۱۰۰۰۰سوال​و تذکر مجلس​به‌ دولت​در ۲سال!

بصير،طرح سئوال و تذکر بهارستانی ها، تنها چند روز پس از اخذ رای اعتماد وزرای دولت یازدهم آغاز شد و هر چه از آن زمان می‌گذشت، تعدد سئوالات بیشتر و بیشتر می‌شد؛ این روند اکنون به جایی رسیده که تا سی و یکم اردیبهشت ماه، ۹ هزار و ۱۹۱ سئوال و تذکر از طرف مجلس مطرح شده است.

نمایندگان مجلس در این مدت، ۶ هزار و ۲۰۰ تذکر به وزرا و یک هزار و ۲۳ تذکر نیز به رئیس‌جمهوری داده اند. با توجه به این که امسال، آخرین سال عمر مجلس نهم است، به طور طبیعی نمایندگان سعی می‌کنند در باقی مانده عمر خدمتشان درخواست‌های حوزه انتخابیه خود را بیش از پیش پیگیری کنند و به این دلیل شاهد هستیم که در این ایام حجم مراجعات، مکاتبات، سئوالات، تذکرها و حتی کارت‌های زرد و استیضاح‌ها افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بیش از ۱۳۰ طرح و ۹۳ لایحه در حوزه‌های مختلف در نوبت کار مجلس قرار دارد.

با این حال، مجلس نهم تاکنون یازده بار به وزرای دولت یازدهم کارت زرد نشان داده و یکی از وزرا را استیضاح کرده است؛ هر چند در آیین نامه داخلی مجلس اصطلاحی تحت عنوان کارت زرد وجود ندارد، اما این اصطلاحی است که بین نمایندگان مجلس و وزرا رایج شده و به قانع نشدن نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر در حین بررسی سئوال در صحن و رای به وارد بودن سئوال نماینده سئوال کننده اطلاق می‌شود؛ البته، کارت زرد به خودی خود نمی‌تواند عاملی برای استیضاح وزیر باشد.

تاکنون هفت وزیر (علی طیب نیا، علی جنتی، علی اصغر فانی، عبدالرضا رحمانی فضلی، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و محمود واعظی) در دولت یازدهم از مجلس کارت زرد دریافت کرده‌اند که از بین آنان رضا فرجی دانا در بیست و نهم مردادماه استیضاح شد و همچنین محمدرضا نعمت زاده، علی اصغر فانی، علی طیب نیا و علی جنتی، دو بار از مجلس کارت زرد گرفته اند.

بهار نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا