فرار مالیاتی چالش رویاهای مالیاتی

بصیر، دولت امسال می‌خواهد درآمد مالیاتی را افزایش دهد تا بخشی از کاهش درآمد نفت تحت تاثیر تحریم‌ها را جبران کند.

در این راستا تحقق درآمد ۸۶ هزار میلیارد تومانی مدنظر است و برای وصول آن هم نرخ های مالیاتی و هم چتر مالیاتی، یعنی شمار مودیان و مشاغل مشمول مالیات افزایش یافته است.

بدیهی است که افزایش نرخ های مالیاتی به آن دسته از مودیان حال حاضر مالیاتی که پرداخت مالیاتشان واقعی و به روز است، مانند کارگران و کارمندان فشار وارد می کند.

همچنین بخش تولید را نیز تحت فشار قرار می دهد و افزایش هزینه های ناشی از این امر ممکن است به کاهش اشتغال موجود بینجامد لذا به نظر من دولت باید افزایش درآمد مالیاتی سال ۹۴ را نه از محل افزایش نرخ یا مودیان، بلکه از محل شناسایی فرارهای مالیاتی تامین می کرد.

به این صورت که ساختار و روش دریافت مالیات از بخشی از همین جامعه موجود تغییر می کرد و بهینه می شد.

واقعیت آن است که بیشتر اصناف و اقشار مهم مالیات پرداز در اقتصاد ایران اکنون تحت پوشش چتر مالیاتی هستند و آنهایی که زیر این چتر قرار ندارند، کسانی هستند که مطیع کردنشان به این سادگی امکان پذیر نیست.

نمونه بارز این مساله فعالان اقتصاد زیرزمینی و قاچاقچیان هستند که سالانه هزاران میلیارد تومان از گردش مالی اقتصاد ایران توسط آنها جابه جا می شود.

لذا زیر چتر درآوردن این اقشار کار امروز و فردا نیست و هماهنگی کاملی میان دستگاه های اقتصادی، امنیتی و همچنین سیاسی را لازم دارد.

اما واقعیت این است که در میان برخی از همین مودیان فعلی، ترفندهای متعددی وجود دارد که باعث فرار مالیاتی می شود لذا بهتر این بود که سازمان امور مالیاتی تشکل های مستقل حسابداری و حسابرسی را تقویت و مقررات حاکم بر حسابداری شرکت ها را اصلاح می نمود زیرا تغییر در استانداردهای حسابرسی که حتی می توانست از طریق خرید دانش فنی روز دنیا انجام شود، می تواند به شفاف سازی حساب های مالی شرکت ها و جلوگیری از حساب سازی کمک موثری کند.

در نتیجه بازسازی کیفی روش های اخذ مالیات به جای اولویت یافتن روش های کمی، بهتر می تواند به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک کند و اگر دائم به دنبال افزایش دایره و گستره مودیان، بدون ارتقای کمی و کیفی امکانات و روش ها باشیم ـ که اکنون این گونه است ـ فرار مالیاتی همچنان رویای دولت ها مبنی بر جایگزینی این درآمد با درآمد نفت را به چالش خواهد کشید.

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا