مسئولان به فکر چاره باشند؛

شیوع بیماری مفاصل با فروش کفش‌های ارزان/ فروشندگان سیاری که بیماری می‌فروشند!

بصیر، «پا، قلب دوم شما است»، این جمله را زیاد شنیده‌ایم، اما تا به حال به آن اندیشیدیم که این اندام چه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

یکی از اساسی‌ترین اعضای بدن انسان که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و در صورت نبود این عضو بسیار ازشمند زندگی مختل می‌شود.

اما تا به حال به این موضوع مهم توجه کرده‌ایم که برای فعالیت هرچه بهتر پایتان چه امکاناتی را در اختیارش قرار داده‌اید.

یکی از مهم‌ترین کالایی که در فعالیت مناسب این اندام بسیار تاثیرگذار است کفش است، کفشی که پا بتواند در آن راحت باشد و هیچ مشکلی برای نوع راه رفتن ایجاد نکند.

بر اساس این گزارش چند ماهی است که در حاشیه شهر فریدونکنار فروشندگانی به صورت سیار اقدام به فروش کفش‌های ۱۰ تا ۱۳ هزار تومانی می‌کنند و این امر موجب تعجب مردم این شهرستان شده است.

به گفته برخی از مردم این شهرستان، در روزهایی که گرانی در بازار بیداد می‌کند کفش‌هایی با چنین قیمت باید قابل توجه و البته مشکوک باشد.

بر اساس به سراغ برخی از مسئولان مرتبط با این موضوع رفتیم تا در این خصوص اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

کفش نامناسب عامل بسیاری از بیماری‌ها/ قانون اجازه برخورد با فروشندگان سیار را نداده است

ابوالقاسم فرجی رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: پا به عنوان قلب دوم مطرح است، چرا که بسیاری از عصب‌های بدن به پا ختم می‌شود و کفش نامناسب موجب ناراحتی اعصاب نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از ۳۰ سال فعالیت در این شغل باید بگوئیم که بسیاری از عوارض‌ها از جمله درد زانو، درد کمر و رشد قارچ‌ها بر روی پا به جهت استفاده از کفش‌های نامناسب است.

رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار خاطرنشان کرد: متاسفانه چندی است که کفش‌های بیاله و فوم با آرم کاذب کفش تبریزی با قیمت اندک به فروش می‌رسد و این امر در تابستان مضرتر است.

فرجی افزود: این چرم‌های مصنوعی گرما تولید می‌کنند که علاوه بر تعریق پا موجب بیماری‌های پوستی نیز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از چه کفش با چه نوع چرمی باید استفاده شود، اظهار کرد: چرم طبیعی از نوع گاوی، گوسفندی و شتری می‌تواند مناسب باشد، چرم گاوی از استحکام بالایی برخوردار است و در تولید گرما و سرما نیز موثر است.

رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار با نامتناسب دانستن کفش‌های اسپرت، کالج و پاشنه بلند، خاطرنشان کرد: کفش‌ها حتما باید از ۱٫۵ تا ۴ سانتی‌متر پاشنه داتشه باشند تا به ستون فقرات آسیب نرسد هر چند برای استفاده از کفش‌های طبی باید به پزشک مراجعه کرد.

فرجی در پاسخ به این پرسش که ویژگی یک کفش خوب چیست، گفت: پنجه کفش باید پهن و با ارتفاع باشد و بتوان کفی‌های آن نیز عوض کرد.

وی افزود: پشت کفش‌های طبی سفت است و این سفتی موجب می‌شود که پا در آن کاملا محفوظ بماند همچنین سطح داخلی کفش باید یکنواخت باشد.

رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار با بیان اینکه کفش‌هایی که مدتی است با قیمت بسیار ناچیز و ارزان به فروش می‌رسد کاملا مضر است، اظهار کرد: باید فروش این کالا هرچه زودتر متوقف شود چرا که کفش برای سلامتی فرد بسیار مهم است.

فرجی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا با این فروشندگان برخورد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: قانون این اجازه را به ما نداده تا برخورد کنیم اما مهم‌تر از این فرهنگ‌سازی است، باید به جای برگزاری بسیاری از جلسات، به صورت تخصی جلساتی با حضور کارشناسان مرتبط این امر و با حضور شهرداری، شبکه بهداشت نیروی انتظامی و اتاق اصناف برگزار و این امر را بررسی کنند.

وی با انتقاد از برخی فروشندگان کفش در این شهرستان، اظهار کرد: برخی از همکاران ما مردم را به خرید کفش‌های طبی تقلبی سوق می‌دهند تا مبلغی ناچیز به دست آورند.

رئیس اتحادیه کفاشان فریدونکنار در پایان گفت: مردم باید اطلاعات خود نسبت به کفش طبی را افزایش دهند اما بسیاری از هموطنان جامعه ما قدر سلامت خود را نمی‌دانند و برای جلب توجه کفش‌ با پاشنه‌های بلند می‌پوشند، فروش کفش غیرطبی جرم نیست این ما هستیم که باید به فکر سلامت خود باشیم.

تغییر فرم بدن با کفش‌های نامناسب

دکتر کاظم رنجبر کارشناس فیزیولوژی ورزشی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: کفش های نامناسب فرم بدن را تغییر می‌دهد و مشکلات زیادی همچون عارضه کف پای صاف و کوتاهی عضلات را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حتی این امکان وجود دارد که عوارض کفش نامناسب دردهای خاصی در پا و گردن ایجاد کند، همچنان‌که بسیاری از مردم از این امر شاکی هستند اما توجهی به کفش خود نمی‌کنند.

رنجبر با تاکید بر اینکه استفاده از این کفش‌ها در طولانی مدت عوارض زیادی دارد، اظهار کرد: کفش‌های پاشنه بلند نیز دیسک کمر شدید می‌آورد و به ستون فقرات آسیب می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: کفش‌ها باید استاندارد و اسفنجی باشد و قوس‌ها رعایت شود، کف کفش‌های ورزشی باید از سطح آن پهن‌تر باشد و حتی به مدل بستن بند نیز باید توجه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا