تاتو و عوارض آن در بانوان/رنگ قرمز تاتو با لیزر هم پاک نمی‌شود

بصیر، در حال حاضر شاهد افزایش توجه بانوان نسبت به تاتوی ابرو، مژه، خط چشم و سایر اعضایی هستیم که بعد از مدتی برای آنان تکراری و اقدام به تعویض مدل و یا حتی اقدام به لیزر و پاک کردن آن می‌کنند.

این موضوع علاوه‌براینکه هزینه‌های بسیاری برای بانوان به همراه دارد عوارض بسیاری ازجمله عوارض جسمی و روانی در آنان ایجاد می‌کند.

نکته مهم این است حتی برخی بانوان اطلاعات کاملی درباره بحث تاتو ندارند و حتی نمی‌دانند که نباید در هر مکانی اقدام به این کار کنند.

دکتر زهره حاج‌حیدری در گفت‌وگو با حورا با اشاره به اینکه تاتو از ابتدا از برای پوشانندگی ضایعات در طب استفاده می‌شد تا اختلال زیبایی به چشم نیاید، اظهار کرد: متأسفانه امروزه شاهد تاتوهای بی‌رویه و زیبایی در میان بانوان هستیم.

وی افزود: تاتو علاوه بر اینکه ازنظر روحی و روانی به فرد آسیب وارد می‌کند، یکی از عوارض آن این است که فرد پس از مدتی متقاضی پاک کردن تاتو می‌شود.

این متخصص پوست با اعلام اینکه متأسفانه این تاتو کاملاً حتی با لیزر پاک نمی‌شود، گفت: برای پاک کردن و از بین بردن تاتوها بر اساس رنگ از لیزرهای مختلفی استفاده می‌شود، در برخی تاتوها از رنگ قرمز استفاده می‌شود که نه‌تنها با لیزر محو نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر می‌شود.

این پزشک متخصص یادآور شد: برخی بانوان از رنگ‌هایی برای ترمیم استفاده می‌کنند و به آرایشگرها مراجعه می‌کنند که توصیه ما به این افراد این است که اقدام به ترمیم نکرده و با پزشک متخصص پوست در میان بگذارند.

حاج‌حیدری متذکر شد: اگر تاتوها به شکل بهداشتی عمل نشود و سوزن‌ها استریل نباشد، ریسک انتقال به برخی عفونت‌ها ازجمله هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز و سل افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین عوارض پوستی تاتوها، حساسیت‌های آلرژی به رنگ‌هایی است که برای تاتوها استفاده شده و نیز ایجاد برخی ضایعات پوستی و گرانول‌هایی که به دنبال تاتو ایجاد می‌شود، است.

این متخصص پوست با تأکید بر اینکه افرادی که مشکل زیبایی ندارند، بهتر است از این تاتوها استفاده نکنند، اظهار داشت: تاتو در ایران بی‌رویه انجام شود و این عمل ازلحاظ نماد فرهنگی در خارج از کشور وجهه خوبی ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین تاتوها هرسال نیاز به ترمیم دارند که برای افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند.

* بررسی موضوع تاتو از لحاظ فقهی

فاطمه طالب‌زاده مدیر مدرسه علمیه الزهرا ساری درباره انجام تاتوهای ابرو و خط چشم توسط بانوان در گفت‌وگو با حورا اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع در میان بانوان رواج یافته که از جنبه‌های فقهی و دینی باید موردبررسی قرار‌گیرد.

وی افزود: بر اساس برداشت کلی از فرمایشات مقام معظم رهبری می‌توان گفت اگر تاتو به‌گونه‌ای باشد که مانع رسیدن آب به پوست بدن شود، وضو اشکال دارد و تشخیص این موضوع به عهده خود افراد است و اگر قادر به تشخیص نیستند، می‌توانند به مراجع و علما مراجعه کنند.

طالب‌زاده با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به‌صراحت بیان نکردند که تاتوهای مختلف چه حکمی دارند، اضافه کرد: برخی از علما معتقدند که تاتو مشابه خال‌کوبی است و به دلیل اینکه خال‌کوبی تأثیری زیرپوستی دارد پس مشکلی برای وضو ایجاد نمی‌کند بنابراین انجام تاتو نیز اشکالی ندارد.

متن استفتاء شماره ۴۱۷۷۲۱ و پاسخ مقام معظم رهبری درباره “پوشش تاتوی ابرو برای بانوان در مناسک حج” در ذیل آمده است.

* متن استفتاء

با توجه به پرسش برخی از خوانندگان سایت زنان استان مازندران “حورا”، در خصوص تاتو (صرفاً تاتوی ابرو)

سلامٌ علیکم

باتوجه به اینکه در هنگام انجام مناسک حج، حد پوشش گردی صورت تعریف شده است و این در حالی است که حکم حضرتعالی در خصوص احکام پوشش در مورد فردی که تاتو کرده این است که، اگر در نظر عرف زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم بپوشانند، در شرایط فعلی حکم حضرت عالی در خصوص انجام مناسک حج بانوانی که تاتو کرده اند (که نوعی زینت محسوب می شود)، چیست؟

* پاسخ رهبر معظم در خصوص حکم پوشش تاتوی ابروی بانوان در مناسک حج

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اگر عرفاً زينت محسوب شود لازم است به‌گونه‌اى آن را از ديد نامحرم حفظ نمايد (مثلاً انداختن پارچه يا مقنعه‌اى به صورت پرده و آويخته) و احوط آن است که موجب پوشاندن صورت نشود و اگر عرفاً زينت محسوب نمى‌شود و موجب جلب توجه نامحرم نمى‌گردد، لازم نيست.

حورا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا