در مذاکرات ​با کشورهای بزرگ ​دنیا طرفيم

بصير،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه و بهره‌برداری از سد مخزنی سورک، با بیان این‌که به لطف خدا ایران مسیر رو به پیشرفت خود را با سرعت طی می‌کند، اظهار کرد: باید عواملی که مانع توسعه و پیشرفت کشور است را به سرعت از مسیر خارج کنیم. وی با اشاره به منابع طبیعی و غیرطبیعی کشور، خاطرنشان کرد: خدای متعال منابع طبیعی فراوانی از جمله منابع نفت و گاز، معادن، جنگل‌ها و… در کشور ما قرار داده است که همگی فرصت‌هایی برای توسعه هستند. در کنار این‌ها کشور دارای نیروی‌های جوان و تحصیل‌کرده‌ای است که می‌توانند عامل اصلی توسعه و سرعت بخشیدن به توسعه در کشور باشند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که یکی از دغدغه‌های دولت ایجاد اشتغال برای این نیروی تحصیلکرده جوان است، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال هیچ کار و اولویتی مهم‌تر از این نیست که فضایی ایجاد شود تا در آن همه مردم احساس کنند که می‌توانند وارد شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. وی با انتقاد از اقدامات مقطعی و ضربتی برای ایجاد شعغل در کشور با بیان این‌که این اقدامات نه تنها شغل ماندگار و پایدار ایجاد نمی‌کنند بلکه باعث هدر رفتن منابع کشور می‌شوند، گفت: شغلی ماندگار است و می‌تواند در تولید و خوداشتغالی کشور موثر باشد که با سرمایه گذاری مولد و تولید در کشورایجاد شود. برای این کار نیز باید فضایی ایجاد شود که در آن بخش خصوصی به طور جدی وارد میدان شود.

جهانگیری با تأکید بر لزوم توجه به بخش خصوصی و میدان دادن به این بخش، خاطرنشان کرد: باید واقعاً بخش خصوصی را قبول داشته باشیم و بدانیم که راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی نداریم. وی با تأکید بر این‌که دولت باید بسترساز باشد و اقدامات و کارها را به بخش خصوصی واگذار کند، اظهار کرد: گرچه ممکن است در برخی زیربناها نیازمند به فعالیت و سرمایه‌گذاری دولت داشته باشیم ولی در بسیاری از موارد باید اقدامات را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بسترهای لازم را نیز برای فعالیت این بخش فراهم نماییم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم حمایت همه جانبه از بخش خصوصی، ادامه داد: سیستم بانکی نیز باید خود را به گونه‌ای تجهیز کنند تا بتوانند از بخش خصوصی حمایت نمایند. صندوق توسعه ملی نیز باید منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را تأمین نماید.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحریم‌های اعمالی مختلف علیه کشورمان، گفت: در مقطع فعلی با چالش مهم و بین‌المللی به نام تحریم‌های ظالمانه که علیه ملت و اقتصاد ایران وضع شده است روبرو هستیم. امروز نیز به نقطه تعیین کننده و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه رسیده‌ایم و در مقطعی هستیم که باید تصمیمات جدی گرفته شود. معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که مذاکرات هسته‌ای مذاکرات سخت و پیچیده‌ای بود، اظهار کرد: طرف ما کشورهای بزرگ دنیا بودند ولی به لطف خدا و با تکیه بر توانمندی‌های نیروهای خود و همچنین اطمینان بر راهی که انتخاب کرده‌ایم امیدواریم که حتماً نتیجه مطلوبی از مذاکرات گرفته شود و طی آن هم حقوق هسته‌ای ملت ایران را به تصویب برسانیم و هم تحریم‌ها ظالمانه را از پیش راه خود برداریم.

وی در ادامه به دوران پسا توافق اشاره کرد و با بیان این‌که اگر موفق شویم در مذاکرات تحریم‌ها را لغو کنیم فضای بسیار بزرگی برای بخش خصوصی فراهم می‌شود، گفت: در صورت موفقیت در مذاکرات، فضای کار و تلاش جدی فراهم می‌شود و این می‌شود که در آن فضا بسیاری از دغداه‌ها ما رفع می‌شود.

جهانگیری با تأکید بر این‌که باید در دولت برای شرایط پس از مذاکرات برنامه داشته باشیم گفت: در بخش دولتی باید برای فضای پس از تحریم‌ها باید برنامه‌ای مدون داشته باشیم و از ذوق‌زدگی بپرهیزیم. همچنین باید برای دوره‌ای که اگر با لجباری با غرب به توافق نرسیدیم برنامه داشته باشیم. البته امیدوار هستیم که حالت اول محقق شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست دولت در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، خاطرنشان کرد: از ابتدای کار یکی از سیاست‌های دولت یازدهم این بوده که طرح‌های نیمه تمام موجود به بخش خصوصی واگذارشود. چرا که سرمایه مورد نیاز تکمیل این طرح‌ها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه عمرانی دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

جهانیگری ادامه داد: ما در دولت یازدهم این سیاست را اتخاذ کردیم که طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم و حتی در مواردی که نیاز است با خرید خدمت از بخش خصوصی، این طرح‌ها را به آنها واگذار کنیم و پس از تکمیل آنها را از بخش خصوصی خریداری کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که امکان تکمیل بسیاری از پروژه‌های آبرسانی و برقی از این طریق فراهم می‌شود، به بررسی عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم پرداخت و با تأکید بر این‌که وزارت نیرو از بخش‌هایی است که در دولت یازدهم به خوبی درخشیده است، اظهار کرد: در ابتدای کار وزارت نیرو در دولت یازدهم در کنار ۱۰ میلیارد دلاری که با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به این وزارتخانه داده شد، شاهد جدی بودن همت دوستانمان در وزارت نیرو بوده‌ایم.

جهانگیری با اشاره به تلاش وزارت نیرو برای بهره‌برداری از ۲۴ سد طی سال جاری، بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب تأکید کرد و گفت: در صورتی که منابع آب کشور را به صورت صحیح مدیریت نکنیم حتی در شهرهایی که دارای منابع آب فراوان هستند نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افتتاح کارون ۴ با تأکید بر این‌که توان مهندسی ایران توان بالایی است و تردیدی در این موضوع نیز وجود ندارد، اظهار کرد: متأسفانه محدودیت‌هایی که علیه کشورمان ایجاد شده است بال‌های این پرنده را بسته نگه داشته است این در حالی است که این پرنده پرواز را به خوبی می‌داند.  جهانگیری در پایان با اشاره به ظرفیت‌های استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: استان چهار محال و بختیاری از هر نظر شایستگی توسعه را دارد و ان‌شاءالله با همت مدیران استانی و مردم شاهد باشیم که این استان به یکی از استان‌های پیشرفته کشور تبدیل خواهد شد.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا