مجلس وزارت «فانی» را تمدید کرد/ رای اعتماد مجدد به وزیر آموزش و پرورش

بصیر، نشست بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش از دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با ۴۹ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

* قوانین مربوط به استیضاح در مجلس شورای اسلامی

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر ۲ نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏‌گذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏‌کنندگان مطالب خود را بیان مى‏‌کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏‌کند.

اسحاق جهانگیری و نوبخت در صحن علنی مجلس حاضر شدند

معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت برای بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت برای بررسی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

مخالفت فراکسیون اصولگرایان رهروان با استیضاح وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در جلسه امروز خود بر حمایت از وزیر آموزش و پرورش و کمک به وی در جهت حل مشکلات تاکید داشتند.

صفر نعیمی‌رز نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه امروز صبح شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: در این جلسه اعضا در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش و همچنین نحوه عملکرد وزیر به بحث و تبادل نظر پرداختند که از آن نقدهای جدی را به عملکرد آقای فانی وارد دانستند.

وی افزود:  در نهایت نظر اعضا در این جلسه بر این شد که از وزیر آموزش و پرورش حمایت به عمل آید تا اقدامات لازم برای رفع مشکلات فرهنگیان صورت پذیرد.

اسامی سخنرانان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس

هشت نماینده مجلس در موافقت با طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی سخنرانی خواهند کرد.

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در پارلمان اسامی سخنرانان موافق استیضاح فانی را قرائت کرد.

بر این اساس، جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور، عبدالوحید فیاضی، حامد قادرمرزی، عبدالحسین شیری، سیدمهدی موسوی‌نژاد، محسن علیمردانی و محمود شکری، نمایندگانی هستند که مجموعاً به مدت ۲ ساعت در موافقت با طرح استیضاح فانی در صحن علنی پارلمان سخنرانی خواهند کرد.

توضیحات ابوترابی فرد درباره درج غلط اسامی برخی از نمایندگان در طرح استیضاح فانی

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی توضیحاتی پیرامون درج اسامی غلط برخی از نمایندگان در طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ارایه کرد.

نشست علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸:۱۰ صبح امروز برای بررسی استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد.

در حین رسیدگی به استیضاح و استماع نظرات موافقان، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست علنی امروز خانه ملت را بر عهده داشت گفت: آقای ندیمی و ۴، ۵ نفر از همکاران در برگه‌ای اسامی‌شان به عنوان استیضاح کننده نوشته شده است و این در حالی است که آنها امضاهایشان را پس گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش پس از توزیع طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش ایرج ندیمی و زارع‌زاده و برخی از نمایندگان نسبت به درج نامشان به عنوان موافقان طرح اعتراض کردند و تاکید داشتند که امضاهای خود را پس گرفته‌اند.

کوچکی‌نژاد (موافق استیضاح): ۸۰ درصد فرهنگیان طالب استیضاح وزیر هستند/ فانی نمی‌‌تواند حق فرهنگیان را از دولت بگیرد/ آنچه اجرا می‌شود قانون خدمات کشوری است نه ارتقای رتبه‌بندی

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر فقدان هر گونه شائبه سیاسی در استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم بیش از ۸۰ درصد فرهنگیان تقاضای استیضاح آقای فانی را دارند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه به عنوان اولین موافق استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی با تاکید بر اینکه این استیضاح در جهت حمایت از یک میلیون فرهنگی و ۱۳ میلیون دانش‌آموز است، گفت: هیچ گونه شائبه سیاسی و فراکسیونی در این استیضاح دخیل نیست.

وی از اعتقاد ۸۰ درصد فرهنگیان کشور به استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن گفت و تصریح کرد: امروز فرهنگیان دغدغه امکانات آموزشی، رفاهی، منزلت اجتماعی و مسائل اقتصادی دارند بنابراین برخلاف تلاش عده‌ای که سعی دارند موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را صرفا به بحث ارتقای حقوق تقلیل دهند، این موضوع تنها یکی از محورهای استیضاح است.

کوچکی‌نژاد آموزش و پرورش را مهم‌ترین دستگاه کشور برشمرد و گفت: سفره فرهنگیان بیش از ۱۴ درصد رشد نداشته است.

وی با یادآوری توصیه مقام معظم رهبری به فانی مبنی بر استفاده نکردن از افراد خسته و بی‌انگیزه در آموزش و پرورش، خطاب به وزیر بیان داشت: آیا شما به این توصیه گوش کردید؟ زمانی که شما وزارتخانه را تحویل گرفتید ۱۸ بازنشسته در آن سمت داشتند در حالی که امروز این میزان به ۹۵ نفر رسیده است.

کوچکی‌نژاد در ادامه گفت: آیا این ۹۵ نفر در آموزش و پرورش کار می‌کنند؟ خیر فقط ستاد انتخابات تشکیل دادند.

وی به پاداش ۴۰۰ میلیونی مدیران از صندوق فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی مدیران آموزش و پرورش از پولی که از صندوق فرهنگیان تامین کرده‌اند ماشین‌های آخرین مدل سوار می‌شوند و کسی که امروز این صندوق را مدیریت می‌کند یک زمان برادر خودش را رئیس صندوق کرده بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آقای فانی آیا شما به سند تحول بنیادین دست زدید؟

وی بحث بیمه فرهنگیان را یکی دیگر از انتقادات وارده به عملکرد فانی خواند و خطاب به فانی افزود: چند درصد انتصابات شما از میان متحصنان سال‌های قبل صورت گرفته است؛ شما بسیاری از تشکل‌های غیرقانونی را در راس کنترل انتصابات قرار دادید.

کوچکی‌نژاد با تاکید براینکه فانی نمی‌‌تواند حق و حقوق فرهنگیان را از دولت بگیرد، گفت: ارتقای رتبه‌بندی یعنی ارتقای شغلی نه توزیع پول؛ رتبه‌بندی یک فرایند است و این چیزی که شما اجرا می‌‌کنید، قانون خدمات کشوری است نه رتبه‌بندی.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بانک سرمایه که متعلق به فرهنگیان است یک نفر پرسنل فرهنگی ندارد.

موسوی‌نژاد (موافق استیضاح): انتقاد از نگاه سیاسی و جناحی در آموزش و پرورش/ عملکرد وزیر موجب پیگیری طرح استیضاح شد

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی انتقادات فراوانی را متوجه وزارت آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که به دنبال استیضاح نبودیم اما عدم حل مشکلات باعث پیگیری استیضاح شد.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت، در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان در موافقت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که طرح استیضاح در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۹۳ یعنی حدود یک سال پیش تقدیم هیات رئیسه مجلس شد و امروز برای بررسی به صحن آمده است.

وی اضافه کرد: اسیتضاح وزیر به معنی عزل نیست بلکه به معنی توضیح خواستن و در نهایت تصمیم‌گیری درباره توضیحات داده شده است.

موسوی‌نژاد، علی اصغر فانی را فردی پاکدست و متدین توصیف کرد و در عین حال گفت: دلیل استیضاح ما عملکرد وزیر در حوزه مدیریتی است.

«همه تلاش ما این بود که استیضاح صورت نگیرد و مشکلات قبل از استیضاح حل شود، امروز هم از این اقدام خوشحال نیستیم اما پس از صحبت‌های فراوان با وزیر و عدم حل مشکلات فرهنگی آن متن طرح را آماده و ارائه کردیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش راهی برای حل مشکلات فرهنگیان باشد.

وی به برخی از مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و عدم اقدام لازم برای اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، عدم رویکرد جدی و برنامه‌محور درباره دانشگاه فرهنگیان و عدم تقویت بنیه پژوهش فرهنگیان را از جمله انتقادات خود برشمرد.

وی اضافه کرد: انتصاب مدیران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادی وزارتخانه و نگاه قالب سیاسی، جناحی و گروهی به آموزش و پرورش مشکلات متعددی را برای این حوزه ایجاد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس بر لزوم دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از فضاهای سیاسی تاکید کرد و گفت: انتصاب افراد بدون توجه به عملکرد و فقط به خاطر حضور در ستادها باعث شده در برخی مواقع شاهد باشیم که این وزارتخانه از مسیر خود دور شود.

موسوی‌نژاد عدم نظارت بر استفاده از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان را از جمله مشکلات این روزهای وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه امروز توجه جدی به جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد مشاهده نمی‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی آسیب‌های موجود در وزارت آموزش و پرورش را باعث کاهش سطح کیفی آموزش دانش‌آموزان دانست و گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب نیروهای انسانی باعث ایجاد مشکلاتی برای معلمان شده است.

موسوی‌نژاد عدم اجرای قانون مجلس درباره استخدام مربیان پیش‌دبستانی و افزایش مدت مرخصی زایمان و برخی دیگر از قوانین را از جمله انتقادهایی دانست که به وزارت آموزش و پرورش وارد است و در همین زمینه اظهار داشت امروز شاهد عدم توجه به استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش هستیم که باید برای آن فکری کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به بیمه طلایی معلمان اشاره کرد و افزود: این بیمه برای دلخوش کردن معلمان است و اقدامی نیست که مشکلات فرهنگیان را حل کند.

موسوی‌نژاد همچنین تصریح کرد: حضور مشاوران سیاسی در وزارت آموزش و پرورش باعث شده به جای افراد کارآمد برخی فعالان در ستادهای انتخاباتی در این وزارتخانه منصوب شوند.

قاضی‌پور (موافق استیضاح): نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش برای جناح خاصی تبلیغ می‌کند/ در برخی مناطق کشور شاهد مدارس کپری هستیم

نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش که با هزینه دولت چاپ می‌شود برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند، گفت: متأسفانه در برخی مناطق کشور شاهد وجود مدارس کپری و کانکس هستیم.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: متأسفانه تعدا زیادی از مدارسی که مردم و خیرین ساخته‌اند و تحویل آموزش و پروش در روستاها داده‌اند، فروخته شده و متأسفانه مشاهده می‌شود تعدادی از مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شوند، به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شده‌اند.

وی افزود: چه کسی اجازه می‌دهد مدارس روستایی به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شوند؟ خیرین اهداکننده زمین برای ساخت مدارس روستایی می‌گویند این زمین‌ها را برای آموزش فرزندان روستایی اهدا کرده‌اند نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد که فرهنگ روستا را تحریف می‌کنند.

قاضی‌پور ادامه داد: اعتبارات و امکانات لازم برای هنرستان‌های روستای و خوابگاه‌های آنها و مدارس شبانه‌روزی روستایی با وجود دو برابر شدن اعتبارات، پرداخت نمی‌شود و امکانات این خوابگاه‌ها و مدارس به روز نمی‌شوند.

وی با طرح این سؤال که آیا جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی مورد تأیید نمایندگان مجلس است یا نه؟، تصریح کرد: چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس روستایی را داده است؟ این یک مشکل مدیریتی است، آقای وزیر به لطف شما همچنان در جنوب کرمان، شاهد مدارس کپری و کانکس هستیم که دانش‌‌آموزان در دمای ۵۰ درجه بالای صفر تحصیل می‌کنند. آیا دانش‌آموزان شهری تحمل چنین شرایطی را دارند؟

قاضی‌پور با بیان اینکه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش بدون ضوابط در جای جای کشور نیروهای جدیدی را در قالب نیروهای شرکتی جذب کرد و افراد با سابقه را کنار گذاشت، متذکر شد: آموزش و پرورش، روستاییان را رها کرده‌ است، برای شش کلاس یک معلم یا حداکثر ۲ معلم پروازی گذاشته است، آیا این فرزندان روستایی خدایی ندارند؟ چرا آمار بی‌سوادی کشور بالاست، به خصوص در روستاها، آیا این موضوع از سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی نشأت نمی‌گیرد؟

نماینده ارومیه در مجلس بر همین اساس یادآور شد: چرا باید خانواده‌های روستایی به خاطر تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکونت کنند تا دخترانشان بتوانند تحصیل کنند؟ تخلیه روستاها به معنای افزایش جمعیت شهری است؛ البته بسیاری از خانواده‌های روستایی به خاطر نداشتن شغل در روستاها باقی نمی‌مانند.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد، کارگران، کشاورزان و مستمری‌بگیران روستایی بسیار بالا رفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه هزینه‌هایی برای مردم تحمیل می‌شود و افراد کم‌درآمد به خصوص کارگران با مشکلات جدی در این زمینه مواجه هستند.

نماینده ارومیه در مجلس در ادامه سخنانش تأکید کرد: با وجود آنکه گفته شده ۲٫۵ میلیون تومان به معلمان حقوق داده شود، اما کدام معلم روستایی ۲٫۵ میلیون حقوق دریافت می‌کند؟ قانون مصوب نمایندگان مجلس برای معلمان متأسفانه اجرایی نشد و آقای فانی سیستم آموزش و پرورش را کلاً نامتمرکز کرده است؛ آقای وزیر اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیأت دولت جا نینداخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای فانی روحیه کم‌تحرکی دارد و این کم‌تحرکی باعث ضرر و زیان فراوان به آموزش و پرورش شده است، متأسفانه نشریه «نیمکت» آموزش و پرورش که با هزینه دولت چاپ می‌شود، برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند.

بشیری (موافق استیضاح): استیضاح فانی فقط برای مطالبه فرهنگیان است/باید ناامیدی محض در آموزش و پرورش رفع شود

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش فقط برای مطالبه فرهنگیان انجام می‌شود، گفت: هیچ موضوع سیاسی در استیضاح وزیر وجود ندارد و بحث پیرامون موضوع مطالبات مادی و معنوی و فرهنگیان است.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش از جایگاه ممتاز و رفیعی برخوردار است گفت: نگرانی‌ها پیرامون وضعیت آموزش و پرورش در جلسات متعدد با رئیس‌جمهور، معاونانش، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور مطرح شده و در جلسه رأی اعتماد فانی نیز این مسائل بیان شد.

وی شخصیت فانی را یک شخصیت فرهنگی قابل احترام برشمرد و گفت:‌ آنچه امروز وزیر آموزش و پرورش را به جلسه استیضاح آورده است عملکرد وی و مجموعه همکارانش در حوزه ستادی آموزش و پرورش است که نشاط را از فرهنگیان کشور گرفته است و همین مسئله سبب شد تا بنا بر اجبار، ضرورت و مطالبه همکاران فرهنگی جلسه استیضاح در ماه رمضان برگزار شود و من از نمایندگان ملت رشید کشورمان می‌خواهم با توجه به تمام مشکلات فرهنگیان مسئله استیضاح را بررسی کنند.

بشیری با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش صرفا به دلیل پیگیری مطالبات فرهنگیان است، گفت: هیچ موضوع سیاسی در این استیضاح وجود ندارد، علی‌اصغر فانی از دوستان ما است و ما به او علاقمندیم ولی اهداف آموزش و پرورش کشور مهمتر است بنابراین بحث مصلحت پذیرفته نیست و باید به شفاف‌سازی مسائل را بررسی کنند.

نماینده مردم پاکدشت اظهار داشت: دیدگاه‌های نمایندگان مجلس در این جلسه استیضاح صرفا صنفی است و با نگاه به خیل عظیم فرهنگیان صورت می‌گیرد، منابع انسانی عظیمترین ثروت کشور است و امروز آموزش و پرورش ما از این حیث وضعیت رقت‌باری دارد، به طوری که ناامیدی در مجموعه‌های مختلف آموزش و پرورش وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌ از وزیر آموزش و پرورش و مجموعه مدیریتی وی سوال داریم که در ارتباط با حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کرده‌اید؟ چرا لایحه خدمات کشوری که در برخی دستگاه‌ها اجرا می شود در آموزش و پرورش پیگیری نشده است؟

بشیری با اشاره به اعتراضات مکرر فرهنگیان در اقصی نقاط کشور و در مقابل مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری عنوان کرد: آیا اینگونه اعتراضات شأن فرهنگیان عزیز و غیرتمند ما است که اینچنین حقوق خود را مطالبه کنند، در حالیکه وزیر آموزش و پرورش مطالبات فرهنگیان را مطرح نمی‌کند و به عنوان پرچم اعتماد بر امنیت فرهنگیان از بی انگیزگی آنها سخن می‌گوید، سوال اینجاست که چه کسی باید به فرهنگیان انگیزه دهد؟

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وزیر آموزش و پرورش از عدم مهارت فرهنگیان سخن می‌گوید، سوال از وزیر این است که وقتی شما دو سال در این مجموعه حضور دارید چرا همکاران فرهنگی را متهم به نداشتن مهارت می‌کنید؟

وی افزود: کرامت معلمین مورد توجه نیست، معلمی که هنگام رساندن دانش‌آموز به درمانگاه گرفتار سیلاب شده و فوت می‌کند چرا باید مورد بی‌توجهی باشد، فرهنگی سیستان و بلوچستانی قهرمان چقدر مورد توجه واقع شد؟

بشیری گفت: پست‌های بلاتصدی وزارت آموزش و پرورش که باید مسئولان آن مشخص شوند چرا خالی است؟ وقتی پژوهشگاه آموزش و پرورش بلاتصدی باقی می‌ماند یعنی دستگاه عظیم آموزش و پرورش از حرکت باز مانده است.

نماینده مردم پاکدشت با اشاره به ناامیدی وسیع در سطح فرهنگیان کشور، گفت: همه ما مسئول ناامیدی فرهنگیان هستیم و باید برای رفع آن تلاش کنیم، در بجنورد تا پاسی از شب با فرهنگیان جلسه داشتم و بسیار نگران‌کننده بود که فرهنگیان شجاع و غیرتمند در زمان دفاع مقدس، امروز برای مطالبه حقوق‌شان گریه و زاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش باید بیشتر از رئیس‌جمهور کمک بگیرد و همه باید کمک کنیم تا ناامیدی محض که در آموزش و پرورش حاکم شده، رفع شود.

بشیری گفت: کار به جایی رسیده که فرهنگیان ما به جای فکر کردن به مسائل علمی و آموزشی دانش‌آموزان به فکر خواندن ابیاتی هستند که در یکی از ابیات اعلام کردند «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد» چرا باید معلمان ما به جای اندیشه تربیت و آموزش دانش آموزان اینگونه فکر کند؟

قادرمرزی (موافق استیضاح): بیشتر بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود/ برخی مدارس به گدایی افتادند

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: پنج ششم بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود و تنها یک ششم بودجه‌ این وزارتخانه حقوق معلمانی است که به مدارس‌ می‌روند.

حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۳ تیر ۹۴) گفت: وزیر آموزش و پرورش در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش ناتوان بوده، قشر فرهنگی ما از صداقت و رفتار عالمانه اعتماد می‌کنند و همه ما و همه فرهنگیان اوضاع فعلی اقتصادی کشور را می‌دانیم.

وی با اشاره به تحصن تعدادی از فرهنگیان به دنبال مشکلات در حوزه کاریشان افزود: آقای فانی ای کاش در یکی از این اجتماعات و تحصن‌ها حاضر می‌شدید و شرایط را برای تحصن کنندگان توضیح می‌دادید تا خوراک مخالفان و رسانه‌های ضد انقلاب نشوند، عدم حضور شما در این اجتماعات به معنای بی محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وزیر در جلب توجه و عنایات دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مالی مورد نیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس موجود کشور ناتوان بوده و تبدیل مدارس کشور به مدارس خود گردان برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی از دیگر موارد ناتوانی وزیر آموزش و پرورش است، امروز مدارس ما برای تامین هزینه‌های جاری خود هم با مشکل مواجه هستند، مدیران مدارس در حوزه انتخابیه اینجانب به گدایی افتاده‌اند و از مردم پول قند و چای و کاغذ مورد نیاز مدرسه را مطالبه می‌کنند.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایات عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از سرانه متوسط کشور کمتر است از دیگر موارد قابل اشاره در این بحث است، بیش از ۵۰ درصد حوزه انتخابیه من و ۱۰ استان دیگری که من دیده‌ام نه در شأن معلم است و نه در شأن دانش‌آموزان و هر لحظه ممکن است تا ساختمان مدرسه فرو بریزد. آقای وزیر شما می‌دانید که چند درصد از دانش‌آموزان ما در کپرها، چادرها و مخروبه‌ها درس می‌خوانند؟

وی افزود: از دیگر انتقادات وارده به وزیر، ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازات مشابه سایر ارگانها و دستگاه‌ها به فرهنگیان است؛ رئیس جمهور در یکی از جلسات خود در ایام انتخابات سال ۹۲ که من هم در آن حضور داشتم گفت «معلمان به اینکه همواره ما با ادبیات عاشقانه آنها را مورد تقدیس قرار دهیم نیازی ندارند، معلمان نیاز دارند تا وضعیت معیشتیشان بهبود پیدا کند.» چقدر در انجام تحقق این امر تلاش شده است؟

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: متاسفانه شاهد هستیم که وزارت آموزش و پرورش و در رأس آن وزیر و ساختار مدیریتی نتوانسته‌اند دیدگاه مقایسه معلم با کارمند را در کشور پاک کنند و به کسانی که مخالف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان هستند بفهمانند که اهمیت کار معلم با کار یک کارمند متفاوت است.

قادر مرزی خاطرنشان کرد: امروزه معلمان با مدرک کارشناسی ارشد یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند و این در حالی است که با طرح تحول سلامت پزشکان بیش از ۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کنند، آیا این ضعف وزیر آموزش و پرورش نیست؟ همه می‌دانیم که وزارت آموزش و پرورش برای توسعه کشور از وزارت بهداشت مهمتر است.

وی افزود: نداشتن برنامه مدون موثر و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری، برنامه‌های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی به محتوای آموزشی و استقرار توسعه و عدالت آموزشی از دیگر انتقادات وارده به وزیر است؛ چرا در وزارت آموزش و پرورش که دچار بزرگ‌سری اداری شده بیش از ۵۰ درصد کارمندان در بخش غیر آموزشی فعال هستند در حالیکه دولت باید کوچک می‌شد و آموزش و پرورش هم یکی از این بخش‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: براساس تحقیقی که توسط گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران انجام شده پنج ششم بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود و تنها یک ششم بودجه‌های این وزارتخانه حقوق معلمانی است که به مدارس‌ می‌روند.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: امروز هدف وزارت آموزش و پرورش در امور پرورشی چیست؟ امروز باید هدف از پرورش، پرورش دانش‌آموزان امروز برای مسئولیت گرفتن در زندگی فردا و برای رویارویی با اوضاع فردای کشور باشد، بطور روزانه ۱۷۶ هزار مطلب جدید وارد فضای علمی و فضاهای مجازی می‌شود، نقش وزارت آموزش و پرورش ما در تولید این ۱۷۶ هزار صفحه مطلب جدید چیست؟

وی افزود گفت: هیچ ساماندهی ملی و منطقه‌ای در مورد تقسیم کار معلمان صورت نمی‌گیرد، مدیران استانی هرطور که بخواهند و بدون هیچ ضابطه‌ای معلمان را بین شهرستانها تقسیم می کنند که این باعث کاهش بهره‌وری است.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ترکیب تیم استیضاح کننده، این استیضاح سیاسی نیست، بنده طرفدار دولت بوده و هستم اما این باعث نمی‌شود که ما نسبت به وظایف نظارتی خود بی‌توجه باشیم.

علیمردانی (موافق استیضاح): فانی مقبولیتی بین فرهنگیان ندارد/ فعالین ستادهای انتخاباتی روحانی در آموزش و پرورش پست گرفتند

نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه فانی مدیر اجرایی خوبی نیست، گفت: هر کس که در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی بوده در آموزش و پرورش پستی گرفته است و این یعنی باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت کشور.

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز مجلس در موافقت با  استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: هیچ یک از فرهنگیان و معلمان از هر سلیقه سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، اعتدالگرایان دوست ندارند وزیری سست و ناکارآمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه کمتر فرهنگی و معلمی را دیدم که از وزیر رضایت داشته باشد، افزود: در چنین شرایطی در کشورهای دیگر شخص وزیر از سمت خود استعفا می‌دهد اما در کشور ما مسئولان دو دستی به میزهای مدیریت چسبیده‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه برخی به ما می‌گویند استیضاح وزیر به مصلحت نبوده و نیست، تاکید کرد: چه مصلحتی بالاتر از معلمان و فرهنگیان؟ چرا همه مسائل را سیاسی می‌کنید؟ آقای فانی شاید برای شغل مشاوری بهترین فرد باشد اما مدیر اجرایی خوبی نیست درحالی که هیچ محبوبیت و مقبولیتی در بین فرهنگیان ندارند.

علیمردانی خطاب به وزیر تصریح کرد: شما تیمی را جمع کردید و بر سر کار گذاشتید که حتی نمی‌توانند خودشان را حرکت دهند، این افراد چطور می‌توانند تحرک و شادابی که لازمه این وزارتخانه است را ایجاد کنند؟

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش نه تنها تحرک ایجاد نشده بلکه سستی و ناکارآمدی موج می‌زند، افزود: به آقای روحانی می‌گویم که بارها اعلام کردند ا ین دولت فراجناحی است. آیا اطلاع دارند که در آموزش و پرورش چه خبر است؟ آموزش و پرورش را نمی‌توان حزبی اداره کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم ادامه داد: هر کس که در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی بوده در آموزش و پرورش پستی گرفته است و این یعنی باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت کشور و همین اقدام موجب تبعیض و بی‌عدالتی بین فرهنگیان شده است.

علیمردانی تاکید کرد: برای انتخابات اسفند ماه نگرانیم که ستادهای کل آموزش و پرورش در استان‌ها تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شود.

وی با بیان اینکه فانی، اشرافی به مدیران زیرمجموعه خود ندارد، گفت: بسیاری از مدیران وی سیاسی هستند و سیاست‌بازی می‌کنند که برای روشن شدن این موضوع می‌توان به استعفای مدیران کل آموزش و پرورش برای حضور در انتخابات اشاره کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: چه گام‌هایی را برای اجرایی شدن سند تحول برداشتید؟ بچه‌های مردم در برخی مدارس دچار سوءتغذیه شده‌اند بنابراین از شما خواهش می‌کنم خودتان استعفا دهید.

انصاری (موافق استیضاح): وضعیت آموزش و پرورش بسیار نابسامان است/واقعیت در روستاهاست نه در کاغذهایی که شما چاپ می‌کنید

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش گفت: هنوز دانش آموزانی را داریم که در خوزستان با وجود گرمای طاقت‌فرسا در کانتینر درس می‌خوانند.

محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: من یکی از مدافعان دولت بوده‌ام و ۶ ماه تا یک سال پیش خدمت وزیر رسیدم و مشکلات را به شخص وزیر منتقل کردم اما من را سر کار گذاشتند و به این مشکلات توجه نکردند.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: من در دیانت، انسانیت و شرافت آقای فانی جز خیر و نیکی حرفی ندارم بگویم اما وضعیت آموزش و پرورش بسیار نابسامان و نگران کننده است و علت آن به انتصاب مدیران ناتوان، نالایق و ضعیف بر می‌گردد که بیش از شش ماه است درباره عقب ماندگی تحصیلی آموزش آبادان صحبت کرده‌ام اما نه تنها ترتیب اثر نمی‌دهند بلکه اشتباهات را تائید و بر آن تاکید می‌کنند.

انصاری ادامه داد: اگر مدیری به دلیل ناتوانی اشتباه کرده به دلیل آنکه نماینده از آن سخن گفته است با آن مخالفت می‌کنند و به نظر می‌رسد نماینده را نه به عنوان یاور خود بلکه مخالف می‌دانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با کمال تاسف مسئولان به وضعیت مدارس مناطق محروم رسیدگی نمی‌کنند و ما با مشکل جدی در این زمینه روبرو هستیم که آقای جهانگیری و آقای فانی هنوز در روستاهای آبادان مدارسی را داریم که دانش آموزان در کانتینر درس می‌خوانند و این با گرمای طاقت فرسای خوزستان امری سخت است.

وی با اشاره به مشکلاتی در زمینه تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس خاطرنشان کرد: شما در زمان رای اعتماد اعلام کردید از سیاسی کردن آموزش و پرورش اجتناب می‌پذیرید اما در عمل خلاف این گونه عمل شد و وضعیت آموزش و پرورش با مدیریت شما بسیار نگران کننده است.

انصاری با اشاره به قانون آموزش رایگان در مدارس خاطرنشان کرد: در برخی از مدارس با توجه به وضعیت نابسامان مردم هنوز از دانش آموزان پول گرفته می‌شود و چرا برای اینکه بگویید کار کرده‌اید در آمارهای خود واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنید در حالی که واقعیت در مدارس، روستاها و مناطق محروم کشور است نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده‌اید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادغام مدارس روستایی را موجب ترک تحصیل در روستاها دانست و خاطرنشان کرد: چه جوابی برای این امر دارید مسئولین چگونه پاسخگوی این امر هستند، وضعیت آموزش و پرورش در این زمینه نگران کننده است.

انصاری با اشاره به ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت در جهت بهبود وضعیت معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته برای تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وضعیت معلمان بسیار نگران کننده است و باید به این امر رسیدگی کنید، نگرانی من و استیضاح کنندگان از این  امر است که مسئولین توجهی به این امر ندارند و امیدوارم نمایندگان با رأی خود زمینه تغییر در وضعیت امروز آموزش و پرورش را فراهم کنند.

شکری (موافق استیضاح): برخی مدیران آموزش و پرورش یک روز کار فرهنگی نکردند/ فانی گفت من با نمایندگان کاری ندارم

 

نماینده مردم تالش در مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور، سال به سال در حال نزول و سقوط است، گفت: آقای فانی مدیرانی منصوب کرده است که یک روز کار فرهنگی نکردند.

محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در موافقت با استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کشور در حوزه آموزش و پرورش سال به سال نزول و سقوط می‌کند، گفت: من تاکنون یک سوال از هیچ کدام از وزرا به احترام تنفیذ رئیس‌جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب نداشتم اما آقای فانی مدیرانی را بر سر کار گذاشته است که یک روز کار فرهنگی نکردند.

وی با اشاره به اینکه اطرافیان فانی وی را درک نکردند خاطرنشان کرد: برخی مدارس به خاطر بدهی‌هایی که داشتند تخریب شدند و دانش‌آموزان آنها اکنون در کانتینر درس می‌خوانند و وزارت آموزش و پرورش هیچ حمایتی از آنها به عمل نیاورد.

شکری از درگیر بودن ۷۰ درصد جمعیت کشور با موضوع آموزش و پرورش سخن گفت و اظهار داشت: آقای نوبخت می‌گوید ما چند درصد حقوق فرهنگیان را افزایش دادیم اما وقتی این افزایش حقوق از نظر بیمه تکمیلی کمکی به فرهنگیان نمی‌کند، چه فایده‌ای دارد.

وی با تاکید براینکه اطرافیان وزیر آموزش و پرورش مانع شدند که وی مشکلات فرهنگیان را بشنود بیان داشت: در بخش پرورشی، همه معلمان لایق را عزل کرده و افراد بی‌انگیزه را منصوب کردند.

نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی اسلامی گفت: آخرین حرفی که آقای فانی زمانی که مرا از اتاقش بیرون می‌کرد بر زبان آورد این بود که من با شما نمایندگان کاری ندارم چطور آن زمان که رای اعتماد می‌خواستید، کار داشتید.

شکری خطاب به فانی گفت: شما در وزارت آموزش و پرورش فاصله طبقاتی ایجاد کردید و شهریه‌های ۲۵ میلیونی که موجب فشار آوردن به اولیای دانش‌آموزان شده است ناشی از عملکرد شما است.

فانی (وزیر): استراتژی  آموزش و پرورش «کیفیت‌بخشی» است/نقشه راه سند تحول را تهیه کرده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی می‌داند و در همین راستا سیاست‌های ۵ گانه‌ای را اعلام کرده‌ایم.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهارداشت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: البته به تعبیر دیگر مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند، آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزار مدرسه که در ۷۵۲ منطقه وجود دارد بزرگترین نهاد کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسائل اقتصادی در این وزارتخانه تصریح کرد: آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای، بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ از بودجه کل کشور به ترتیب ۹/۱ درصد، ۱۰/۷ درصد و ۱۱/۲ درصد بوده که نشان می‌دهد در ۲۲ ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۲/۱ درصد رشد داشته است.

فانی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایندگان می‌دانند که تخصیص یک دهم درصد از بودجه دولت عدد قابل توجهی است باید گفت در طول این مدت ۹/۱ درصد بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی رشد داشته است.

وی تاکید کرد: رشد بودجه آموزش و پرورش در سه سال اخیر از ۵/۳ درصد درسال ۹۲ به ۲۴/۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته که این اعداد و ارقام منهای بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی است که دولت برای طرح رتبه بندی معلمان در نظر گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعلام سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه گفت: ساماندهی منابع انسانی، توسعه و مشارکت، ارتقای مدیریت، بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت از سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه بوده که توانستیم در راستای این سیاست‌ها گام‌های موثری برداریم.

فانی با اشاره به دستاوردهای اجرای این سیاست‌ها در وزارتخانه آموزش و پرورش اظهار داشت: رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از مطالبات ایشان تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بود که وزارت آموزش و پرورش به دنبال این مطالبه مقام معظم رهبری نقشه راه اجرای سند تحول را تهیه کرده و در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رساند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این نقشه راه مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.

فانی همچنین گفت: ۴۰ راهکار از ۱۳۰ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در آموزش و پرورش اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای کاهش بی سوادی در کشور تصریح کرد: در راستای انسداد بی سوادی دانش‌آموزان  ابتدایی تحت پوشش از ۹۷/۴  به ۹۸/۵ رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزی وجود دارد، گفت: برای اولین بار آئین‌نامه اجرایی کلاس‌های چند پایه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید همچنین آئین‌نامه مدارس عشایری و مناطق محروم هم به تصویب این شورا رسیده است.

فانی با اشاره به دانش آموزان تحت پوشش دوره متوسطه اول و دوم اظهارداشت: دانش آموزان تحت پوشش متوسطه اول از ۸۷ درصد به ۹۴/۳ درصد افزایش یافته همچنین دانش‌آموزان تحت پوشش متوسطه دوم از ۷۶ درصد به ۸۲/۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های مهمی که این وزارتخانه آن را اجرایی کرده ساماندهی نیروی انسانی بود، تصریح کرد: در سال جاری و در جشنواره بهره‌وری این وزارتخانه به عنوان دستگاه برتر شناخته شده و وزارت آموزش و پرورش از محل اجرای این سیاست بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از محل این صرفه جویی ها اقداماتی در جهت افزایش رفاه فرهنگیان صورت گرفت که از جمله می‌توان به اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی پس از سه سال از تصویب مجلس در سال ۹۳ و افزایش مدت زمان آن از ۶ ماه به ۹ ماه اشاره کرد.

فانی افزود: همچنین بعد از ۴ سال قانون خدمات کشوری ماده ۶۵ که شامل حق شغل فرهنگیان است اجرا شد و حق شغل فرهنگیان از ۸۰۰ امتیاز به ۱۵۰۰ امتیاز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه برنامه برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی را اجرا کرد، گفت: همچنین برای بیش از ۱۰۰ فرهنگی بازنشسته طرح حق رتبه‌بندی شغلی را به مرحله اجرا درآوردیم.

وزیر‌‌ آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترتیب نیروهای آموزش و پرورش در مراکز آموزشی و دانشگاهی گفت: هم اکنون ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانش آموز – معلم در ۹۸ پردیس در حال تحصیل هستند و موفق شدیم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تکمیل کنیم.

فانی در پایان به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش شامل بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه، تامین منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی، پیگیری تحقق درآمدهای آموزش و پرورش در اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی و استفاده از مصوبه مجلس برای افزایش منابع در آموزش و پرورش، تدوین سند اجرایی به منظور رسیدگی به دانش آموزان عشایر و محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد.

آریایی‌نژاد (موافق استیضاح): عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش سلیقه‌ای است/ کنایه به عدم حضور روحانی و لاریجانی در جلسه استیضاح

نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه با تعویض وزیر آموزش و پرورش مشکل حل نمی‌شود، گفت: هر دولتی یک سوگلی دارد اما آموزش و پرورش سوگلی هیچ دولتی نبوده است.

احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: استیضاح آقای فانی سال گذشته مطرح شد و ما قصد مادارا داشتیم تا مشکلات برطرف شود.

وی افزود: بنده ۳۰ سال در آموزش و پرورش استخوان خُرد کرده و در شهرها و روستاهای دور و نزدیک خدمت کردم و جوانی‌ام را پای نونهالان ونوجوانان این کشور گذاشتم.

آریایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما درباره استیضاح آقای فانی نامه‌ای را به آقایان روحانی و لاریجانی نوشتیم تا کوچکترین اهمیتی به مسائل آموزش و پرورش بدهند ولی رؤسای هر دو قوه نامه را به زیردستانشان ارجاع دادند و امروز هم هر دو در جلسه استیضاح حضور نیافتند و این نشان‌دهنده میزان اهمیت آموزش و پرورش است.

وی افزود: حقیقت این است که بنده با شخص سروکار ندارم بلکه نسبت به رویکرد آموزش و پرورش در کشور منتقدم، به راستی که اسم افراد مهمتر است یا فکر و ذهن و مبانی اعتقادی افراد؟ متأسفانه علی‌رغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ کار شایسته و بایسته‌آی در این زمینه انجام نشده است، بحث این دولت هم نیست بلکه در همه دولت‌ها بعد از انقلاب به آموزش و پرورش پرداخته نشده است.

نماینده همدان در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: متأسفانه همه دولت‌ها درباره آموزش و پرورش سلیقه‌ای عمل می‌کنند، آنچه شاهد بودیم سال به سال دانشگاه‌های تربیت معلم و تربیت مدرس به صورت راکد درآمدند و نیروهای آزاد از همه جا گرفته شدند، آن هم به خاطر کمبود بودجه و اعتبارات که ضربه اصلی به آموزش و پرورش نیز از همین جا زده شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آموزش و پرورش که باید تربیت افراد صالح و سالم را برعهده بگیرد، از آن فاصله گرفته است، تصریح کرد: باید پرسید آیا با روی کار آمدن دولت جدید، دانشگاه فرهنگیان رونق کافی پیدا کرده یا اینکه از رونق افتاده است؟ به هر طریقی رونق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و تربیت مدرس کمرنگ شود، باید فاتحه تدریجی آموزش و پرورش را خواند، آیا امکاناتی که برای سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، برای همکاران معلم هم وجود دارد؟

وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در آموزش و پرورش، تأکید کرد: بعضی از مدارس شبانه‌روزی به خاطر کمبود بودجه تعطیل شدند، آیا دانش‌آموزان محروم روستاها نباید تحصیل کنند؟ آیا جایگاه حقیقی روستائیان راستین و زحمتکش این نیست که فرزندانشان بتوانند از تحصیل مناسب و رایگان برخوردار شوند؟

آریایی‌نژاد ادامه داد: معلمان زبده در مدارس خاص تدریس می‌کنند و در مدارس عادی باید معلمانی که سرخورده بودند، به تدریس مشغول شوند، بنابراین دانش‌آموزان زبده‌ای که توان مالی مناسبی ندارند، آیا باید در مدارس عادی ادامه تحصیل دهند؟‌

وی با اشاره به رتبه‌بندی معلمان و عدم تعیین تکلیف نهایی این موضوع، گفت: باید به جایی برسیم که همه افراد حسرت شغل معلمی را بخورند، برخی می‌گویند معلمان در فصل تابستان سه ماه تعطیل هستند، آقایان بیایند شغلشان را با معلمان تعویض کنند تا ببینند چه کسی بیشتر خون دل می‌خورد. متأسفانه عده ای از جنس خودمان هم این حرف را می‌گویند، وظیفه آموزش و پرورش تربیت انسان‌های صالح و کارآمد است، متأسفانه برنامه‌ریزی صحیح و هدایت درست و مناسب در مورد منابع بودجه آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر دولتی بر اساس سلیقه‌اش در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، گفت: هر دولتی یک سوگولی دارد، باید پرسید چه زمانی قرار است آموزش و پرورش سوگولی دولت شود تا به وضعیت این وزارتخانه مادر و کلیدی رسیدگی شود.

آریایی‌نژاد تصریح کرد: رضایت شغلی و امنیت شغلی فرهنگیان کجاست؟ چرا نیروهای تحصیل کرده آموزش و پرورش دوست دارند به وزارتخانه‌های دیگر بروند؟ آیا این موضوع به دلیل وجود تبعیض و بی‌عدالتی در وزارتخانه آموزش و پرورش نیست؟ دانش‌آموز اول راهنمایی را دیدم که نمی‌توانست حتی نامش را بنویسد، چه کسی به او کارنامه قبولی داده است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای هزینه‌کرد اعتبارات در آموزش و پرورش وجود ندارد، از دلایل کم اهمیتی به آموزش و پرورش عدم حضور دو رئیس قوه مقننه و مجریه در جلسه امروز مجلس است، باید بدانیم با تعویض وزیر هم مشکل این وزارتخانه حل نمی‌شود بلکه باید رویکرد آموزش و پرورش در کشور تغییر کند.

تاج گردون (مخالف استیضاح): استیضاح امروز پاسخ مناسبی به احساسات فرهنگیان نیست/ وزیر را متناسب با سهمی که دارد زیر سوال ببریم

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاحی که امروز در مجلس در حال انجام است پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است.

غلامرضا تاج‌گردون در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۳ تیر ۹۴) و در جریان مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح حق نمایندگان است و باید به استیضاح سوای اینکه چه رای بیاورد یا نه توجه کافی صورت پذیرد.

وی افزود: ایراداتی که نمایندگان در ارتباط با وضعیت فرهنگیان و کمبودها در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان مطرح کردند ایرادات  بجایی است، اما من این سوال را از اسیتضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش دارم که ما چرا استیضاح می‌کنیم و استیضاح چه ابزار و برای چه کاری است؟

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به نظر من استیضاح می‌تواند سه هدف را دنبال کند. یکی حرکت در جهت بهبود وضعیت موجود که عمده نمایندگان هم که با آنها صحبت می کردم به این موضوع اشاره داشتند که این استیضاح هم انجام شود معلوم نیست که وضعیت بهتر شود یا نه و حتی برخی می‌گفتند وضع بهتر نخواهد شد.

تاج‌گردون اظهار داشت: هدف دوم استیضاح حرکت یا جلوگیری از یک انحراف جدی در عملکرد وزیر نسبت به اختیارات و امکانات است و هدف سوم هم یک پاسخ به رفتار دولت است و من این نکته را می‌خواهم به نمایندگان بگویم که استیضاح امروز سه هدف را دنبال نمی‌کند.

وی افزود: در طول سنوات کاری مجلس بیشترین استیضاحی که اتفاق افتاده استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده. آیا بعد از انجام این استیضاح‌ها وضع آموزش و پرورش بهتر شد و این سابقه نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضعیت نخواهد شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نداشتن نگاه سیستمی به فضای موجود آموزش و پرورش چه در دولت و چه در مجلس موجب می‌شود که ما با یک نگاه سطحی بر روی موضوع سرپوش بگذاریم و استیضاحی که امروز در مجلس در حال انجام است پاسخ مناسب به احساسات و دغدغه‌های فرهنگیان نیست. استیضاح امروز نتیجه نخواستن‌های دیروز و نتوانستن‌های امروز است.

تاج گردون خاطرنشان کرد: آیا عملکرد آقای فانی در راس وزارت آموزش و پرورش به گونه‌ای است که موجب انحراف جدی در آموزش و پرورش می‌شود. آیا ما به وزیر امکاناتی داده‌ایم که عملکرد وی نامطلوب است.

وی افزود: سهم ما، گذشتگان، وزیر، دولت و همه کسانی که در اصلاح امور دخیل هستند در وضعیت فرهنگیان چقدر است اگر می‌خواهیم که وضع فرهنگیان بهتر شود همه ما در آن نقش داریم. آیا وزیر داشت و نداد؟ سهم وزیر چه مقدار است؟ وزیر را متناسب با سهمی که دارد زیر سوال ببریم.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت آ‌موزش و پرورش و گزارش تفریق بودجه سهم آموزش و پرورش از بودجه نه به صورت صد در صد بلکه ۱۱۰ درصد پرداخته شد و ۱۰ درصد بالاتر از مصوبه مجلس از منابع مختلف تجهیز و به آموزش و پرورش پرداخت شد.

تاج گردون خاطرنشان کرد: مطالبه‌ای که امروز توسط استیضاح‌کنندگان مطرح می‌شود حرف دل فرهنگیان است و مسیر آن باید توسط مجلس و دولت اصلاح شود. دولت نگرشی را که بتواند ظرفیت بهتری را در جامعه فراهم کند که مشکل آموزش و پرورش حل شود، ایجاد کند.

وی افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه سالیانه از سال ۹۲ تا ۹۴ دو درصد افزایش پیدا کرده آیا می‌شود بیشتر از دو درصد سهم آموزش و پرورش را از این بودجه محدود افزایش داد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش در مجلس استیضاح و کنار گذاشته شد و این درواقع پاسخ مجلس به یک رفتار دولت بود که ما مشابه این مورد را در مورد استیضاح وزیر کار در دولت قبل نیز داشتیم اما در استیضاح امروز به چه رفتار دولت می‌خواهیم پاسخ دهیم؟ ما هیچ بهره‌ای از این کار نمی‌بریم.

تاج گردون در پایان گفت: در عالم امروزی که عالم سیاست و عالم بدی است و خیلی از رفتارها رفتارهای غیراخلاقی است اما آقای فانی به زعم مسائل بد امروزی یک عیب دارد و آن هم این است که دروغگو نیست. انسان ساده‌ای است که می‌تواند در حد چارچوب اداری و نظام اجرایی مطرح کند و من از نمایندگان درخواست می‌کنم به خاطر ایجاد همدلی و همزبانی بین مجلس و دولت و دادن آرامش بهتر به نظام اجرایی و آموزش و فرهنگیان به استیضاح رای ندهند.

مصباحی‌مقدم (مخالف استیضاح): بیشتر مشکلات آموزش و پرورش به وزیر مرتبط نیست/معلمان از تبعیض رنج می‌برند/برکناری وزیر معادله باخت-باخت است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل معلمان این است که از تبعیض رنج می‌برند و اگر تبعیض میان فرهنگیان و کارمندان سایر دستگاه‌ها رفع شود معلمان مشکلی ندارند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس، فانی را شخصیتی فرهنگی، متدین، انقلابی و برآمده از آموزش و پرورش برشمرد و اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای از ثبات مدیریت برخوردار بوده و همواره بیشترین استیضاح را در میان وزارتخانه‌ها داشته است که این بی‌ثباتی سبب عدم ساماندهی عموم می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است و به میزان چند وزارتخانه دارای ظرفیت کار و نیروی انسانی است، گفت: آموزش و پرورش مهمترین وظیفه نظام را در تربیت نسل آینده برعهده دارد و کمتر کسی از عهده مدیریت آن بر می‌آید. مصباحی‌مقدم عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است که در همین راستا سند ملی تحول آموزش و پرورش از سوی شورای عالی آموزش و پرورش و با تأئید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و فانی که در تدوین این سند نقش داشته است طبعاً یکی از شایسته‌ترین افراد برای اجرای آن هست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگیان حق بزرگی بر ملت ایران دارند، گفت: دولت و مجلس باید برای مطالبه حقوق فرهنگیان تلاش کنند، معلمان از تبعیض رنج می‌برند زیرا می‌بینند که در دستگاه‌های دیگر مانند وزارت کشور، وزارت ارشاد، سازمان محیط زیست، سازمان ثبت احوال و حتی شرکت‌ها پرداختی به کارمندان فوق‌العاده بیشتر از معلمان است و حتی قانون مدیریت خدمات کشوری که در دوره هفتم مجلس برای یکسان‌سازی حقوق دستگاه‌ها تصویب شده بود به فراموشی سپرده شده است.

وی اضافه کرد: البته شنیده‌ایم که دولت برای تمدید و اصلاح این قانون دست به کار شده که خواستاریم سریع‌تر اصلاحیه را به مجلس بیاورند تا تصویب شود و شاهد رفع تبعیض‌ها باشیم ولی به طور کلی این تبعیض‌ها به وزیر مرتبط نیست.

مصباحی‌مقدم گفت: افزایش ۵هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از سوی مجلس برای سال ۹۴ کمک بزرگی به بهبود آموزش و پرورش بود ولی با توجه به بدهی سنگین این وزارتخانه به معلمان و بازنشستگان این بودجه کافی نیست و مشکلات همچنان پابرجاست.

وی افزود: ۹۷درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است، در حالیکه اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز نیاز به منابع دیگری دارد ولی اعتبار موجود نیست و سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی کاهش یافته است که دولت و مجلس باید با رفع تبعیض بین دستگاه‌ها تدبیر کند تا بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد. این نماینده مجلس با اشاره به شرایط سخت دولت و واقف بودن مجلس از این شرایط گفت: با وجود شرایط سخت می‌توان با صرفه‌جویی در سایر بخش‌ها بودجه آموزش و پرورش را افزایش داد همانطور که دولت در سال گذشته ۱۱۲درصد و سال پیش از آن ۱۰۰درصد به آموزش و پرورش کمک کرد ولی هنوز جا دارد که از محل صرفه‌جویی‌ها به آموزش و پرورش کمک شود.

وی گفت: دولت مجاز است به میزانی بودجه را بین دستگاه‌ها جابه‌جا کند که با تدبیر دولت و صرفه‌جویی در دستگاه‌ها می‌توان کمک بیشتری به آموزش و پرورش داشت ولی به طور کلی بیشتر مشکلات آموزش و پرورش به وزیر مرتبط نیست.

مصباحی‌مقدم گفت: وزیر آموزش و پرورش بحث پاداش بازنشستگان در سال ۹۲ را پیگیری و پرداخت کرد و برای پرداخت پاداش سال ۹۳ نیز به صورت جدی پیگیر است و هیأت دولت باید اقداماتی داشته باشد که پاداش باقیمانده نیز پرداخت شود و مطالبات از سالی به سال دیگر منتقل شود.

نماینده مردم تهران گفت: اصلاح احکام ارتقای رتبه بازنشستگان آموزش و پرورش، افزایش اعتبار مدارس شبانه‌روزی افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم و همچنین اجرای طرح تأمین دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی در مدارس از اقدامات فانی بوده است، ولی مسئله انتصابات نیز که مورد اعتراض نمایندگان بود باید مورد توجه قرار گیرد.

مصباحی‌مقدم گفت: اگر مجلس به فانی دوباره رأی اعتماد داد پیشنهاد دارم که کمیته مشترکی با نمایندگان مجلس تشکیل شود که در رابطه با مواردی که جای تجدیدنظر دارد اقدام شود.

وی با بیان اینکه سؤال و استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: استیضاح نشانه تحرک و پویایی مجلس است،‌ چرا می‌خواهید مجلس خاموش داشته باشید؟ مجلس منفعل برای ملت زیبنده نیست، نمایندگان با طرح استیضاح، صدای فرهنگیان را به گوش دولت رساندند و امروز وزیر پیرامون سؤالات نمایندگان توضیح می‌دهد و امیدواریم نمایندگان قانع شده و دوباره به فانی رأی اعتماد دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش بسیار مزمن و پیچیده است، گفت: حل مشکلات آموزش و پرورش از عهده یک وزیر خارج بوده و نیاز به عزم عمومی دارد، مشکلات آموزش و پرورش باید در اولویت مجلس و دولت قرار گرفته و تمام دستگاه‌ها برای رفع آن کمک کنند. نماینده مردم تهران عنوان کرد: اگرچه حل مشکلات معیشتی معلمان باید در اولویت باشد ولی شرایط کنونی کشور نشان‌دهنده محدودیت‌هایی است که پاسخ به این نیاز را مشکل کرده ولی با این وجود در دو سال گذشته بیش از دوره ۴ ساله قبل از آن مطالبات فرهنگیان پرداخت شد.

وی افزود: فانی به لحاظ طبع آرام و عدم حرکت تبلیغاتی مدیریت ضعیف تلقی می‌شود در حالیکه ناتوان نیست و مسائلی که موافقان استیضاح مطرح کردند ربطی به وی ندارد. بنابراین می‌توان به جای اینکه وزیری برود و وزیری بیاید به فانی دوباره رأی اعتماد داد تا کمیته مشترکی برای رفع موارد مورد اعتراض تشکیل شود.

مصاحی‌مقدم گفت: دفاع از فانی به معنای بی‌نقص بودن وی نیست ولی می‌توانیم در این جلسه از وی قول بگیریم که ایرادات را رفع کند، برکناری فانی معادله باخت‌باخت است و نتیجه‌ای برای معلمان ندارد، بنابراین بهتر است فانی بماند و برای آینده برنامه‌ریزی و تلاش کند.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش بسیار زیاد است، گفت: نباید با انتصاب افراد مسئله‌دار به مشکلات آموزش و پرورش افزوده شود بکله فانی باید در انتصابات تجدیدنظر کند.

این تماینده مجلس گفت: امسال سال همدلی و همزبانی است و مقام معظم رهبری فرمودند باید از دولت حمایت کرد زیرا دولت در میدان است، همچنین رئیس‌جمهور از مجلس خواست که برای رعایت همدلی و همزبانی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش رأی ندهند بنابراین ما می‌توانیم دوباره به فانی رأی اعتماد دهیم تا خواسته رئیس‌جمهور را اجابت کنیم.

عثمانی (موافق استیضاح): تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش گفت: تغییر در آموزش و پرورش نیاز ضروری برای دولت است.

عثمانی نماینده مردم بوکان در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: استیضاح ابزار نظارتی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که نه تنها باعث عدم همدلی و همزبانی نمی‌شود بلکه استیضاح یکی از ابزارهای تحقق همدلی و همزبانی است و این استیضاح در همین جهت اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به همین جهت ما احساس می‌کنیم که آموزش و پرورش و بدنه آموزش و پرورش به هیچ وجه با وزیر آن همدل و همزبان نیست و وزیری باید بر سر کار بیاید که موجب همکاری دولت و ملت شود.

عثمانی با بیان اینکه این استیضاح با منافع بانی و جناحی صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: من شخصا دولت تدبیر و امید را دولت موفق‌، توانمند ، مجرب ، موفق و موثر می‌دانم و حیف می‌دانم دولت با تلاش و کوشش در بین فرهنگیان جامعه که نقش پیشرو دارند جایگاهش تنزل یابد و از این جهت تغییر در آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت می‌دانم.

وی ادامه داد: هر چند امروز جریانات مختلف دست به دست هم داده‌اند تا این استیضاح رای نیاورد و امیدوارم این تلاش در جهت همدلی و همزبانی و بهبود آموزش و پرورش باشد نه اینکه این زمینه را عده‌ای خاص برای استیضاح وزیران دیگر آماده کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مخالف با استیضاح وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جناب آقای مصباحی مقدم، جناب آقای تاجگردون که می‌گویید وزیر کاره‌ای نیست، اگر وزیر کاره‌ای نیست مجلس هم کاره‌ای هم نباشد، رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم کاره‌ای نباشد پس نمایندگان یقه چه کسی را باید در آموزش بگیرند؟

وی با اشاره به عملکرد وزیر بهداشت و درمان در برخورد با نمایندگان در جهت بهبود وضعیت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یادتان هست وزیر بهداشت وقتی تعدادی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه را به دفترش دعوت کرد، چگونه وضعیت بهداشت و عمق فاجعه را در این وزارتخانه ترسیم کرد و همه را همسو و همدل کردند اما وزیر آموزش و پرورش چه زمانی اینگونه عمل کرده است.

عثمانی با انتقاد از اینکه وزیر آموزش و پرورش از مشاوره افراد اقتصاد دان استفاده نکرده است تصریح کرد: وقتی به دیدار وزیر بهداشت رفتیم، در کنار وی آقای دانش جعفری بود که از اقتصاددانان خوش فکر است و وزیر بهداشت از مشاوره چنین کسانی بهره می‌برد اما در وزارت آموزش و پرورش از کدام متخصص مالی و اقتصاددان بهره گرفته شده است و چه زمانی توانسته‌ایم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.

وی ادامه داد: همکاران من به خاطر دارید در همین مجلس وزیر بهداشت و آموزش وضعیت فجیع بهداشت و درمان را با پاورپوینت برای مجلس توضیح داد و همه مجلس را با خود همراه کرد و این همراهی موجب شد که امروز وضعیت بهداشت و درمان به یک برند برای دولت تدبیر و امید تبدیل شده است اما وزیر آموزش و پرورش این کار را انجام نداده است و یک بار هم برای توضیح وضعیت آموزش و پرورش اقدام نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش یک بار هم از وضعیت فلاکت بار وزارت آموزش و پرورش توضیح نداده است و حتی الان هم که باید ناکارایی وزارت آموزش و پرورش را توضیح دهد می‌گوید که بودجه را رشد دادم در حالی که باید از معلمان بپرسیم که فشار بر آنان بیشتر شده است؛ ما نمی‌توانیم با اعداد و آمار و ارقام بازی کنیم و بگوییم بودجه را افزایش دادیم در حالی که قدرت خرید معلمان کاهش پیدا کرده است و نارضایتی به وجود آمده است.

عثمانی با اشاره به پیام‌هایی که از سوی معلمان به نمایندگان مجلس در جهت اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش داده می‌شود خاطرنشان کرد: معلمان پیام می دهند که اگر مدافع حقوق معلمان هستید کاری کنید تا وزیر توانمند بر سر کار بیاید، تا بتواند وضعیت آموزش و پرورش را متحول کند.

نماینده موافق استیضاح وزیر ‌آموزش و پرورش خطاب به جهانگیری و رئیس جمهور اظهار داشت: وضعیت آموزش و پرورش بحرانی است و به خط قرمز رسیده است، آموزش بی‌کیفیت ، تربیت بی کیفیت‌، امکانات در حد صفر ، تراکم دانش‌آموزان، خروجی ضعیفی را خواهد داد که قرار است فردا این خروجی آینده سازان این مملکت بسازد و من نگران آینده‌ ای هستم که به دانش آموزان امروز با این کیفیت تحصیلی داده می‌شود بنابراین نگاه دولت و مجلس در این زمینه باید تغییر کند و نباید آموزش و پرورش را سطحی و روزمره نگاه کنیم.

عثمانی با بیان اینکه حل مشکلات آینده کشور از طریق توجه به آموزش و پرورش حل می‌شود خاطرنشان کرد: توجه به آموزش و پرورش امروز به معنای آن است که در آینده هزینه‌های نظامی و قضایی را کاهش داده‌ایم و جامعه را از ناهنجاری‌های فرهنگی و فردی نجات داده و از انحراف ،‌استبداد و انحطاط جلوگیری کرده و موجب ساختن آینده، بالندگی جامعه و نهادینه شدن شور اجتماعی و پیشرفت و رهایی از عقب افتادگی و پیشرفت و جهش و خیز توسعه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه کسی باید پاسخگوی وضعیت اسف بار آموزش و پرورش باشد خاطرنشان کرد: چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت آموزش و پرورش جلب کند، آیا کسی غیر از وزیر آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش باید انتظار داشته باشیم که به وضعیت معلمان رسیدگی کند، وزیر باید تحرک داشته باشد، فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد، توپ را به هم پاس ندهیم هر چقدر وزیر در وضعیت اسف بار آموزش و پرورش دخیل است، هر چقدر دولت‌های قبلی در جهت وضعیت آموزش و پرورش دخیل هستند همان میزان ما مجلسیان نیز مقصر هستیم و باید به صورت ریشه‌ای به وضعیت آموزش و پرورش برسیم و توپ را به هم پاس ندهیم.

عثمانی ادامه داد: به والله اگر به وضعیت آموزش و پرورش نرسیم ترسیم آینده را از دست خواهیم داد و افق روشنی نخواهیم داشت من به والله رای فرهنگیان را نمی‌خواهم و برای مقاصد شخصی و روی تریبون رفتن به اینجا نیامده‌ام بلکه نگران آینده فرزندان جامعه و فرهنگ جامعه هستم چرا که اگر به آموزش و پرورش رسیدگی نشود آینده را از دست خواهیم داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش و پرورش از گذشته سرریز شده است و خانواده من غالبا افراد فرهنگی هستند اما وضعیت معیشتی فرهنگیان نمایشی نیست و نمی‌توانم با این وضعیت تمرکز داشته باشند معلمی کنند و باید به مشاغلی پناه ببرند که در شان معلمان نیست اما برای سیر کردن شکم بچه‌هایشان باید کار کنند و معلمی که پس از کلاس دانش آموزان خود را با تاکسی می‌رساند نمی‌تواند شان معلمی را حفظ کند و معلمین شاغلین ما هیچ کدام نمی‌توانند با شغل معلمی زندگی کنند.

عثمانی با بیان اینکه به چه کسی باید وضعیت آموزش و پرورش را بگوییم خاطرنشان کرد: اگر مجلس ، وزیر و دولت هیچ گناهی ندارند پس معلمان و دانش آموزان گناهکار هستند، بیایید ریشه‌ای به وضعیت آموزش و پرورش بپردازیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم ساقه نظام خشک خواهد شد و آینده تیره و تار در مقابل ما خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی به آینده دانش آموزان خاطرنشان کرد: علی رغم ارادتی که به دولت دارم، من هم اکنون احساس شرم می‌کنم که در مقابل این دولت ایستاده‌ام اما من قسم یاد کرده‌ام که مدافع حقوق ملت باشم و خیانت می‌دانم اگر در مقابل بی تفاوتی ها از حقوق ملت و دانش اموزان دفاع نکنم.

وی اظهار داشت: جناب آقای رئیس جمهور نگرانیم از اینکه زمانی به خود بیاییم که دیر است و خود را نتوانیم ببخشیم، جناب فانی دانشجوی فوق لیسانس ادبیات فارسی در دو سطری که درخواست کار به من داده است دو غلط املایی دارد و فعل و فاعل صحبت وی مشخص نیست و نشان می‌دهد که از چنین وضعیت آموزش و پرورشی وضعیت دانشگاه نیز بهتر نمی شود.

عثمانی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اظهار داشت: یکی از شهروندان در هفته گذشته به من مراجعه کرد که مدرسه می‌گوید به مدرسه کمک کنید تا کارنامه فرد را به وی بدهم اما وقتی به مدیر مدرسه مراجعه کردم می‌گوید سرانه مدرسه پرداخت نشده است و گرفتاری بسیاری داریم و شما باید در پشت این تریبون داد بزنید و وظیفه وزیر است و به داد وضعیت آموزش و پرورش برسید چرا که وضعیت بودجه آموزش و پرورش جاری نیست و منافع آتی دارد و ثروت و سرمایه است که نامحسوس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت:نکته آخری که باید به آن اشاره کنم آن است که معلمان می‌گویند درست است که دولت وضعیت وشرایط سختی دارد اما چرا این وضعیت برای بقیه به این صورت نیست.

نقوی‌حسینی (موافق استیضاح): چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این سوال را از وزیر آموزش و پرورش پرسید که چگونه حق‌التدریس معلمان پرداخت نمی‌شود اما پاداش‌های میلیونی مدیران به موقع داده می‌شود؟

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان در موافقت با طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در همین جایگاه رئیس دانشگاه فرهنگیان از پشت تریبون رسمی و در حضور نایب‌رئیس مجلس از آموزش و پرورش آمریکا تمجید می‌کند،‌این دلیل استیضاح ما است.

وی اضافه کرد: در همان نشست پس از اظهارات رئیس دانشگاه فرهنگیان آقای ابوترابی واکنش نشان می‌دهند که اینگونه نیست؛ در آن آموزش و پرورشی که شما از آن تمجید می‌کنید ۹۹ درصد دانش آموزان قبل از فارغ‌التحصیلی مورد تجاوز واقع می‌شوند.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه آنچه در اعتبارات آموزش و پرورش اتفاق افتاد هنر مجلس و کمیسیون تلفیق بود خاطرنشان کرد: در ایام بودجه معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سفر خارجی به سر می‌برد، در همان ایام وزیر آموزش و پرورش نیز به سفر خارجی رفته بود که ما به این اتفاقات ایراد می‌گیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تمجید از شخصیت علی‌اصغر فانی وی را فرد پاکدستی توصیف کرد و گفت: بحث امروز ما کارکردهاست، استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست پس سعی نکنید آن را سیاسی جلوه دهید زیرا اگر استیضاح سیاسی بود اظهارات آقای اکرمی در جمع معلمان برای استیضاح وزیر کافی بود.

«آقای اکرمی در جمع معلمان می‌گوید بلند شوید و بروید زمینه آزادی سران فتنه را فراهم کنید و چرا اینجا نشسته‌اید؛ ما به این دلیل استیضاح نمی‌کنیم وگرنه همین جمله آقای اکرمی برای استیضاح کافی بود»

وی با تأکید مجدد بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست، تصریح کرد: سخنرانی آقای کفاش در کرمان برای استیضاح کافی بود اما ما چون سیاسی استیضاح نمی‌کنیم بدون توجه به این اتفاقات استیضاح را تهیه و تدوین کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتصابات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:‌اغلب این افراد یا مشارکتی و یا فتنه‌گرند، برخی از آنها نیز در فتنه‌ها نقش داشتند که همین‌ها برای استیضاح کافی است اما ما وزیر را به این دلایل استیضاح نمی‌کنیم بلکه نگاه‌مان برای استیضاح کاملا صنفی است.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای احقاق حقوق معلمان است، اظهار داشت: نمایندگان محترم هر رأیی که خواستید بدهید، من را می‌شناسید و می‌دانید که من وکیل‌الدوله نیستم و وکیل مردمم و با سخن و حرف فراکسیون بشین و پاشو نمی‌کنم؛ ما نماینده ملتیم و قسم خوردیم با تشخیص خودمان رأی بدهیم.

وی اضافه کرد: من هفته‌ای دو بار به مدارس رفته و پای درد و دل‌های معلمان می‌نشینم. بعضی از حرف‌های آنها را برای شما بیان می‌کنم و آنگاه شما هر تصمیمی که خواستید بگیرید؛ امروز پول چای معلمان از جیب‌شان گرفته می شود و ما این سخن را به چه کسی بگوییم؟

«امروز کدام سازمان و نهاد پول چای کارمندان خود را از آنها می‌گیرد؟ امروز معلمان پول چای‌شان را از جیب خود پرداخت می‌کنند»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای فانی! من سه بار به شما گفتم که اگر به معلم پرداخت کردید یا مطالبه آنها را به آنها دادید تو رو خدا از تلویزیون آن را اعلام نکنید، آنقدر درباره آن مصاحبه نکنید، آنقدر با شأن معلمان بازی نکنید، آنقدر خانواده معلمان را له نکنید؛ امروز فضا به صورتی شده که فرزند یک معلم رویش نمی‌شود در مدرسه بگوید من بچه یک معلمم زیرا دانش آموزان دیگر به وی می‌گویند دیشب مطالبات‌تان را پرداخت کردند؟ آقای فانی چرا وقتی حق معلمان را پرداخت می‌کنید مصاحبه و در تلویزیون اعلام عمومی می‌کنید؟

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش پرسید این چگونه اداره کردن وزارت آموزش و پرورش است؟

وی خطاب به غلامرضا تاج‌گردون و غلامرضا مصباحی‌مقدم که در مخالفت با طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش سخن گفته بودند، اظهار داشت:‌ از شما و تلاش کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم اما حرف اساسی ما این است که شما زحمت می‌کشید،‌دولت و مجلس نیز به مسائل توجه کرده و برای حل مشکلات معلمان پول می‌گذارند. اما سوال اینجاست که این پول کجا هزینه می‌شود؟

وی اضافه کرد: آقای وزیر! ما می‌گوییم مدیریت مشکل دارد و در وزارت آموزش و پرورش مدیریت صحیح وجود ندارد.

نقوی‌حسینی در همین زمینه گفت:‌حق‌التدریس معلمان بعضا تا ۹ ماه پرداخت نمی‌شود، حال آقای فانی خودتان را جای معلمان بگذارید. در وضعیت فعلی چه بر سر شما خواهد آمد؟

«چطور به افراد حاضر در صندوق ذخیره فرهنگیان ده‌ها میلیون پاداش می‌دهید اما پولی برای صرف امور معلمان ندارید؟ چطور حق‌التدریس معلمان داده نمی‌شود اما مدیران ستادی پاداش ۱۰ میلیونی خود را سر ماه می‌گیرند؟ آقای فانی! مشکل ما همین مسائل است.»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش فردی پاکدست، باتقوا و دلسوز است اظهار داشت: مدیریت تعارف‌پذیر نیست، امروز جامعه بزرگ فرهنگیان در مظلومیت فرو رفته و افرادی از اطراف وزیر به بحران‌ها دامن می‌زنند.

۱۶۷ رأی مخالف نمایندگان به استیضاح/ «فانی» باقی ماند/نمایندگان مجلس مجدداً به وزیر آموزش و پرورش اعتماد کردند

علی‌اصغر فانی با ۱۶۷ رأی مخالف نمایندگان مجلس به «عدم ‌اعتماد» به وی، باز هم وزیر آموزش و پرورش باقی ماند و به «قرنی» بازگشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) پارلمان و در جریان بررسی طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بعد از استماع توضیحات وی و سخنان موافقان و مخالفان وی، با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ آرای مأخوذه، با «عدم‌اعتماد» به فانی مخالفت کردند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس اعتمادشان را از فانی برنداشتند و وی وزیر باقی ماند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا