ناامیدی وایبر از ایران/ روسیه یک شبه جایگزین ایران شد

بصیر، اپلیکیشن وایبر که از سوی رژیم صهیونیستی برای شنود هر چه بهتر،دقیق‌تر، مداوم‌تر و گسترده‌تر ایرانیان تهیه و منتشر شده است ، در میان عموم مردم تنها با عنوان یک سرویس رایگان شبکه‌ای شناخته می‌شود و بیشتر کاربران آن حتی از کشور سازنده‌اش نیز اطلاعی ندارند و فقط برای سرگرمی و برخی نیز با ادعای تبادل اطلاعات از آن استفاده می کنند.

این در حالی است که بر اساس آخرین آماری که از سایت الکسا (سایت رتبه بندی سایت های دنیا)بدست آمده بود، ایرانی ها رتبه اول استفاده از وایبر در سطح جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه ایران در استفاده از وایبر بر اساس آنچه که به صورت مستند از این سایت برداشت شده است نشان میدهد کشور ۷۵ میلیون نفری ایران با در بر داشتن بیش از ۱۶% کل کاربران سرویس وایبر در سطح جهان، بیشترین حجم استفاده از آن را در اختیار دارد.

یعنی متاسفانه با ضریب نفوذ بالای ۷۰ درصد؛ این در حالی است که کشور روسیه با ۱۰ درصد کاربران دومین کشوری است که از این سرویس جاسوسی اسرائیلی بهره می‌برد.

از طرف دیگر بعد از فروش ۱۲ درصد از سهام این شرکت به یک شرکت ژاپنی سرور پشتیبان این نرم افزار به کشور بلاروس انتقال پیدا کرد.

viber

همانگونه که مستحضرید وایبر مدیا شرکتی در لاس‌وگاس است که در قبرس به ثبت رسیده‌است و مراکز توسعه ای آن در بلاروس و اسرائیل قرار دارند؛ این شرکت را تلمن مارکو صهیونیست موسس وایبر و افسر اطلاعات ارتش اسرائیل و ایگور مگزینیک، که دوستان یکدیگر در هنگام کار در ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌اند تاسیس کردند.

این شرکت در اسرائیل اداره می‌شود و البته بسیاری از فعالیت های تولید و توسعه آن به گفته ستاد کل ارتش اسرائیل به‌خاطر کم بودن هزینهٔ نیروی کار در بلاروس، در این کشور انجام می شود.

نهایتا اینکه این آمار مرکز بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی امریکا را شوکه کرده بود.

آنها نیز از این موفقیت خوشحال بودند و در سایت رسمی خود از رشد سریع اینگونه نرم افزارهای جاسوسی در ایران ابراز رضایت می کردند. این خوشحالی ها از خارج و نگرانی ها از داخل ادامه داشت تا اینکه وایبر با مشکلاتی از قبیل ک شدن سرعت، ارور های پی در پی و آگاهی مردم ایران مواجه شد.

همانطور که همه آگاهند الکسا یک وبسایت بین المللی است که آمار کاملی از رفتار های کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را بدست می آورد و با آنالیز آن اطلاعات رتبه بندی خودش را انجام می دهد. خلاصه و چکیده این رتبه بندی عددی بین ۱ تا چند میلیون می باشد که هرچه این عدد به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت، بهتر و بالاتر می باشد. میتوان یکی تا حدودی سایت الکسا را یک موتورجستجو نامید .

البته الکسا قابلیت های زیادی برای دریافت انواع گزارشات در مورد وب سایت های متفاوت دارد؛ هر فردی که یک سایت را بر روی فضای وب بارگزاری می کند باید دو کار اساسی انجام دهد ، یکی ثبت سایت در جستجوگرها و دیگری ثبت سایت در الکسا.

حال برخی از افراد برای تاثیرگذاری وبسایت خود بر روی کشورهای مقصد و یا هر دلیل دیگر در آن کشور وبسایت را در الکسا ثبت می کنند. اگر شما Viber.com را در الکسا جستجو می کردید تا یک هفته قبل با کمال تعجب می دیدید که وایبر در ایران ثبت شده و ایرانی ها اولین رتبه بازدیدکنندگان آن را در دنیا دارند و دومین کشور نیز بعد از انتقال سرور به بلاروس کشور روسیه بود. اما اوضاع از چند شب قبل به یکیباره تغییر کرد. اگر هم اکنون شما وایبر را در الکسا وارد کنید با کمال تعجب مشاهده می کنید که کشور ثبت شونده وایبر روسیه و همین کشور هم اولین کشور پرکاربر و پربازدید وایبر شده است.

یعنی روسیه با بیش از ۱۰ درصد از کاربران رتبه اول و ایران نیز با بیش از ۹ درصد از ۲۸۰ میلیون کاربر وایبر رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند. حال جای سوال است که به چه دلیل شرکت وایبر تصمیم گرفته است که جامعه هدف خود را تغییر دهد ؟

آیا استراتژی و ماموریت وایبر در ایران تمام شده است و یا اینکه وایبر از رقیبان خود عقب افتاده است و یا اینکه موضوع دیگری در میان است؟

اما چیزی که مشهود است این موضوع است که اصولا سرور را در جایی قرار می هند که بخواهند در همان منطقه بیشترین سرعت را داشته باشد.

نرم افزار وایبر که سرور اصلی اش در بلاروس قرار دارد یعنی کنار روسیه. پس واضح است که سرعت وایبر در روسیه بالاتر است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که روسیه دارای نرم افزارهای بومی قدرتمندی مانند تلگرام است.

viber1

باید کارشناسان و مسئولین زیربط بررسی کنند که چرا این به اصطلاح تکنولوژی به این سرعت در ایران رشد نمود و چرا هیچ فرهنگ سازی و آموزشی برای تهدیدات این نرم افزارها صورت نمی گیرد.

حال باید خود قضاوت کنید که آیا رشد سریع این سرویس در ایران باعث پیشرفت ایران و فرهنگ مردم شده یا خیر باعث دور شدن و از هم پاشیدن و رشد سریع فساد شده است؟

مرتضی کارآموزیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا