توضیحات روزنامه آرمان درباره طرح جنجالی شهدای غواص

اینکه شهدای غواص به صورت برهنه‌اند به هیچ وجه درست نیست

بصیر، روزنامه آرمان درخصوص طرح جنجالی این روزنامه درباره شهدای غواص نوشت:

درخصوص طرح منتشره در صفحه آخر «آرمان» نکات زیر جهت رفع هرگونه نگرانی و سوءتفاهم ارائه می‌شود:
۱- خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: «یا ایّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجتَنِبُوا کَثیرا مِن الظَّنِّ إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ»؛ ای کسانی که ایمان دارید، از بسیاری گمانها بپرهیزید که بعضی گمانها گناه است. (سوره حجرات، ۱۲) نباید اجازه داد از مراسم ارزشی و ملی تشییع پیکر ۲۷۰شهید سرافراز به‌رغم حضور وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن مردم، عده قلیلی بهره‌برداری سیاسی کرده و کام مردم را تلخ کنند. امروز شاهدیم برخی که ظاهرا از رسیدن به منویات جناحی خود بازمانده‌اند اقدام به شبهه‌افکنی برای القای مطامع نادرست‌شان نموده‌اند و سایت‌ها و خبرگزاری‌های شناخته‌شده آنان -که وابسته به یک گروه سیاسی هستند- نیز به این مساله دامن می‌زنند تا با تحریک احساسات مردم، به اصطلاح خودشان رقیب را از میدان به در کنند که نه اخلاقی است و نه منصفانه.
۲- باید در نظر داشته باشیم که اثر هنری از هر نوعی که باشد یک معنا نزد خالق اثر دارد و بسیار معانی و استنباط نزد مخاطبان که بسته به جهان‌بینی و نوع نگرش و حال و احوال هر یک از آنها متفاوت است.
۳- این طرح می‌خواهد دو مسئله را مطرح کند: الف- پرواز به سمت آسمان، ب- قوی و قهرمان نشان دادن شهدا همراه با پوشش غواصی (پوشش به خوبی از کنار شانه‌ها و جلوی سینه و سر و گردن قابل مشاهده است.)
۴- تفاسیر مطرح شده بیش از آنکه جنبه حرفه‌ای گرافیکی داشته باشد، جنبه سیاسی دارد و بیشتر براساس عوامل بیرونی مورد توجه قرار گرفته که سعی دارد با فلسفه‌بافی اصل موضوع را به نحوی که خودشان برداشت می‌کنند، تحمیل و القا نمایند که این نیز از منظر «هرکسی از ظن خود شد یار من» است.
۵- پیام روشن شهدا که منطبق بر آموزه‌های دینی ما هم است، حمل بر صحت است. حمل بر تفسیر ناصواب نیست. اینکه گفته شده شهدای غواص به صورت برهنه‌اند به هیچ وجه درست نیست چراکه از کنار شانه‌ها و سر و گردن آنها در طرح به خوبی می‌توان مشاهده کرد که غواصان، لباس غواصی بر تن دارند.
۶- اینکه گفته شده شهدای غواص دست بسته‌اند در عکسهایی که از سوی کمیته تحقیق و تفحص شهدا منتشر شده که در کنار آنها نیز سردار باقرزاده در حال توضیح است، شکل دستها به همین صورتی که در طرح آمده قابل مشاهده است و در خبرگزاری‌های تسنیم،  فارس، ایرنا و ایسنا نیز به همین صورت منتشر شده اند.
۷- بال‌هایی که در طرح نشان داده شده با هدف پرواز به سوی آسمان تصویر شده‌اند و اینکه نوع بال‌ها را القا می‌کنند که به یک پرنده خاص شباهت دارد نیز دور از واقع است؛ چراکه برای نشان دادن شکل یک پرنده بیشتر از رأس آن استفاده می‌شود.
۸- درباره اینکه می‌گویند چرا ۶ غواص به تصویر کشیده شده‌اند باید گفت عدد شش، ۷ بار در قرآن آمده و در همه موارد با آفرینش آسمانها و زمین مرتبط است؛ در ۴ آیه، تعبیر «خَلَقَ السَّمواتِ و الاَرضَ فی سِتَّهِ اَیّام» آمده (سوره اعراف/۷، ۵۴؛ سوره یونس/۱۰، ۳؛ سوره هود/۱۱، ۷؛ سوره حدید/۵۷، ۴) و در سه آیه، افزون بر آسمانها و زمین «مابینهما» نیز آمده است که در حقیقت توضیحی است برای جمله قبل. (سوره فرقان/۲۵، ۵۹؛ سوره سجده/۳۲، ۴؛ سوره ق/۵۰، ۳۸). اینکه ۵ یا ۷ باشد نیز حتما برداشت‌های دیگری را سبب خواهد شد!
آرمان همزمان با روز تشییع پیکر مطهر شهدا و ۱۷۵غواص شهید، در صفحه اول، عکس و تیتر یک خود را کاملا به این موضوع اختصاص داده و نیز در همان صفحه و صفحات میانی و صفحه آخر نیز یادداشتها و دلنوشته‌هایی را در این زمینه منتشر کرد. حال این سوال پیش می‌آید کدام عقل سلیمی می‌پذیرد در رسانه‌ای که بخش اعظم مطالب خود را اختصاص به ترویج فرهنگ شهادت و نیز قدردانی و جانفشانی از شهدا و پوشش مراسم تشییع تاریخی این عزیزان، در کنار احساسات پاک ملت ایران می‌دهد، بخواهد همزمان خلاف آن عمل کند. فکر نمی‌کنم هیچ انسان آزاده و منصفی قصد داشته باشد به این پاکترین پاکها نگاه دیگری داشته باشد تا چه برسد به ما که به عنوان کوچکترین فرزندان انقلاب و نظام، مدافع ارزشهای آن بویژه خون شهدا هستیم. افتخار ما ارادت به شهدا و خانواده‌های آنان است زیرا شهدا برای انقلاب و سایر مراحل زندگی ما الگو بوده و هستند و تاکید می‌کنم تمامی عشق و علاقه و باور ما به اسلام و شهدای گرانقدر است و حرکت در این مسیر را نیز راه عبور از بحران‌ها می‌دانیم. در پایان وظیفه خود می‌دانم اگر در طرح مذکور شائبه یا نگرانی یا سوءتفاهمی برای عزیزان و عاشقان راه شهدا به‌ویژه خانواده‌های معزز شهدا ایجاد شده، عذرخواهی کنم.

چند روزی است که طرحی با عنوان «توهین روزنامه اصلاح‌طلب به شهدای غواص» در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا