واکسن‌ها مجوز وزارت بهداشت را ندارند!

بصیر،

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در واکنش به درخواست‌هایی از وزارت بهداشت مبنی بر ” تسریع صدور مجوز واکسن‌های مورفین، هروئین و سیگار”، گفت: این واکسن‌ها هیچ مجوز اولیه‌ای از سازمان غذا و دارو دریافت نکرده‌اند. دکتر مهدی پیرصالحی در واکنش به اخباری مبنی بر طی کردن مراحل ثبت و اختراع و همچنین تست حیوانی و انسانی واکسن‌های مورفین، هروئین و سیگار، گفت: این واکسن‌ها در وزارت بهداشت در هیچ مرحله‌ای قرار ندارند. نمی‌توان گفت که اختراعی صورت گرفته و حال وزارت بهداشت در ارائه مجوزها اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: انجام مطالعات انسانی قبل از دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو تخلف است. نمی‌توان دارویی که مقررات اولیه را نداشته، روی انسان آزمایش کرد. پیرصالحی در عین حال گفت: ظاهرا مورفین سالیان سال در زندان‌ها و معتادان انجام شده و اثراتی هم داشته است، اما باید ضوابط مربوط به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو طی شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است مطالعه‌ای در مورد واکسن و داروها انجام شود، باید مجوز آن از سازمان غذا و دارو اخذ شود. پس از آن سازمان غذا و دارو نیز بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و در صورت صحت، سلامت و اثرگذاری، آن دارو می‌تواند وارد فهرست دارویی کشور شود. مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در مورد این واکسن‌ها نیز اگر مطالعه‌ای صورت گرفته باشد و هرچند هم داکیومنت‌های زیادی نیز داشته باشد، اما هیچ کدام بر اساس مقررات سازمان غذا و دارو نبوده و بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است.

پیرصالحی گفت: وزارت بهداشت برای تایید دارو و ورود آن به بازار باید از سلامت و اثرگذاری آن در بالین اطمینان داشته باشد. مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه هیچ‌کدام از واکسن‌های مورفین، هروئین و سیگار مجوزهای لازم را ندارند؟ گفت: یک واکسن است که مدعی است می‌تواند بر روی تمام این موارد اثربخشی داشته باشد و آن هم هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو دریافت نکرده است.

بهارنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا