نعمت زاده: نباید فرصت توافق را از دست داد

بصیر،

نعمت زاده: نباید فرصت توافق را از دست داد
محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص مذاکرات هسته ای پیش رو گفت: من به عنوان یک شهروند و البته عضوی از دولت علاقه‌مند هستم که مذاکرات به نتیجه برسد اما به نظرم نباید فرصت را از دست داد.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: زحمتی که همکاران من در وزارت امور خارجه متقبل شده اند، با هماهنگی دولت و مقام معظم رهبری بوده است و بنابراین نباید به راحتی این فرصت را از دست داد، ضمن اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات به نفع ایران و دنیا است. عقل هم حکم می‌کند که تلاش کنیم مذاکرات به نتیجه برسد. وی تصریح کرد: گشایش در مذاکرات می تواند صادرات کشور را به شدت افزایش دهد، البته دولت اجازه واردات بی رویه نخواهد داد ولی به هر حال تلاش ما این است که توازن میان واردات و صادرات برقرار شود.

نعمت زاده ادامه داد: به دنبال این هستیم که حقوق ملت ایران را در مذاکرات هسته ای احیا کرده و در عین حالی که آزادی عملی داشته باشیم، بتوانیم با دنیا نیز مذاکره کنیم. وی اظهار داشت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، یا وضع موجود ادامه می یابد و یا تحریم‌ها سخت تر می شود که به طور قطع باید ما هم مقاومت خود را بالاتر ببریم، چرا که چاره ای جز آن نداریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنين از تصویب‌ آیین‌نامه‌های قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ظرف یک ماه آینده و بهبود فضای کسب و کار با اجرای این قانون خبر داد و میزان و چگونگی پرداخت یارانه به بخش صنعت و تجارت را تشریح کرد.

محمدرضا نعمت‌زاده به مناسبت روز صنعت و معدن با اشاره به رشد سه درصدی اقتصاد در سال ۱۳۹۳ براساس آمار بانک مرکزی اظهار کرد: ۱٫۷ درصد از این رشد مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت است. وی تصریح کرد: با تمام محدودیت‌ها در بخش صنایع و تجارت کشور، توانستیم روند رو به کاهش را در سال گذشته مثبت کنیم و رشد اقتصادی داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز امیدواری نسبت به رشد مناسب اقتصادی در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال جاری گفت: صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است، در حالی که میزان واردات کمی بیش از پنج درصد بوده و عمدتا به کالاهای سرمایه‌ای و کمتر کالاهای مصرفی مربوط می‌شود.نعمت‌زاده با اشاره به ارتباط تنگاتنگ حوزه صنعت، معدن و تجارت با بخش بانکی و مقررات کلی اقتصاد کشور اظهار کرد: تلاش می‌کنیم بخش‌های مرتبط را با خود همراه کنیم.

وی همچنین در رابطه با اختصاص اعتباری از هدفمندی یارانه‌ها به کالاها گفت: زمانی که این قانون در دولت قبل تصویب شد قرار بود ۳۰ درصد آن به عنوان حمایت و تقویت، به بخش تولید اختصاص یابد که به دلیل افزایش حامل‌های انرژی آسیب دیده بود و در دولت قبل مبلغی مشخص شد بدون این‌که درآمدها محاسبه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در دولت فعلی چون این یارانه‌ها پرداخت شده بود، دولت مجبور شد روال قبل را ادامه دهد و اولویت بعد از یارانه نقدی در دولت بحث سلامت بود که نزدیک ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شد. در سال جاری نیز دولت در قالب مصوبه مجلس تقسیم‌بندی کرده و بخشی را برای حمایت از صنعت در قالب یارانه تسهیلات پیش‌بینی کرد. همچنین بخشی برای حمایت از صادرات غیرنفتی که در این مورد تا به حال حدود ۵۰ میلیارد تومان وصول شده است در اختیار صادر‌کنندگان با اولویت صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار خواهد گرفت.

تایید افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنيات
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حمایت از لبنیات و تعیین قیمت گفت: قیمت لبنیات و به ویژه شیر برای دولت بسیار مهم است که علاقه‌مند به حمایت از آن هستیم. اما از طرفی دولت می‌تواند یارانه پرداخت کند و از سوی دیگر دامداران نیز به حمایت نیاز دارند. در سال گذشته در ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام در نظر گرفته شد.نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که تنها سه ماه از سال یارانه به دامداران داده شد، اظهار کرد: دولت امکان پرداخت یارانه را در ماه‌های دیگر نداشت و از سوی دیگر کارخانه‌ها نمی‌توانستند شیر خام را به قیمت مدنظر بخرند؛ لذا دولت در سال جاری به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به این‌که نمی‌توان یارانه پرداخت کرد؛ بنابراین ناچارا دولت تایید کرد قیمت سه قلم لبنیات شامل شیر معمولی، ماست معمولی و پنیر فتا ۱۰ درصد افزوده شود. این کار برای این انجام می‌شود که دامداران ضرر نکنند و کارخانه‌ها پاسخگوی افزایش هزینه باشند. وی در مورد زمان افزایش ۱۰ درصدی قیمت این سه قلم لبینات گفت: به همین زودی‌ این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح و بررسی می‌شود.

بهارنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا