دو سال بعد از انتخاب روحانی؛

بازخوانی همه وعده های انتخاباتی رئیس جمهور

بصیر، در آستانه دو سالگی دولت، مرور عملکرد روحانی با توجه به وضع موجود اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و مقایسه با وعده های ارائه شده خالی از لطف نخواهد بود. در این عرصه مردم چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها و شعارهای روحانی هستند. به همین مناسبت، با مروری بر اکثر سخنرانی‌های روحانی در ایام تبلیغات انتخابات، مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای وی مرور می شود.

بخشی از وعده‌های سیاسی
۱- برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم.
۲- ‌اکنون برخی استان‌های ما احساس می‌کنند که توانایی استان را دارند اما متأسفانه اداره استان‌ها به تهران متمرکز شده است. باید بار را از دوش تهران برداریم.
۳- موضوع تحریم در میان‌مدت قابل حل است اما نکته مهم‌تر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد.
۴- ساس کشور باید بر اساس قانون و ادامه آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد.
۵- اداره کشور باید علمی باشد، باید حکمرانی شایسته باشد و از نخبگان استفاده شود، باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.
۶- چپ و راست فرقی نمی‌کند برای مسئولیت فرد متدین، دلسوز و کسی که قانون اساسی را قبول دارد و دلش می‌سوزد را باید به کار گماشت.
۷- امروز دشمن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برده که ما باید پرونده را از شورای امنیت خارج کنیم، باید تلاش کنیم تا تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، زیرا این سلطه‌طلبی آمریکاست و ظلم شورای امنیت سازمان ملل به ملت ایران را نشان می‌دهد.
۸- اگر رئیس‌جمهور شوم محیط امن و آزادی را فراهم می‌کنم؛ همچنین به بداخلاقی‌های سیاسی پایان می‌دهم.
۹- تعامل رئیس‌جمهور با دو قوه مقننه و قضاییه در چارچوب قانون اساسی تعیین شده است و باید تعامل قوا به گونه‌ای باشد که خواست مردم و منافع آنان مد نظر قرار بگیرد.
۱۰- مردم مسئولان را انتخاب کردند تا در چارچوب قانون اساسی برای عزت و رضایت جامعه خود تلاش کنند. بنابراین معتقدم تعامل قوا را وجدان، قانون، منافع و درک از آینده کشور تعیین می‌کند.
۱۱- رئیس‌جمهور مقامی است که با رأی بالای مردم انتخاب می‌شود اما رأی و پشتوانه بالا مصونیت نمی‌‌آورد بلکه مصونیت آن زمان به وجود می‌آید که فرد در چارچوب قانون و اختیارات حرکت کند.
۱۲- رئیس‌جمهور باید بداند که بحث رقابت‌ها مربوط به قبل از انتخابات است. همه حرف‌ها و جناح‌بندی‌ها مربوط به فضای قبل از انتخابات است، زمانی که رئیس‌جمهور مشخص شد باید بین حامیانش و آن کسی که حامی رقیبش بوده رئیس‌جمهور به عدالت رفتار کند.
۱۳- باید از صاحب‌نظران استفاده کنیم در دولت من نه تنها از کارشناسان دولتی استفاده می‌شود بلکه از بخش خصوصی و کارآفرینان نیز استفاده خواهد شد. در انتخاب وزیر نیز با تشکل‌های مربوطه مشورت خواهم کرد.
۱۴- ما در خرد جمعی باید به مشورت اهمیت دهیم و آن زمانی رخ خواهد داد که خودشیفته نباشیم.
۱۵- نمایندگان مردم در مجلس نیز بر کار رئیس‌جمهور باید نظارت کنند.
۱۶- رئیس‌جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند. باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد.
۱۷- حق هسته‌ای حق مسلم مردم ماست البته در کنار آن توسعه کشور نیز حق مسلم مردم است. ایستادگی در برابر تحریم و رفع آنان و رابطه خوب با دنیا داشتن نیز حق مسلم مردم ماست. برنامه هسته‌ای برای توسعه و عظمت کشور است و دولت من با کمترین هزینه این حق را تثبیت می‌کند.
۱۸- دولت تدبیر از تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد.
۱۹- این دولت حتی به آن‌هایی که هشت سال به ماها تهمت زدند، مقابله به مثل نخواهد کرد.
۲۰- من اهل تخریب نبوده و هرگز برای رأی از آن استفاده نخواهم کرد.
در دولت تدبیر و امید فاصله‌ها و شکاف‌ها در بین جناح‌ها کم خواهد شد و به سمت انسجام ملی حرکت خواهیم کرد.
۲۱- تحریم‌ها را قدم به قدم کاهش داده و در نهایت آن‌ها را خواهیم شکست.
۲۲-  نمی‌خواهیم با تیغ جناحی، جناح دیگری را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم تیغ نفاق را برای همیشه درهم بشکنیم.
۲۳- با تشکیل دولت تدبیر و راست‌گویان دولت شایسته‌سالاری را در کشور حاکم کرده و اخلاق محمدی (ص) را به کشور بر می‌گردانیم.
۲۴-. بنده از همه قوت دولت‌های گذشته نیز استفاده می‌کنم.
۲۵- در دولت بنده شایسته‌سالاری حاکم است باید از شایسته‌ها استفاده کرد متأسفانه طی ۸ سال اخیر اتوبوسی رفتند و اتوبوسی آمدند من با این کارها مخالفم. شایسته منتقد بهتر است شایسته‌ای است که مخالفتش را بیان نکند.
۲۶-  به هیچ حزبی تعهدی ندارم و دولت تدبیر و امید فراجناحی خواهد بود و از جناح‌های مختلف و افرادی که جناح‌های مختلف دارند استفاده خواهم کرد و تاکنون نیز در مسئولیت‌های مختلف این کار را کرده و به مشکلی نیز برنخورده‌ام.
۲۷-  بنده با آدم‌های تندرو و افراطی میانه‌ای ندارم و اساساً من آمده‌ام تا خط اعتدال را جایگزین افراط کنم چرا که همیشه مشکل آفریده‌اند.
۲۸- سوریه مسئله مهم منطقه است. سوریه جزء کشورهای خط مقدم در برابر رژیم صهیونیستی است.
۲۹- امروز تحریم ظالمانه که تحمیل‌شده باید برداشته شود. اما در عین‌ حال کار ساده و آسانی نیست. کاری که در هشت سال انجام شده است در هشت روز درست نمی‌شود من وعده می‌دهم دولت امید قدم به قدم مسئله تحریم را حل خواهد کرد.
۳۰- در دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران و اخلاق در این سرزمین احیا خواهد شد؛ چون باید دروغ و دورویی از این سرزمین رخت بربندد و البته با کشورهای جهان تعامل سازنده داشته باشیم.

بخشی از وعده‌های اجتماعی و فرهنگی
۱- اگر نمی‌توانیم کاری کنیم باید از روز اول بگوییم نمی‌توانیم؛ مردم ما دل‌تنگ هستند چون سرمایه‌های انسانی این کشور در حال تلف شدن هستند.
۲- پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، دفتر ویژه‌ای را تحت عنوان «شکایات و نظرات مردم» تأسیس خواهم کرد.
۳- سرمایه انسانی که ۴ میلیون دانشجو را که متشکل از استاد، متخصص و مدیر هستند می‌توان با قدری سعه‌صدر و تدبیر، به کار گرفت.
۴- ارتباط بین دانشگاه و بخش‌های تولیدی یعنی صنعت و کشاورزی باید فعال باشد. بنابراین معتقدم علوم را باید تا حد زیادی کاربردی کرد که سبب نزدیکی کار به دانش، دانش به فناوری و فناوری به تجارت می‌شود.
۵- نقد خیلی زیباست البته دلسوزانه و سازنده، با نقد منصفانه می‌شود تصمیمات را تصحیح کرد و نقاط ضعف را برطرف. نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت خواهد کرد.
۶- دولت تدبیر آزادی را به دانشگاه‌ها بازخواهد گرداند و باید مسئولان امانت‌دار آرای مردم باشند.
۷- دولت آینده دولت ادب و اخلاق خواهد بود و این برای دولت تدبیر یک اصل است.
۸- ما برای توسعه کشور نیاز داریم که همه ۷۵ میلیون نفر در عرصه سازندگی و توسعه کشور قرار گیرند.
۹- من معتقدم هنرمندان ما می‌توانند هدایتگر باشند و راه را بر جامعه و دولت نشان دهند.
۱۰-  نیازهای فرهنگی نسل جوان ما بیشتر از نسل میان‌سال است و این به خاطر دو مؤلفه انرژی و دوران «انتخاب‌ها» است و ما باید شرایط لازم برای خلق هنرهای لازم را فراهم کنیم.
۱۱- من عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند.
۱۲- دولت تدبیر و امید دولت خودشیفته‌ای و دولت تمرکزگرا نیست
۱۳- برای این به صحنه آمده‌ام که اخلاق، تلاش، عشق و متانت را برای مردم ایران فراهم کنم.
۱۴- در دولت تدبیر و امید در همه کارها با مردم مشورت می‌شود.
۱۵- اگر دولت مشکلی داشته باشد با مردم در میان می‌گذارم و اعلام می‌کنم که به مدیریت مردم نیاز دارم.
۱۶-  من مسیر وحدت، اتحاد و یکدلی را به جامعه برمی‌گردانم.
۱۷- برنامه‌های متعددی برای کشور دارم.
۱۸- عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند.
۱۹- شهرها باید در امور داخلی خود استقلال داشته باشند.
۲۰- یکی از نگرانی‌های ما در شهرها وضعیت دانشجویان و جوانان است.
۲۱- بخش خاصی در برنامه تدبیر و امید برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است در این بخش از تمام روش‌های علمی برای ترک استفاده خواهد شد. در بحث طلاق و اعتیاد نیز باید نهادهای خیریه فعال شوند و مشکلات ناشی از طلاق را کاهش دهند. مشارکت مردم نباید فقط به راهپیمایی و انتخابات محدود شود.

بخشی از وعده‌های اقتصادی
۱. دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.
۲- ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار خواهد شد.
۳- همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای ۲۰ درصد توان با ۶۰ درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود.
۴-  ما باید به سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنیم، نه اینکه فقط شعار دهیم.
۵- شعار من «نجات اقتصاد ایران» است.
۶- برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.
۷-. اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.
۸- باید خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و تولیدگران قرار دهیم که هم معضل بیکاری و هم معضل تورم را حل کنیم.
۹- با اجرای برنامه‌هایم در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.
۱۰- روی آوردن به مسیر واردات بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.
۱۱- کشور را باید از بیکاری و گرانی نجات داد.
۱۲- اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب‌وکار است که در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده است.
۱۳- اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد استقامتی که ما باید مقاومت را ادامه بدهیم و این به معنای اقتصاد ریاضتی نیست.
۱۴-  دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند.
۱۵- باید کار را به جایی برسانیم که به جای اینکه مردم دستشان را به سوی دولت دراز کند، دولت دستش را به سوی مردم دراز کند.
۱۶- برنامه‌های اقتصادی وسیعی از سوی «دولت تدبیر و امید» طراحی‌شده که با اجرای آن‌ها می‌توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد.
۱۷- اولین گام دولت تدبیر و امید کاهش در کاهش نرخ بیکاری است
۱۸- در دولت آینده اقتصاد از وضع فعلی نجات خواهیم داد اخلاق را احیا خواهیم کرد و با دنیا تعامل سازنده خواهیم کرد.
۱۹- دولت‌ها باید به جای رقابت برنامه‌ محور باشند و همواره از نظر صاحب‌نظران، اهل فن، متخصصان و دل‌سوختگان به بهترین شکل بهره‌گیری کنند
۲۰- اقتصاد مقاومتی به این معنی است که ما از اهداف دست نکشیم تا دشمنان نتوانند ما را منزوی کنند.

بخشی از وعده‌های ورزشی
۱- باید برنامه خاصی برای تربیت اخلاقی ورزشکاران در کنار تربیت فنی و ورزشی آن‌ها در نظر گرفت؛ اخلاقی که با اخلاق ایرانی منافات دارد باید کنار بزنیم و فضاهای ورزشی توأم با اخلاق باشد.
۲- باید به گونه‌ای فرهنگ تشویق را در میان مردم گسترش دهیم که ورزشکاران اخلاق‌مدار مورد تفقد جامعه قرار گیرند و ورزشکاران بدانند که اگر از اخلاق دور شوند از مردم دور شده‌اند.
۳- اگر در مواردی تخلف، فساد و ایرادی هم بود باید واقعاً برخورد صورت گیرد و مجازات‌های این قشر از جامعه باید بیش از مجازات‌های معمولی باشد چرا که محیط ورزش محیط مقدسی است و این قداست باید حفظ شود.
۴- باید موضوع ورزش همگانی در سبد خانوارها قرار گیرد و رئیس‌جمهور باید برای این بخش به طور مشخص برنامه داشته باشد.
۵- بعضی می‌گویند ورزش باید از مدرسه شروع شود اما من معتقدم که باید از خانه شروع شود و مادرها باید مهارت بیایند که چه طور حتی به کودک دو ساله خود برنامه ورزشی دهند و در کنار نشاط بچه‌ها با آموزش درست مهارت‌ها سلامت آن‌ها را نیز تضمین کنند.
۶- بعد از دوران کودکی باید برای دوره دبستان هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد چه در زمینه آموزش و چه در زمینه فضاهای لازم این بخش نیازمند توجه است.
۷- دولت تدبیر و امید در زمینه ورزش نمی‌خواهد تصدی‌گری داشته باشد بلکه باید پشتیبان باشد.
۸- نباید ورزشکاران ایرانی وقتی به خارج از کشور می‌روند، در صف انگشت‌نگاری بمانند اما سایر ورزشکاران به راحتی وارد آن کشور شوند.
۹- همان طور که قبلاً گفته‌ام بنده هیچ وزیری را برای هیچ پستی انتخاب نخواهم کرد مگر اینکه مرتبط با آن صنف باشد. باید وقتی فردی برای یک صنفی انتخاب می‌شود اعضای آن صنف خوشحال باشند احساس غرور و افتخار کنند لذا بنده با مشورت گرفتن از بزرگان و صاحب‌نظران آن صنف، اعضا را انتخاب خواهم کرد.
۹- باید شرایطی یکسان برای بروز ظرفیت‌های همگان در عرصه ورزش فراهم باشد و انشاء الله این کار را در دولت خود انجام خواهم داد.

بخشی از وعده‌های رسانه‌ای
۱. راه مقابله با فساد آزادی دادن به رسانه‌ها و مطبوعات است و اتکا به نظارت‌های فرهنگی کافی نیست.
۲. باید به رسانه‌ها مقداری آزادی عمل دهیم؛ امروز بنگرید رسانه‌های ما چه وضعی دارند، در حالی که تعدد دارند اما تنوع ندارند. باید شرایطی ایجاد کنیم که در آن تنوع لازم وجود داشته باشد و جوان‌ها بتوانند مطالعه کنند.
۳. رسانه‌ها باید دارای چارچوب باشند و بدون چارچوب نمی‌توان کار کرد؛ مگر می‌شود با حیثیت مردم در رسانه‌ها بازی کرد؟
۴. باید مسائل حوزه رسانه را به صنف مربوطه واگذار کنیم و با تشکیل یک تشکل اجازه دهیم مسائل توسط همان تشکل پیگیری شود؛ نباید تفکر دولتی بودن ادامه پیدا کند.
۵. توان رسانه‌ای ایران به اندازه توان هسته‌ای کشورمان مهم است، چرا که توان هسته‌ای ما را هم باید رسانه ملی در اذهان عمومی ایران و دنیا تنظیم کند، اما متأسفانه صاحبان رسانه ما نتوانسته‌اند یک رقابت خوب را سامان دهند.
۶. امروز در کشور ما نهادهای نظارتی مختلفی وجود دارند که این نهادها بر عملکرد دولت نظارت می‌کنند اما معتقدم نظارت رسانه‌های جمعی بر عملکرد دولت موثرتر است.
۷. محاکمه یک فرد متخلف توسط رسانه‌ها دردناک‌تر از محاکمه این شخص توسط نهادهای قضایی خواهد بود و لذا رسانه‌ها بهترین نهاد برای نظارت بر دولت هستند.
۸. رسانه‌ها می‌توانند برای چرخش امور به ملت، دولت و کشور کمک کنند و می‌توانند بهترین حامی، ناظر و یار دولت باشند.
۹. نمی‌شود دروازه ورود صدا و تصویر رسانه‌ها را به کشور بست؛ چرا که امکان‌پذیر نیست و تنها راه کند کردن اثر رسانه‌های دیگر فعال‌تر و قوی‌تر کردن رسانه‌های داخلی است.
۱۰. وظیفه رسانه ملی تنها بلندگو و بوق خالی دولت بودن نیست.
۱۱. رابطه دولت و رسانه نباید جاده یک‌طرفه باشد و دولت هرچه می‌پسندد انتظار داشته باشد از رسانه‌ها تبلیغ و اعلام شود.
۱۲. دوست دارم پیشرفت رسانه‌ای به گونه‌ای باشد که خواست مردمی در آن به وجود آید چرا که اگر در عصر حاضر اگر توجهی به نیاز جوانان نشود، آنان نیازهای خود را از راه دیگری تأمین می‌کنند که شاید راه درستی نباشد.
۱۳. من یک برنامه نوبه‌ای تنظیم می‌کنم و در این برنامه نوبه‌ای به مردم گزارش کار می‌دهم و در این گزارش کار، نکات و سؤالاتی که مدنظر مردم است، می‌توانند از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و دولت پاسخگوی آن‌ها خواهد بود و مشکل جوانان با کلید تدبیر و امید حل خواهد شد.
۱۴. آزادی رسانه‌ها نیز یکی دیگر از عوامل برای جلوگیری از فساد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا