تیترشهر نوشت:

سونامی سرطان در راه است

بصیرنیوز، در اطراف شهرهای بزرگ مناطق روستایی یا اصطلاحا ییلاقی وجود دارد که مردم خسته از زندگی شهری در پایان هفته به آنجا رفته و استراحت می‌کنند. هر کشور و هر شهر بسته به فرهنگ خود از این مناطق به نحوی استفاده می کنند به عنوان مثال کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای استراحت در پایان هفته یک وعده غذای خود را در طبیعت صرف می کنند و یا مردم سویس در فصل گرما به کوه می روند و در دامنه کوه استراحت می کنند.

اما در ایران رفتن به ییلاق چند سالی است که رنگ بوی دخانیات به خود گرفته است متاسفانه استفاده از قلیان های میوه ای به یکی از تفریحات اصلی در زمان استراحت و تفریح آخر هفته بدل شده و روزهایی  که برای تفریح به بیرون از شهرها می رویم مشاهده می کنیم که بسیاری از خانواده ها با در دست داشتن یک قلیان اوقات فراغت خود را سپری می کنند.

هرچند در کشورهای همسایه ایران نیز این مسئله وجود دارد اما دولت در کشورهایی مانند ترکیه سعی کرده است که مناطق دنج و خوش آب و هوا را به مراکز فعالیت های تفریحی و ورزشی بدل کند و استفاده از دخانیات در حاشیه قرار گیرد. اما در تهران زمانی که به سمت غرب یا شرق حرکت کنیم به محض ورود به جاده های بیرون از شهر رستوران های سنتی، سفره خانه ها و قهوه خانه ها سرویس قلیان می دهند و این به یک معضل بسیار جدی بدل شده است. تلاش دولت برای کاهش این مسئله تاکنون جواب نداده است و متاسفانه مصرف قلیان به یک فرهنگ بسیار بد در میان خانواده ها و جوانان ایرانی بدل شده است.

پیش بینی می شود که اگر این مسئله جلوگیری نشود در آینده نه چندان دور ایران با یک سونامی سرطان مرتبط با دخانیات مواجه خواهد بود. ای کاش می شد تدبیری اندیشید که هوای پاک مناطق اطراف شهرها با به جای آلوده شدن با دود سیگار و قلیان میزبانی برای انجام ورزش های گروهی و یا تفریحات سالم باشد.

دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مصاحبه ای از اعتیاد و مصرف قلیان و سیگار به عنوان مصیبت مهم خانواده‌های ایرانی یاد کرده بود گفته بود حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جای سوال دارد. گاهی برخی از مسئولان به من می‌گویند به سیگار و قلیان مردم چکار دارید. این نگاه در برخی از رده‌های بالای کشور هم وجود دارد. اعتیاد یکی از مصیبت‌های مهم خانواده‌های ایرانی است و اینکه گفته می‌شود اعتیاد از سیگار شروع می‌شود حرفی علمی است. ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۷۵ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش و همچنین مثانه از عوارض مصرف دخانیات است. اگر این موضوع رها شود کشور تا ۴۰ سال آینده به همراه مصر و پاکستان بالاترین مصرف دخانیات در دنیا را خواهد داشت. چرا صداوسیما این مصیبت را نشان نمی‌دهد. ۸۰ درصد مواد افزودنی به توتون قلیان‌ها که روز به روز جوانان و نوجوانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند، سرطان‌زا است. بنزن موجود در این قلیان‌ها نیز طی سه سال باعث ایجاد سرطان می‌شود. آب قلیان هم هیچ تاثیری در سم‌زدایی ندارد و عوارض آن متوجه مصرف‌کننده و اطرافیان او خواهد شد. هر وعده قلیان به اندازه ۵ تا ۱۰ پاکت مصرف سیگار ضرر دارد.

متاسفانه با قبح شکنی قلیان در خانواده های ایرانی این وسیله خطرناک توانسته است بسیاری از اعضای خانواده را به خود مشغول کند و ساعاتی را که می توان صرف سلامتی کرد در میان کوهساران مشغول استعمال دخانیات می کند. باید قبول کرد که ایرانی ها ناخواسته در مسیری قدم گذاشته اند که جز تباهی چیزی در بر نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا