بس كنيد؛ زنان باید به ورزشگاه بیایند

بصير،گروه جامعه: سالهاست که مخالفان مدعی فضای مسموم فرهنگی در ورزشگاه ها هستند اما آیا یکی از آن ها برای حل این معضل فرهنگی ادعایی خود پیش‌قدم شده اند؟ در حالی که تنها ۴ روز دیگر به برگزاری مسابقه والیبال بین تیم های ایران و آمریکا در تهران باقی مانده است هنوز بحث ورود بانوان به استادیوم ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی حل نشده است و در کنار همه بیم ها و امید ها برای ورود بانوان به این مسابقه ورزشی تهدید های عده ای انگشت شمار دل وا پس که به دروغ خود را نماینده حزب الله معرفی می کنند هم سایه سنگینی روی این ماجرا انداخته است اما در نهایت همه نگاه ها به مسئولین فدراسیون دوخته شده است تا با رایزنی های خود تسلیم فشارها نشده و شرایط را برای ورود بانوان فراهم کنند.

به گزارش سايت تدبیر۲۴ ، ماجرا از آنجایی آغاز شد که با آغاز لیگ جهانی والیبال و شرکت تیم ملی کشورمان در این مسابقات بحث میزبانی کشورمان در بازی های برگشت این مسابقات مطرح شد و طی آن موضوع حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه برای تشویق ورزشکاران مطرح گشت. اگرچه سالیان سال است موضوع ورود خانم ها به ورزشگاه ها یکی از مسائل حل نشده ورزش کشور باقی مانده است اما بیشتر حواشی مربوط به عدم حضور در استادیوم های فوتبال بوده است چرا که معمولا در مسابقات والیبال یا بسکتبال بانوان به راحتی در ورزشگاه ها حضور داشته اند و معمولا هم مشکلی در پی نداشته است .

باید دانست که موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها فارغ از یک دغدغه داخلی یک موضوع فراملی نیز هست چرا که عدم حضور بانوان در ورزشگاه ها موجب محرومیت های بین المللی در عرصه ورزش کشورمان خواهد شد و فدراسیون جهانی والیبال ممکن است امتیاز مهم میزبانی مسابقات را سلب کند. البته در طول سال های گذشته عرصه ورزش کشورمان امتیاز بسیاری از میزبانی ها را دقیقا به دلیل همین موضوع از دست داده است اما تا کنون برای یک بار هم که شده فکر مناسبی برای این موضوع نشده است . اساسا مشخص نیست استدلال عده ای که حضور نیمی از جمعیت جامعه را در ورزشگاه برای تشویق تیم مورد علاقه شان بر نمی تابند چیست؟

هر بار که موضوع ورود زنان و دختران به ورزشگاه مطرح می شود اصلی ترین دلیل مخالفان که با تمسک به آن به مخالفت می پردازند بحث رعایت نکردن نکات اخلاقی از سوی مردان و یا به کار بردن الفاظ رکیک در طول تشویق ها و در نتیجه مناسب نبودن حضور جنس مخالف است. نظر این افراد بیشتر به سوی پاک کردن صورت مساله است چرا که باید دانست اصلی ترین مشکل در این زمینه که باید به صورت مبنایی رفع شود لزوم فرهنگ سازی مناسب در سطح ورزشگاه ها و در میان تماشاگران است.

مدعیان ساخت ساحت های فرهنگی تا کی باید دست روی دست بگذارند و فقط به انتقاد بپردازند؟ سالهاست که مخالفان مدعی فضای مسموم فرهنگی در ورزشگاه ها هستند اما آیا یکی از آن ها برای حل این معضل فرهنگی ادعایی خود پیشقدم شده اند؟ جامعه ایرانی یک جامعه با فرهنگ بالا است و قطعا اگر گروهی قلیل در میان تماشاگران ورزشی هم در محیط استادیوم ها به رفتار های غیر فرهنگی بپردازند با وجود حضور زنان به رعایت بیشتر خواهند پرداخت اما باز هم مدعیان حزب اللهی گری باز هم قانع نمی شوند.

از سوی دیگر ممنوعیت حضور زنان در مسابقه پیش روی والیبال به نوعی محروم کردن آنان از حق طبیعی شهروندی است. جامعه مدنی که قائل به برابری حقوق زن و مرد است فرصت را برای ورود زنان به همه عرصه های اجتماعی باید فراهم کند و در این میان دولت باید بداند برای تحقق جامعه مدنی نباید تسلیم عده ای معلوم الحال شود. در این مسیر البته بسیاری از مردم عقیده دارند که حضور چهره های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشهور زنان در ورزشگاه هم می تواند به فرهنگ سازی بیشتر حضور بانوان کمک کند.

موضوع مهم اینجاست که دلواپسان هر روز نگران یک موضوع می شوند و الان هم بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را برای فشار به دولت مطرح کرده‌اند و حتی در شکلی وقیحانه تهدید به حضور خونین! کرده‌اند. دولت باید درک کند که کوتاه آمدن در برابر این اوباش مدعی تنها به قدرت نمایی بیشتر این گروه‌ها در جامعه منجر می شود و آقایان در موارد متعدد دیگر نیز متعرض حقوق شهروندی در عرصه های گوناگون دیگر خواهند شد. لذا می بایست ملزومات حضور زنان در روز ۲۹ خرداد با احترام هرچه تمام تر در استادیوم آزادی فراهم آید تا یک بار دیگر فرهنگ اصیل ایرانی را به رخ همه بدخواهان کشیده شود.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا