طالع‌ بین شفادهنده کرملین درگذشت

بصير،

یوگنیا داویتاشویلی، هنگام مرگ ۶۵ سال داشت. او در دهه هشتاد میلادی در خدمت کاخ کرملین بود. جونا از معتمدان لئونید برژنف، رهبر اسبق اتحاد جماهیر شوروی که سال ۱۹۸۲ درگذشت و وزیر خارجه پیشین شوروی، ادوارد شواردنازه بود و آنها را تحت درمان قرار داده بود. مرگ او بازتاب وسیعی در رسانه‌های روسیه داشت. خبرگزاری ریانووستی نوشته است که “برخی او را حقه‌باز و برخی دیگر نجات‌بخش می‌خواندند”.

همسر سابق او می‌گوید که جونا “شفادهنده مخفی کرملین” و نوعی راسپوتین مونث سیاستمداران اتحاد جماهیر شوروی بود. ایگور ماتوینکو که تولید کننده در عرصه موسیقی است در دهه هشتاد یک ماه همسر جونا بود. او می‌گوید که آن زمان مرتب با لیموزین‌های دولتی مقابل خانه آنها توقف می‌کردند و آپارتمان آنها ‌میزبان رهبران کرملین و هنرمندان نامدار شوروی بود که به رازداری جونا اطمینان داشتند.

در مراسم ازدواج او و جونا در مسکو تقریبا تمام سیاستمداران عالی‌رتبه و مقامات بلندپایه حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتند. همسر سابق جونا می‌گوید که او یکبار جراحت زانوی او را تنها با گذاشتن دستش روی آن شفا بخشیده است. جونا که گاهی نیز شعر می‌سرود و نقاشی می‌کرد، از پدری ایرانی و مادری قزاق در کراسنودار، شهری در جنوب روسیه متولد شد.

او که با طنازی و به استناد ریشه‌های شرقی‌اش، خود را “شاهزاده‌خانم آشوری” می‌خواند پس از گذراندن یک دوره کارآموزی پرستاری به مسکو رفت و نخست در یک دفتر برنامه‌ریزی مشغول به کار شد اما به سرعت در میان هنرمندان مسکو به عنوان شفابخش مشهور شد و سپس جای خود را در حلقه سیاستمداران باز کرد.

افکار عمومی روسیه اما در دهه ۹۰ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری با او آشنا شد. جونا در دهه ۹۰ میلادی، مرکزی با عنوان “آکادمی دانش جایگزین” تأسیس کرد و اغلب میهمان برنامه‌های تلویزیونی بود. او در دورانی که بسیاری در روسیه آن را سال‌های آشفتگی می‌خواندند به سرعت به شهرت رسید اما پس از یک سانحه مرگبار برای پسرش در سال ۲۰۰۱ میلادی از انظار عمومی فاصله گرفت.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا