سیگاری ها ۱۳ سال زودتر می‌میرند

بصير، دکتر سیاری گفت: افراد سیگاری به طور متوسط ۱۳ سال زودتر از افراد غیر سیگاری فوت می‌کنند.

دکتر علی سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۷ هزار ماده و ترکیب شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بسیاری از آنها سمی هستند و باعث آسیب فوری می‌شوند. حتی جوانان سیگاری زیر ۳۰ سال که سیگار کشیدن را از سنین پایین آغاز می‌کنند نیز مشکلات عمده‌ای ناشی از مصرف دخانیات پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: افراد سیگاری در طول زندگی بیشتر بیمار می‌شوند و به طور متوسط ۱۳ سال زودتر از افراد غیر سیگاری می‌میرند. البته نوجوانان و جوانان نسبت به نیکوتین حساسترند و زمانی که شروع به استعمال دخانیات می‌کنند احتمال اینکه به نیکوتین معتاد شوند و این اعتیاد شدت بیشتری داشته باشد بالاتر خواهد بود.

سیاری با بیان اینکه بسیاری از نوجوانان و جوانان درک نمی‌کنند که نیکوتین تا چه حد اعتیاد آور است عنوان کرد:‌بسیاری از هنجارها در جامعه ما جوانان و نوجوانان را برای استعمال دخانیات تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنوز برخی از افراد در اماکن عمومی سیگار می‌کشند و قانون ضد سیگار جامعی که سیگار کشیدن را درون ساختمان‌های عمومی ممنوع کرده‌اند دیده می‌شود که سیگار به راحتی کشیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف دخانیات در سنین پایین باعث آسیب دیدن ریه در زمان مصرف می‌شود در واقع ریه جوانان سیگاری به خوبی ریه افراد غیر سیگاری عمل نمی‌کند و این نا کار آمدی، دلیل تنگی نفس است که مشکلات بسیاری در هنگام فعالیت‌ برای آنها در پی خواهد داشت./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا