از زیاده گویی های عربستان در خصوص گزینه های روی میز تا حکم عجیب برای متجاوزان فرودگاه جده

ادعاهای بی سابقه آل سعود و ریشه یابی آن در عملکرد دولت تدبیر و امید

بصیر، روابط ایران و عربستان به عنوان ۲ کشور تاثیرگذار در منطقه همواره در طول تاریخ چند ده ساله گذشته دست خوش تغییرات متعددی بوده است و این ۲ کشور تاکنون در روابط خود روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرده اند.

نگاهی به وقایع رخ داده در منطقه نشان دهنده این است که تحولات منطقه ای همواره دستخوش روابط این ۲ کشور بوده است به گونه ای که سیاست های خاورمیانه ای برخی از کشورهای غربی نیز به گونه ای تنظیم شده که این ۲ کشور همواره در آن نقش خود را ایفا کنند.

با این وجود بررسی تاثیرگذاری فرامنطقه ای این ۲ کشور نشان دهنده این است که تاحدودی این تاثیرگذاری در برهه های تاریخی مختلف متاثر از عوامل داخلی و به خصوص فعالان دیپلماسی در دولت های روی کار آمده در ایران و پادشاهان حاکم در عربستان سعودی بوده است.

نگاهی به عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت های روی کار آمده در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط خاورمیانه ای و به خصوص در رابطه با کشور پادشاهی عربستان سعودی نتایجی را مشخص می کند که نشان می دهد دستگاه دیپلماسی دولت در دوره اخیر و به خصوص در چند ماه گذشته در روابط و واکنش های خود در برابر سعودی ها دچار ضعف های جدی و عجیبی شده است.

اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر و رویکرد منفعلانه وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید در برابر کنش های منطقه ای عربستان سعودی و همچنین رفتارهای آن ها با ایرانیان نشان می دهد که این چنین ضعف هایی در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است. ضعف هایی که حتی از اشتباهات دوره ۸ ساله دولت اصلاحات فراتر رفته است.

واکنش منفعلانه به جنایت فرودگاه جده

یکی از بزرگترین ضعف های جدی در عملکرد وزارت خارجه دولت یازدهم به موضوع واکنش دولت به تجاوز به زائران ایران در فرودگاه جده مربوط می شود.

انجام عمل شنیع در مواجهه با دو نوجوان ایرانی زائر بیت‌الله الحرام و عدم واکنش مناسب وزارت امور خارجه به اندازه ای برای ملت ایران غیر قابل باور و انتظار بود که هر روز اخباری از نقاط کشور در خصوص پیوستن مردم به کمپین پاسپورت ایرانی منتشر می شد که نشان می داد ایرانیان نگران حیثیت ملی خود هستند.

(تصاویر مربوط به کمپین پاسپورت ایرانی در استان کرمانشاه است)

ضعف شدید وزارت امور خارجه در این موضوع زمانی به صورت آشکارتر نمایان شد که حکم صادر شده برای متجاوزان عربستان توسط برخی از مقامات این کشور اعلام شد.

آسوشیتدپرس اعلام کرده است که این دو مأمور سابق فرودگاه جده، به خاطر انجام عمل شنیع در مواجهه با دو نوجوان ایرانی که زائر بیت‌الله الحرام بوده‌اند، هر کدام به سپری کردن ۴ سال در زندان و تحمل ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

این مقام امنیتی گفته که این حکم امروز به متهمان ابلاغ شده ولی هنوز به صورت رسمی با رسانه‌ها در میان گذاشته نشده است.

در عربستان احکام شلاق به صورت نوبت‌های متناوب ۱۰۰ تایی جاری می‌شود و فاصله میان هر نوبت حداقل یک هفته است؛ در صورت تشخیص پزشکان سعودی و با توجه به میزان تحمل بدنی محکوم، این فاصله زمانی قابل تمدید است.

حکم عجیب حبس ۴ ساله برای متجاوزان در حالی صادر شده است که در کشور عربستان برای جرائمی از این دست احکام سنگینی مانند اعدام صادر می شود.

تهدید ایران توسط عربستان به گزینه های روز میز

 محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در لندن در گفت و گو‌ با روزنامه «تلگراف» به موضوع هسته ای ایران پرداخته و تهدید کرده در صورت به نتیجه نرسیدن روند دیپلماتیک در این موضوع، کشورش جهت مقابله با ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای حرکت خواهد کرد.

بن نواف که از اعضای ارشد خاندان سعودی به شمار می رود، ‌در این مصاحبه تأکید کرده که مذاکرات باید منجر به گرفتن تعهداتی جدی از ایران شود، مبنی بر اینکه این کشور اقدام به تولید سلاح هسته ای نخواهد کرد. وی اظهار داشته: «ما امیدواریم تضمین هایی دریافت کنیم که ایران در پی چنین سلاحی نخواهد بود». بن نواف در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفته: «اما اگر این اتفاق رخ ندهد، آنگاه همه گزینه ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود».

به گزارش مرصاد، تغییر این چنین لحن سخنان مقامات عربستانی در برابر ایران بی سابقه بوده است. بیان کردن این سخنان از سوی عربستانی ها در زمانی که دولت تدبیر و امید به شدت به مذاکرات هسته ای دل بسته است و تمامی عملکرد خود را به این مذاکرات معطوف کرده، قابل تامل است!

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا