اعتراف برنده بوکر آسیا به سرقت ادبی

بصیر،

رمان‌نویس اهل کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۲ جایزه ۳۰ هزار دلاری بوکر آسیایی را از آن خود کرد و پس از شکایت رسمی از او، زیر بار اتهام سرقت ادبی نرفت. اما او به تازگی اعتراف کرده که بخش‌هایی از رمان پرفروش «لطفا مراقب مادر باش» خود را که بیش از دو میلیون نسخه فروش داشته، کپی کرده و از خوانندگانش رسما عذرخواهی کرده است. «لی ایونگ جون» رمان‌نویس و شاعری بود که مدعی شد شین در مجموعه داستان «افسانه» (۱۹۹۶) خود بخش‌هایی از کتاب «وطن‌پرستی» یوکیو میشیمای ژاپنی را به سرقت برده است.

لی در بیانیه‌ای که از طریق «هافینگتون پست» منتشر کرد، نوشت: این یک مورد روشن سرقت ادبی است، عملی غیرصادقانه درباره اثری ادبی که از سوی هیچ نویسنده حرفه‌ای قابل پذیرش نیست. شین اخیرا بیانیه‌ای را در «کوریا تایمز» منتشر و اظهار کرده که فقط کتاب «معبد عمارت طلایی» میشیما را خوانده و متأسف است که خوانندگانش را درگیر چنین مسأله‌ای کرده است. براساس گزارش این روزنامه، مجموعه داستان «مزرعه توت‌فرنگی» و رمان «قطار ساعت ۷ حرکت می‌کند» این نویسنده هم پیش‌تر در سال ۲۰۰۰ مورد اتهام سرقت ادبی قرار گرفتند، اما این ادعا از سوی او رد شده است.

شین در ادامه بیانیه‌اش نوشته است: وقتی جملاتی از لی ایونگ جونگ را خواندم، فکر کردم شاید اتهام سرقت ادبی خیلی هم دور از ذهن نباشد. شدیدا تلاش کردم خاطراتم را به یاد بیاورم تا بفهمم کتاب «وطن‌پرستی» را خوانده‌ام یا نه. اما در حال حاضر در شرایطی هستم که حتی نمی‌توانم خاطرات خودم را باور کنم. من صادقانه از نویسنده‌ای که این مسأله را مطرح کرد و تمام آشنایانم عذرخواهی می‌کنم. از همه مهم‌تر، از خوانندگانی پوزش می‌خواهم که رمان‌های من را خوانده‌اند… همه چیز تقصیر من است.

به گزارش گاردین، این رمان‌نویس کره‌ای همچنین در مصاحبه با یک روزنامه محلی گفت: مهم نیست چقدر شرایط سخت باشد. من نمی‌توانم نویسندگی را کنار بگذارم. در این حین، «هیون تاک سو» استاد ادبیات دانشگاه هم مدعی شده شین بخش‌هایی از کتاب برنده جایزه «لطفا مراقب مادر باش» را از رمان «وسط زندگی» نوشته «لوییس رینزر» نویسنده آلمانی کپی کرده است. هیون علیه شین به دادگاه شکایت کرده و گفته است که قصد عقب‌نشینی ندارد.

او در این‌باره گفت: آن‌چه شین در مصاحبه‌اش گفته، عذرخواهی نبوده. او فقط سعی کرده بدون این‌که زیر بار سرقت ادبی برود، خودش را توجیه کند. رمان «لطفا مراقب مادر باش» درباره‌ خانواده‌ای است که به دنبال مادر گم‌شده‌ خود می‌گردند.

بهارنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا