توضیحات آمانو درباره ضرب‌الاجل توافق

بصير،خبرگزاری اینترفکس روسیه روز پنج‌شنبه به نقل از یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که نیازی به حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد. اینترفکس در مورد اظهارات آقای آمانو که در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد سنت پترزپورگ مطرح شده، نوشته است: «مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه تضمین مبنی بر نبود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تا تاریخ ۳۰ ژوئن را ضروری نمی‌داند.»

این اظهارات دو روز پس از آن بیان می‌شود که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفت تمرکز گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) بر آینده برنامه ایران است و نمی‌خواهد بر روی گذشته تمرکز کند. این اظهارات که عقب‌نشینی آشکار از مسئله ابعاد احتمالی است، با واکنش‌های گسترده مواجه شد و شب گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وادار کرد تا به توضیح در مورد اظهارات کری بپردازد. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هیچ تغییری در موضع واشنگتن ایجاد نشده و برداشته شدن تحریم‌های ایران منوط به توضیح در مورد گذشته برنامه هسته‌ای ایران است.

ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، ادعایی است که سال‌هاست آمریکا و آژانس بر اساس اسنادی که حالا به دلیل افشاگری‌های صورت‌گرفته صحت آن‌ها بیش از پیش زیر سوال رفته، مطرح می‌کنند. ایران و ۶ کشور برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای تا روز ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) زمان دارند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا