روایت مطهری از تدبیر امروز رئیس مجلس

بصير،

روایت مطهری از تدبیر امروز رئیس مجلس
علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز یک‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران ضمن ارزیابی مثبت از طرح الزام دولت به حفظ  دستاوردهای هسته‌ای گفت که این طرح مذاکرات را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و با توجه به اصلاحاتی که در آن صورت گرفته دست مذاکره کنندگان را نمی‌بندد. وی گفت که این طرح چند بار اصلاح شده بود و در آخر هم اصلاحاتی روی آن انجام شده بود که برخی به آن اعتراض داشتند. مطهری افزود: بخشی از طرح بازرسی از مراکز نظامی و غیرهسته‌ای را مگر با مجوز شورای عالی امنیت ملی ممنوع کرده است بحثی در مجلس وجود داشت که ما به هر حال این اجازه را داده‌ایم و با گذاشتن قید شورای عالی امنیت ملی مخالف بودند و می‌گفتند که بازرسی به طور مطلق ممنوع باشد برخی هم به سخنان رهبری استناد می‌کردند که فرموده‌اند اجازه بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان هسته‌ای را نخواهیم داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این طرح در مجموع طرح خوبی است البته حرف تازه‌ای ندارد، اما صرف دخالت مجلس در این موضوع مهم است، اگر مجلس هیچ گونه دخالتی نداشته باشد در مقابل تاریخ پاسخ قابل قبولی نخواهد داشت. وی با تأکید بر لزوم اعمال اصلاحاتی در متن طرح و جزئیات آن خاطرنشان کرد: مثلا وقتی می‌گوییم تحریم‌ها باید لغو شود یعنی همه تحریم‌ها، در حالی که قاعدتا آنها تحریم‌های مربوط به حقوق بشر را لغو نمی‌کنند بنابراین باید قید هسته‌ای اضافه شود و باید گفته شود تحریم های هسته‌ای لغو شود. اگر آنها تحریم‌ها را لغو نکردند آیا مجلس باید سکوت کند یا مخالفت کند؟ این موضوع ممکن است بعدا برای مجلس ایجاد مشکل کند لذا بخش‌هایی از این طرح باید روشن‌تر شود.

مطهری، نحوه مطرح شدن این طرح را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس عنوان و تصریح کرد: متن طرح چاپ نشده و نمایندگان هنوز طرح را ندیده‌اند. همچنین نمایندگان مخالف و موافق هم برای کلیات ثبت‌نام و صحبت نکرده‌اند اما رأی گیری برای کلیات انجام شد. البته اکثریت قریب به اتفاق موافق بودند ولی به هر حال خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بود. در حال حاضر حتی نمی‌ توان برای این طرح پیشنهاد داد و تنها می‌توان پیشنهاد حذف را مطرح کرد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که طرح مجلس در مورد الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای مذاکرات را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد افزود: معمولا مجالس دنیا این مصوبات را می‌گذرانند تا اگر توافق‌نامه موافق میلشان نبود بتوانند آن را رد کنند. اما در اینجا فکر نمی‌کنم چنین مسأله‌ای پیش بیاید. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با اصلاحاتی که در طرح انجام شده من فکر می‌کنم این طرح دست مذاکره کنندگان را هم نمی‌بندد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد، گفت: به نظر من این قید باید در طرح وجود داشته باشد وگرنه این مصوبه فایده زیادی ندارد. باید به گونه‌ای باشد که ما بهانه ‌ای داشته باشیم تا اگر توافق، توافق خوبی نبود بگوییم مجلس آن را رد کرده و دولت مجوز قانونی داشته باشد همان‌طور که کنگره آمریکا مصوبه‌ای در این‌باره داشت.

مطهری با بیان این‌که بررسی این طرح در مجلس با عجله انجام شده اظهار کرد: البته عجله‌ای هم نبود اما حرف این بود که ممکن است طرح از دستور خارج شود و عده‌ای می‌خواستند فضایی درست کنند اما آقای لاریجانی با مطرح کردن طرح خواست فرصتی برای این کارها ایجاد نشود. این نماینده مجلس درباره پیش‌بینی خود از نتیجه مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم توافق انجام می‌شود و ان‌شاءالله توافق خوبی هم خواهد بود. نشانه‌هایش هم آشکار است. طرفین این اراده را دارند و این یک نیاز طرفینی است. علائم هم نشان می‌دهد که این کار انجام شدنی است اما اگر انجام نشود بیشتر به ضرر آنهاست.

مطهری در پایان یادآور شد: چه توافق انجام شود یا نه مذاکرات به نفع کشور ماست زیرا نشان می‌دهد که ایران نرمش و انعطافش را نشان داده و جنگ طلب نیست. ضمن این‌که این اتمام حجتی برای مردم دنیاست که نظام ما به دنبال توافق بوده اما نشده است. حتی اگر حمله نظامی هم انجام شود مردم ما بعد از مذاکرات بهتر مقاومت خواهند کرد و این به نفع کشور ماست.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا