موج تفکیک جنسیتی در صدا و سیما!

بصير،

نرگس آبروانی (معاون صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران) به تازگی بخش‌نامه‌ای مبنی بر آغاز طرح تفکیک جنسیتی به مدیران شبکه‌های صدا ابلاغ کرده است. مسئولان شبکه‌های مختلف رادیو ازجمله رادیو ورزش، اقتصاد و جوان نیز براساس دستور صادر شده؛ کار را آغاز کرده‌اند و به این ترتیب تمام اتاق‌هایی که مسئولیت مدیریت آنها با آقایان بوده؛ از کارمند و منشی خانم تخلیه شده است.

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پس از خداحافظی عزت‌لله ضرغامی از ریاست این سازمان و معرفی محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید در پانزدهم آبان ۱۳۹۳ دستخوش تحولات اساسی شد. به این ترتیب که نیروهای غیررسمی – برنامه‌ای و حق‌الزحمه‌ای – سازمان آرام آرام اخراج شدند و برنامه‌های تولیدی و غیرزنده به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفتند. ترکیب و حذف شبکه‌های رادیویی ازجمله رادیو دانش،‌ کتاب، فصلی، صدای آشنا (شامل سه شبکه ۲۴ ساعته)، رادیو خانواده و رادیو گلچین ازجمله تغییرات بخش صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در این مدت محسوب می‌شود.

طرح تفکیک جنسیتی ارگان‌ها و سازمان‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده اما گاه به سبب نگرش‌های متفاوت در اداره نهادهای عمومی دستخوش نوسان‌هایی شده است. این طرح توسط مسئولان صاحب نفوذ در دولت‌ گذشته مطرح شد و بارها از طریق تریبون‌های رسمی بر ضرورت تسریع در تفکیک جنسیتی تاکید شد.

مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت دولت دهم) از جمله مسئولانی بود که ناتوانی از اجرایی کردن این طرح را اعلام کرد. این وزیر که در برنامه شناسنامه سخن می‌گفت؛ در پاسخ به سوالی در همین ارتباط اظهار کرد: «ما نمی‌توانیم تفکیک جنسیتی را ایجاد کنیم و الزاما فقط به یک جنس اختصاص دهیم. این امر در بیمارستان شهید بهشتی قم برای اولین بار صورت گرفت و به‌صورت جدی شکست خورد.»
سردار محسن کاظمینی (فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ) صبح ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در همایش زن، جامعه، تعالی گفت:‌ آمار طلاق در بین کسانی که شاغل هستند آمار کمی نیست و این نگران‌کننده است. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که این خانواده‌ها بین یک تا دو فرزند در جامعه دارند و این فرزندان امروز با بنیان خانواده‌ای که متلاشی شده است؛ مواجه شده و تکلیف‌شان برای آینده مشخص نیست. او افزود: چرا هنوز در ادارات و سازمان‌های ما زن و مرد باید در کنار هم نشسته باشند وهیچ معنایی ندارد که این افراد از صبح با یکدیگر بگویند و بخندند و پرده‌های حیا را کنار بزنند. باید در تمام سازمان‌ها ونهادها تفکیک جنسیتی رخ دهد. می‌شود که در سازمان‌ها و نهادها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی زنان حضور داشته باشند ودر مقابل مفاسد آن را به صفر رساند و این شدنی است.

پایگاه خبری دولت چندی پیش با انتشار گزارشی به انتشار اظهارات تعدادی از کارشناسان و جامعه‌شناسان علوم اجتماعی در همین رابطه اقدام کرد و از قول غلام عباس توسلی  (جامعه شناس) در مقاله‌ای با عنوان “فاقدین سواد سیاسی” در روزنامه آرمان نوشت: تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی طرفداران و حامیان متعددی داشت که مسائل دینی و اخلاقی را مدنظر قرار می‌دادند. البته باید دانست این طرح از همان روزهای آغازین انقلاب و حتی در میان اعضای شورای انقلاب و انقلابیون با سابقه مخالفانی هم داشت؛ این دسته از فعالان سیاسی در جامعه آن روز، لزومی نمی‌دیدند میان زنان و مردان در محیط کار و تحصیل فاصله‌ای باشد.

وی افزود: اسلام هیچ‌گاه منعی برای معاشرت زنان و مردان در محل کار فراهم نمی‌کند و البته ناهنجاری‌هایی که امروز می‌بینیم بیش از هر چیز متعلق به چالش‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی است و این مسائل با تفکیک جنسیتی در محل کار و تحصیل حل نمی‌شود و راه‌حل و پاسخ هر ناهنجاری در اجتماع باید به‌صورت علمی و تفکیک شده صورت پذیرد. اسلام همیشه به مردان و زنان این اجازه را داده که در اجتماع با یکدیگر و به طریق شرعی و قانونی و عرفی معاشرت داشته باشند.

در این مقاله آمده است: اگر تفکیک در برخی از ادارات باب شود باید منتظر ناهنجاری‌های بیشتری در جامعه باشیم که شایسته ملت با فرهنگ و مسلمان ما نیست. امیدواریم فعالان سیاسی ما جایگاه علمی هر اقدامی را درک کنند. متاسفانه نسل دومی که پس از انقلاب در جایگاه سیاسی کشور در هر یک از گروه‌ها رشد کردند؛ در زمینه فعالیت سیاسی و راه و رسم آن تجربه لازم را ندارند و از سواد سیاسی متناسب با شرایط کنونی کم بهره‌اند.

آیت‌الله صدیقی (خطیب نماز جمعه تهران) نیز با اشاره به اجرای طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران؛ اجرای طرح تکریم زنان در شهرداری تهران را مهمتر از احداث تونل نیایش و بوستان ولایت توصیف کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا (پایگاه خبری دولت) در همین رابطه اظهار کرد: طرح تفکیک جنسیتی که اخیرا توسط یکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقیت‌آمیز نیست. در کل در بحث مسائل جنسیتی موضوع اصلی رعایت حدود شرعی و اسلامی است و این‌گونه تفکیک‌ها نمی‌تواند موفقیتی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای این‌گونه طرح‌ها در واقع کاری بیهوده است، اظهار داشت: به‌طور یقین در راستای اجرای این طرح‌ها افرادی که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نیز برآورده نمی‌شود.

نامبرده تصریح کرد: با طرح تفکیک جنسیتی در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نمی‌شود بلکه تنها باید به سالم‌سازی محیط در سازمان‌ها و نهادها اقدام شود تا بتوانیم شاهد رعایت حدود شرعی و اسلامی نیز باشیم. عبدی با بیان اینکه باید فعالیت‌هایی که در ادارات و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد، خارج از حدود شرعی نباشد، ادامه داد: همیشه مشاهده شده که سختگیری در هر کاری نتیجه‌بخش نیست و در این زمینه نیز تفکیک نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

به هر ترتیب طرح تفکیک جنسیتی پس از تلاش‌های وزارت بهداشت، علوم و شهرداری به دستور نرگس آبروانی در معاونت صدای سازمان صداوسیما اجرایی شد. طرحی که تجربه سه دهه گذشته نشان می‌دهد نتیجه مشخصی در زمینه آنچه مسئولان از آن با عنوان – ارتقای راندمان کارمندان و امنیت روانی – یاد می‌کنند؛ نداشته است. برای مشخص شدن نتیجه این تلاش باید به انتظار نشست و سرانجام ابلاغیه سازمان را در عمل مشاهده کرد.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا