدود یکسال است که پوستش دچار سوختگی شده است و مرتب به متخصص پوست مراجعه می‌کند تا حداقل سوختگی پوست بر طرف شده و به حالت اولیه‌اش برگردد.
وزارت بهداشت و برخورد با این موارد
فرهادی معاون فنی مدیر کل دفتر سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان کرد: یکی از مکان‌های حساسی که مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط در سراسر کشور قرار می‌گیرند سالنهای زیبایی هستند.
وی ادامه داد: با رشد تنوع مسائل مختلف در آرایشگاه‌ها مشاهده می‌شود انواع روش‌های مختلف پزشکی توسط آرایشگرها اجرا می‌َرود.
فرهادی گفت: کلا نحوه بازرسی‌ها در شرایط عادی به شکل بازرسی‌های دوره‌ای صورت می‌گیرد و اگر بازرسی به مکانی مراجعه کند و متوجه تخلف خاصی شود فورا اقدام لازم را انجام خواهد داد اما اگر در حوزه بهداشتی این کار انجام شود با توجه به قوانین و مقرراتی که در اختیار همکاران ما در معاونت دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد برخورد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در مواردی که بازدیدها دوره‌ای نباشد با دریافت شکایات به صورت حضوری یا کتبی یا از طریق سامانه ۱۴۹۰ رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت، همکاران می‌توانند به صورت خارج از بازدیدهای دوره‌ای به محل مراجعه کنند و اقدامات لازم را به عمل بیاورند اینکه یکسری از خدمات در مراکز غیر مجاز ارزان‌تر از مراکز درمانی انجام می‌شود ارزش به خطر انداختن سلامتی را ندارد چرا که موجب صدماتی با هزینه‌های بسیار بالاتر می شود. /آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا