بهترین وقت برای خواندن نماز صبح

بصير،نماز به تعبیر پیامبر اکرم (ص) چشمه ای است که انسان روزانه پنج مرتبه خود را در آن می شوید و اینچنین اثری از کثیفی و پلیدی بر وی نمی ماند.

از امام صادق (ع) نقل است كه رسول خدا (ص) فرمودند: «هيچ نمازى وقتش فرا نمى‏رسد مگر آنكه فرشته ‏اى در برابر مردم ندا مى‏دهد كه به پا خيزيد و آتش هايى را كه بر پشت خويش برافروخته ‏ايد، با نماز خود خاموش كنيد.»

همچنین، از ایشان نقل شده که فرمودند: «نمازگزار داراى سه‏ خصلت است: ۱٫ هر گاه به نماز بايستد، نيكويي ها از فراز آسمان تا فرق سرش فرو مى‏ريزد ۲٫ فرشتگان از زير پاى او تا فراز آسمان او را در برمى‏گيرند ۳٫ فرشته ‏اى او را ندا مى‏كند: اى نمازگزار، اگر بدانى با چه كسى مناجات مى‏كنى هرگز به ديگرى توجه نخواهى كرد.»

علاوه بر فضایل و برکات ذاتی نماز برای نمازگزار، برای کسی که مبادرت به نماز اول وقت داشته باشد نیز آثار نیکویی ذکر شده است.

اسحاق بن عمار مى‏گويد: به امام صادق (ع) گفتم: اى ابو عبد اللَّه، مرا از بهترين وقت براى نماز صبح خبر ده. فرمودند: «بهترين وقت هنگامى است كه فجر طلوع مى‏كند، زيرا خداوند مى‏فرمايد: إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً [اسراء، ۷۸] يعنى نماز صبح را فرشتگان روز و فرشتگان شب مشاهده مى‏كنند. پس هنگامى كه بنده نماز صبح را همزمان با طلوع فجر بخواند، دو بار براى او نوشته مى‏شود؛ هم فرشتگان شب مى‏نويسند و هم فرشتگان روز.»

همچنین، از ایشان است که فرمودند: «فضيلت اول وقت بر آخر وقت براى مؤمن بهتر از مال و فرزندان او است.»

و نیز می فرمایند: «فضيلت اول وقت بر آخر وقت، مانند فضيلت آخرت بر دنيا است.»

و از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفر (ع) نقل است كه فرمودند: «نمازهاى واجب كه در اول وقت با حدود و شرايط آن خوانده شود، از برگ مورد كه آن را هنگام سبزى و خوشبويى و طراوتش بگيرند، خوشبوتر است. پس بر شما باد كه نماز را در اول وقت به جاى آوريد.»/آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا