دومین سال کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

بصير،کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه گذاری خارجی جهان در سال ۲۰۱۵ را ساعاتی قبل منتشر کرد که طی آن آمار مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۴ ارائه شده است.

بر اساس این گزارش که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری فارس رسیده است، کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در جهان طی سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱٫۲۲ تریلیون دلار بوده است که نسبت به سال پیش از آن ۱۶٫۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس برآوردهای آنکتاد این رقم در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱٫۴۶ تریلیون دلار بوده است.

کشورهای درحال توسعه بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در این سال جذب کرده‌اند. این کشورها ۵۵٫۸۱ درصد کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۶۸۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۴ جذب کردند.

سهم کشورهای توسعه یافته نیز در این زمینه نزدیک به ۴۱ درصد بالغ بر ۴۹۸ میلیارد دلار بوده است. اقتصادهای درحال گذار نیز حدود ۴ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان یعنی ۴۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص دادند.

در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار، کشورهای در حال توسعه از کشورهای توسعه یافته در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پیشی گرفتند و این وضعیت را در سال ۲۰۱۴ نیز حفظ کردند. کشورهای درحال توسعه تقریباً ۱۸۳ میلیارد دلار بیشتر از کشورهای توسعه یافته در این سال سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کردند.

* دومین سال متوالی کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران/ کاهش ۳۱ درصدی

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، علی‌رغم سیگنال‌ها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط ایران در سال ۲۰۱۴ با  کاهش ۳۰٫۹۸ مواجه شده است. این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۳ نیز با کاهش ۳۵ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده بود.

ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافته است. میزان سرمایه‌مستقیم خارجی جذب شده در سال ۲۰۱۲ نیز بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار بوده است.

کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی که ایران از دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۴ جذب کرده است ۴۳ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۴ همچنین ۶۰۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در خارج انجام داده است که این رقم با افزایش ۳۱۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای دیگر انجام داده بود.

کل سرمایه گذاری مستقیم ایران در خارج از دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۴ نیز ۴ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار بوده است.

*نزول ۲۵ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴

میان ۲۰۰ کشور جهان،‌ ایران با ۱۵ پله نزول در رتبه ۷۴ جهان از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است. بر این اساس میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در این سال کمتر از ۷۳ کشور بوده است.

این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۳ با ۱۰پله نزول در جایگاه ۵۹ قرار داشت و رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴۹ بود.

چین بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سال ۲۰۱۴ جذب کرده است. رقم جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۲۸ میلیارد دلار بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۶۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

پس از چین،‌ هنگ‌کنگ در رتبه دوم قرار گرفته است. میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۰۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

آمریکا با جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ۹۲ میلیارد دلاری در رتبه سوم قرار گرفته است. این کشور سال ۲۰۱۳ با جذب سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد دلاری در رتبه نخست قرار داشت. جذب سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا ۱۳۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.

انگلیس با ۷۲ میلیارد دلار، سنگاپور با ۶۷ میلیارد دلار، برزیل با ۶۲ میلیارد دلار، کانادا با ۵۳ میلیارد دلار،اتریش با ۵۱ میلیارد دلار، هند با ۳۴ میلیارد دلار و هلند با ۳۰ میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده توسط برخی کشورهای دیگر عبارت است از: فرانسه ۱۵ میلیارد دلار، آلمان ۱٫۸ میلیارد دلار،‌ ایتالیا ۱۱ میلیارد دلار،‌ ژاپن ۲ میلیارد دلار،‌ کره جنوبی ۹ میلیارد دلار،‌ اندونزی ۲۲ میلیارد دلار،‌ افغانستان ۵۴ میلیون دلار و ترکیه ۱۲ میلیارد دلار.

*نزول ۳ پله‌ای ایران در خاورمیانه

آمار ارائه شده از سوی آنکتاد نشان می‌دهد ایران از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۴ میان ۱۴ کشور غرب آسیا رتبه ۶ را به خود اختصاص داده است. رتبه ایران در سال گذشته ۳ اعلام شده بود.

در این منطقه ترکیه با جذب ۱۲٫۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و امارات با جذب ۱۰٫۰۶ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده توسط کشورهای دیگر منطقه عبارت است از: بحرین ۹۵۷ میلیون دلار، عراق ۴٫۷۸۲ میلیارد دلار، اردن ۱٫۷۶۰ میلیارد دلار،‌ کویت ۴۸۶ میلیون دلار، لبنان ۲٫۰۷۰ میلیارد دلار، عمان ۱٫۱۸۰ میلیارد دلار،‌ قطر ۱٫۰۴۰ میلیارد دلار، عربستان ۸٫۰۱۲ میلیارد،‌ فلسطین ۱۲۴ میلیون دلار و یمن ۵۷۸ میلیون دلار./ع

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا