آغاز صادرات سوخت جت ایران

بصير، اسماعیل حشم فیروز در تشریح برنامه‌های جدید جدید ایران به منظور صادرات فرآورده‌های مختلف نفتی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی، گفت: در حال حاضر با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، ظرفیت مازاد تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی ایران شامل گازوئیل، گاز مایع، نفت سفید، نفت کوره و سوخت هواپیما، افزایش یافته است.

سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت مازاد تولید فرآورده‌های نفتی ایران به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون در بخش نفت کوره ۴۱ میلیون لیتر، گازوئیل ۲۵ میلیون لیتر، نفت سفید ۳ تا ۴ میلیون لیتر و گاز مایع تا سقف یک هزار تن در روز ظرفیت مازاد تولید وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به دستورات جدید وزیر نفت و تفکیک حوزه‌های صادرات فرآورده‌های نفتی در سطح دو شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار داشت: براساس دستورات وزیر نفت، صادرات فرآورده های نفتی از مسیر خشکی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و از مسیر دریایی توسط شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

وی با یادآوری اینکه با این وجود ترخیص محموله‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی از حوزه دریایی هم توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام می گیرد، اظهار داشت: در شرایط فعلی، ایران با اکثر کشورهای همسایه همچون ارمنستان، گرجستان، پاکستان، افغانستان، عراق، اقلیم کردستان عراق و برخی از کشورهای منطقه آسیای میانه و آسیای مرکزی تبادل و صادرات فرآورده‌های نفتی دارد.

سرپرست امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه از پاکستان به عنوان یکی از مشتریان گاز مایع ایران یاد کرد و ادامه داد: صادرات گاز مایع توسط شرکت‌های بخش خصوصی و پس از عرضه این محصول نفتی در بورس کالا انجام می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۳ هزار تن گاز مایع ایران به پاکستان صادر می‌شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر در شرایط فعلی نزدیک به نیمی از نیاز گاز مایع پاکستان توسط ایران تامین می شود.

این مقام مسئول با اشاره به امضای قراردادهای تک محموله به منظور صادرات بنزین هواپیما به کشور افغانستان و اقلیم کردستان عراق، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی پیش بینی می‌شود سال آینده ظرفیت مازاد تولید فرآورده‌های نفتی ایران به ویژه گازوئیل افزایش یابد و در نهایت نقش ایران در بازار منطقه‌ای صدور گازوئیل پررنگ تر خواهد شد./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا