اظهارنظر مدیر اطلاعات ملی آمریکا درمورد ایران و حزب‌الله

بصير،
سه ماه پس از آنکه عدم اشاره به نام حزب‌الله و ایران در گزارش سالانه «ارزیابی تهدیدات جهانی» آژانس اطلاعات ملی آمریکا جنجال‌برانگیز شد و انتقاد گروهی از نمایندگان کنگره را برانگیخت، «جیمز کلاپر» مدیر این آژانس در نامه‌ای به کنگره بار دیگر تصریح کرد که ایران و حزب‌الله لبنان همچنان تهدیدی برای آمریکا هستند.

در آن گزارش که روز ۲۶ فوریه توسط کلاپر به هیئت منتخب کمیته نیروهای مسلح سنا ارائه کرد، قدرت گرفتن گروه‌های «سنی افراط گرا» اصلی‌ترین تهدید تروریستی برای آمریکا معرفی شده‌اند.

این در حالی است که واشنگتن تا سال گذشته همواره در گزارش‌های خود ایران و حزب‌الله را به فعالیت‌های تروریستی متهم می‌کرد. (جزئیات بیشتر).

حذف نام ایران از آن گزارش واکنش تحلیلگران اسرائیلی را در پی داشته است. مرکز داده‌های تروریسم و اطلاعات معیر عامیت، در گزارشی در این رابطه نوشته بود: «معتقدیم که این امر نتیجه ترکیب منافع دیپلماتیک (مذاکرات ایالات متحده با ایران در مورد مسئله هسته‌ای) و این ایده است که ایران می‌تواند به نبرد با داعش در عراق و سوریه و حتی در دیگر کشورها، کمک کند.»

روز پنجشنبه(دیروز) روزنامه وال استریت ژورنال از ارسال نامه رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا به کنگره این کشور با محوریت موضوع ایران و حزب‌الله لبنان خبر داد.

جیمز کلاپر مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در نامه خطاب به کمیته اطلاعات مجلس سنا و جمهوریخواهان تاکید کرده که ایران و حزب‌الله لبنان «مستقیما منافع ایالات متحده آمریکا و متحدانمان را تهدید می‌کنند».

وی در حالی که در اظهارات قبلی خود در هیئت منتخب کمیته نیروهای مسلح سنا به توضیح درباره عدم درج نام «ایران و حزب‌الله در لیست تهدیدات تروریستی» پرداخته بود، در نامه تازه خود به کمیته اطلاعات سنا ادعا کرده که ایران «ارشدترین دولت حامی تروریسم» است.

در این نامه با ارائه مثالهایی از آنچه «رفتارهای ثبات‌زدای ایران و حزب‌الله» خوانده شده، حمایت از دولت مشروع سوریه در مقابله با تروریستها را نمونه‌ای از این نوع رفتارها خوانده است!

در ادامه ادعای بی اساس مقامات آمریکایی و همچنین برخی کشورهای عربی به ویژه سعودیها، کلاپر بدون ارئه سند و مدرکی به ایران اتهام زده که از انصارالله یمن حمایت می‌کند و این رفتار تهران را «موجبات نگرانی» واشنگتن ارزیابی کرد./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا