جدال سخت ملی پوشان ایران و آمریکا

بصير،در هفته ششم لیگ جهانی والیبال تیم ملی ایران در دو مسابقه میزبان آمریکا تیم صدرنشین گروه B سطح یک خواهد بود که این بازی های ساعت ۲۱ روزهای جمعه و یکشنبه ۲۹ و ۳۱ خردادماه در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار می شود. هر چند تیم ملی والیبال آمریکا برای نخستین بار به تهران سفر می کند و قطعا این موضوع در عملکرد این تیم تاثیر گذار خواهد بود، اما توانایی ملی پوشان والیبال آمریکا به گونه ای است که به رغم میزبانی ایران انتظار جدال سختی بین دو تیم وجود دارد.

مسابقه والیبال با سرویس آغاز می شود و چون بازیکنان آمریکا در زدن سرویس های پرشی مهارت خاصی دارند حتما دریافت ایران همانند دو بازی دور رفت با مشکل روبرو خواهد شد. از سوی دیگر دریافت کنندگان تیم آمریکا در زمره بهترین های جهان در حال حاضر هستند و باز کفه ترازو از نظر تکنیکی به سود تیم آمریکا است. دریافت کنندگان تیم آمریکا رتبه های اول تا سوم دور رفت این رقابت ها را در اختیار دارند و متئو اندرسون، آرون راسل و اریک شوجی بهترین های دور رفت بودند. در تیم ایران فرهاد قائمی در رتبه نهم دریافت کنندگان قرار دارد.

اریک شوجی دیگر بازیکن تیم آمریکا در رتبه نخست بهترین توپ گیران دور رفت است و سعید معروف در جایگاه پنجم و فرهاد قائمی ششم این رده قرار دارند. عنوان سوم بهترین اسپوکر دور رفت در اختیار تیلور ساندر از تیم آمریکا است و میلاد عبادی پور در جایگاه چهارم است. عنوان دومین و چهارمین بهترین مدافع در اختیار مکسول هالت و دیوید اسمیت از آمریکا ست و سیدمحمد موسوی در جایگاه پنجم است.

میشا کریستین سن بهترین سرویس زن است و هیچ بازیکنی از ایران در این گروه فعلا قرار ندارد. همچنین عنوان بهترین پاسور دو رفت لیگ جهانی را میشا کریستین سن در اختیار دارد و سعید معروف کاپیتان ایران در جایگاه سوم است. این داده ها حکایت از برتری بازیکنان آمریکا از نظر تکنیک و تاکتیک دارد و شاید تنها دلیل برتری ایران میزبانی باشد که از نظر تماشاگر تیم ملی والیبال ایران در دو بازی رفت در آمریکا میزبان بود، زیرا ۹۰ درصد تماشاگران سالن والیبال شهر لس آنجلس آمریکا ایرانی بودند.

** والیبال آمریکا دارای گنجینه ای پر مدال
تیم ملی والیبال آمریکا در بازی های المپیک سال های ۱۹۸۴ (لس آنجلس)، ۱۹۸۸ (سئول) و ۲۰۰۸ (پکن) به مدال طلا دست یافت. این تیم یک مدال برنز المپیک را نیز در پرونده کاری خود دارد که در سال ۱۹۹۲ و در بازی های بارسلونا به دست آمد.
نخستین دوره لیگ جهانی والیبال سال ۱۹۹۰ در اوزاکای ژاپن آغاز شد و تیم ملی والیبال آمریکا از آن سال تا کنون در ۱۷ دوره این رقابت ها شرکت کرده است که دو مدال طلا در سال های ۱۹۸۶ (ریودوژانیرو) و ۲۰۱۴ (فلورانس ایتالیا) از جمله افتخارات این تیم در این رقابت ها است.
ملی پوشان والیبال آمریکا همچنین یک مدال نقره (۲۰۱۲ سوفیه بلغارستان) و دو مقام سومی (۱۹۹۲ جنوا و ۲۰۰۷ کاتوویچ ) در لیگ جهانی به دست آوردند.
لوی بال و تیلور ساندر والیبالیست های مشهور آمریکا در لیگ جهانی هستند که به ترتیب در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ عنوان باارزش ترین بازیکن این رقابت ها را به دست آوردند.
تیم ملی والیبال آمریکا مقام قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۶ در فرانسه و عنوان سومی در سال ۱۹۹۴ جهان را نیز در پرونده افتخارات خود دارد. این تیم در سال ۲۰۱۴ رتبه هفتمی جهان را به دست آورد و یک پله پایین تر از ایران (رتبه ششم) قرار گرفت.
والیبال این کشور مدال های متعدد دیگری از جمله چهار طلا، چهار نقره و یک برنز رقابت های پان آمریکا و دو طلا، دو نقره و برنز در کاپ آمریکا به دست آورده است.
رتبه های کسب کرده تیم ملی والیبال آمریکا در لیگ جهانی به قرار زیر است:
سال ۱۹۹۰، رتبه هفتم
سال ۱۹۹۱، رتبه ششم
سال ۱۹۹۲، مقام سومی و مدال برنز
سال ۱۹۹۳، رتبه نهمی
سال ۱۹۹۴، رتبه دوازدهم
سال ۱۹۹۵، رتبه دهم
سال ۲۰۰۰، رتبه ششم
سال ۲۰۰۱، رتبه نهم
سال ۲۰۰۶، رتبه دهم
سال ۲۰۰۷، مدال برنز و مقام سومی
سال ۲۰۰۸، مدال طلا و عنوان قهرمانی
سال ۲۰۰۹، رتبه ششم
سال ۲۰۱۰، رتبه هشتم
سال ۲۰۱۱، رتبه هفتم
سال ۲۰۱۲، مدال نقره و نایب قهرمانی
سال ۲۰۱۳، رتبه دوازدهم
سال ۲۰۱۴، مدال طلا و عنوان قهرمانی
سال ۲۰۱۵،؟؟

تیم ملی والیبال ایران در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۵ چهار مسابقه با آمریکا برگزار خواهد کرد که دو مسابقه دو رفت در روزهای دهم و یازدهم خردادماه در سالن دانشگاه کالفرنیا شهر لس آنجلس برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران در هر دو مسابقه سه بر یک مغلوب شد.

مایکا کریستنسن، رایان آمرمان، کاویکا شوجی، گراهام مک ایلواین، مت اندرسون، آرون راسل، تیلور ساندر، پل لوتمن، ویلیام پریدی، توری دفالکو، جیسون جابلونسکی، گرت میاگوتچوشا، توماس ییشکا، دیوید لی، راسل هولمز، وافیوتی تاوانا، مکسول هولت، دیوید اسمیت، دنیل مکدانل، مورفی تروی، کارسون کلارک، ویلیام پرایس، آلفردو رفت، داستین واتن، اریک شوجی ۲۵ بازیکن معرفی شده آمریکا برای لیگ جهانی امسال است.

** نگاهی کوتاه به تاریخچه دیدارهای دو تیم
تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا در طول تاریخ خود تا کنون ۸ بار به مصاف هم رفته اند که سهم والیبال ایران تنها دو پیروزی بوده است. این دو تیم از آغاز تا اکنون در ۸ دیدار رسمی به مصاف یکدیگر رفته اند که نتایج آن به شرح زیر است:
ایران ۲ – آمریکا ۳ (قهرمانی جهان ۱۹۷۰)
ایران صفر – آمریکا ۳ (قهرمانی جهان ۲۰۰۶)
ایران صفر – آمریکا ۳ (جام جهانی ۲۰۱۱)
ایران ۳ – آمریکا ۲ (قهرمانان قاره ها ۲۰۱۳)
ایران صفر – آمریکا ۳ (لیگ جهانی ۲۰۱۴)
ایران ۳ – آمریکا ۲ ( قهرمانی جهان ۲۰۱۴)
ایران یک – آمریکا ۳ (دور رفت لیگ جهانی ۲۰۱۵)
ایران یک – آمریکا ۳ (دور رفت لیگ جهانی ۲۰۱۵)

 

بهار نيوز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا