پارک‌ ساحلی اهواز در تصرف قلیان و دود!

بصير،

گروه جامعه: یک روز بعدازظهر که آفتاب طاقت فرسای اهواز داشت کم کم غروب می‌کرد و هوا رو به خنکی می‌رفت به منظور گذران وقت همراه خانواده قصد عزیمت به پارک ۴۲ هکتاری کیانپارس را کردیم.

بهنام مهمان پذیر-کارشناس فرهنگی با این مقدمه به خبرنگار ما گفت: به محض ورود به محیط پارک به صحنه جالبی برخوردیم، رنگهای زیبایی در تمام نقاط پارک چشم را به خود جلب می‌کرد صندلی های رنگا رنگی که در جای جای پارک به صورت منظم چیده شده بود که من و همه اعضای خانواده از شهرداری بخاطر تدارک و چینش صندلی برای عموم مردم قدردانی نمودیم و با برداشتن لوازم و به امید لحظاتی شاد کنار خانواده که این روزها جمع کردن آن کنار همدیگر کار سختی شده به سمت صندلی‌ها پیش رفتیم و وقتی به محل رسیدیم شاهد اعتراض با صدای بلند و بدترین لحن ممکن شدیم که: آقای چکار می‌کنید اینجا رزرو شده، اینجا جای نشستن نیست و محل رزرو شده و اگر قلیان می‌خواهید می‌توانی اینجا بشینید! با اعتراض این آقا و کلی مشاجره تازه متوجه واقعیت ماجرا شدیم که دوستان عزیزی که قلیان اجاره می‌دهند قبلا این مکانها را توسط صندلی و فرش هایی که در پارک پهن کرده اند! آنهم مکانهای ناب و دنج پارک! در اختیار خود گرفته اند.

وی افزود: اینکه چرا در یک مکان عمومی، تفریحی و فرهنگی و با چه مجوزی قلیان اجاره داده می‌شود، اینکه قلیان چقدر برای جسم ما ضرر دارد “آنهم چند برابر از سیگار”، اینکه اغلب مصرف کننده های قلیان در پارک‌ها و مکانهای عمومی قشر جوان هستند، اینکه قلیان پیش در آمد مصرف مواد مخدر است، اینکه جوان های ما چه پسر و دختر تفریح شان در پارک مصرف قلیان شده، اینکه در جمع آوری وسایل و قطعات قلیان بهداشت رعایت نمی شود و عامل انتقال انواع بیماری های میکروبی است و اینکه این آقایان با چه مجوزی در یک مکان عمومی از این راه کسب در آمد می‌کنند و با چینش صندلی و فرش مکان های ناب و دنج پارک را تسخیر می‌کنند خود جای بسی تامل است و من به عنوان یک شهروند که ماهیانه مالیات و عوارض حقوق دریافتی خود را قبل از دریافت حقوق به حساب حزانه واریز می‌کنم حق استفاده از پارک را ندارم و… اینها همه سئوالاتی است که نه تنها شهرداری بلکه تمامی مسئولان شهر را به استمداد می‌طلبد.

طرح شبانه جمع آوری قلیان در پارکهای ساحلی کیانپارس

گفتنی اینكه، دوم خردادماه جاری معاون خدمات شهری منطقه دو از جمع آوری ۲۰۰ قلیان در شب گدشته خبر داده بود. سراج گفت: قلیان معضلی اجتماعی است که علاوه بر تهدید سلامتی متاسفانه بصورت رفتار در آمده که تهدیدی بسیار جدی برای جامعه محسوب می‌شود. از اینرو شب گذشته اکیپ اجراییات منطقه دو در عملیاتی بالغ بر ۲۰۰ عدد قلیان را از پارک ۴۲ هکتاری جمع آوری کرده ضمن اینکه با هماهنگی بعمل آمده با دادستانی با عاملین این معضل نیز برخورد قانونی خواهد شد.

یك سایت محلی استان خوزستان اخیرا در گزارشی نوشت: در سال های اخیر پدیده قلیان کشیدن در پارک ها و حاشیه رودخانه کارون رواج یافته به طوریکه با عبور از این مکان ها بویژه جاده ساحلی اهواز فضایی آکنده از بوی انواع تنباکو احساس می شود اما مسئولین برای حل این معضل تا امروز چه وعده ها و چه کارهایی انجام داده اند؟

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در دی ماه ۹۳ در نشست خبری خود اعلام کرد”قلیان ها را جمع می کنیم” وی در این زمینه گفت:همین جا اعلام می کنیم هرجابساط قلیان است جمع خواهد شد پول قلیان ها را هم خواهیم داد تا ظالمانه برخورد نشود اما بعد از این کار دیگر نمی تواند برود قلیان بخرد و بساط پهن کند. وی ادامه داد: بساط قلیان ها در ساحل کارون پهن شده است هرکسی ۴۰-۵۰ تا قلیان آنجا گذاشته است من دیشب به فرماندار این نکته را گفتم که تمام مراکز توزیع قلیان چه در پارکها و چه آنها که مجوز قهوه خانه دارند باید جمع شوند.
مقدایی گفت: نیروی انتظامی تعداد قلیان ها را می شمارد آنها را جمع آوری می کنند و جای آن حواله دست آنها می دهند وفردا پولش را می گیرند این هزینه هم بابت این است که به این افراد صدمه نزنیم چون ما باعث شدیم قلیان رواج پیدا کند و این افراد رفته اند در این موضوع سرمایه گذاری کرده اند.

پشت بند این اظهارات ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز هم برای قلیان ها خط و نشان کشید و گفت: مصرف دخانیات و قیان در مکان های عمومی مانند پارک ها ممنوع است و تلاش خواهیم کرد پیش از پایان امسال تمامی این مراکز از پارک ها جمع آوری شود.

سرهنگ سیدمحمد صالحی جانشین فرماندهی انتظامی استان در اسفند ۹۳ از جمع آوری کامل عرضه کنندگان قلیان در پارک ها سخن گفت و از دستور استاندار مبنی بر پرداخت خسارت به صاحب قلیان ها اظهار بی اطلاعی کرد و گفت چنین ابلاغی به دستگاه انتظامی نشده است.

برای اینکه بررسی کنیم آیا این وعده مسئولین محقق شده است یا خیر کافی است فقط سری به بلوار ساحلی و پارک های اهواز بزنیم تا ببینید دود قلیان ها از دبی آب کارون هم بیشتر است منصفانه می شود گفت این اظهارات نه تنها قلیان ها را کم نکرده بلکه روز به روز شاهد افزایش این پدیده نامیمون در شهر هستیم.

اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگو با رهیاب در هفته گذشته در این رابطه گفت:بزرگترین مشکل شهر ما امروز قلیان ها هستند که چهره شهر ما را خراب کرده است شهرداری چه اقدامی برای کنترل این معضل انجام داده است؟ امسال مسافران نوروزی از پارک های اهواز تصویر زشتی دیدند. اما آیا براستی عزمی برای جمع‌آوری قلیان‌ها و پاکسازی معابر و اماکن عمومی شهر اهواز در بین مسئولان دستگاههای مختلف وجود دارد؟

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا