اظهارات مجری گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور درباره پاسخ‌های روحانی

بصیر،«حسن عابدینی»کارشناس مسائل هسته‌ای و از مجریان پر سابقه رسانه‌ملی است که دیشب عهده‌دار هدایت گفتگوی رئیس‌جمهور و مردم از طریق رسانه‌ملی بود .

گفتنی است وی اجرای برنامه گفتگوی ویژه خبری در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم بود کهاز کاندیداهای ریاست جمهوری دعوت به‌عمل می‌آورد واین بار دومی بود که وی به گفتگو با «حسن روحانی» می‌پرداخت. براین اساس برآن شدیم تا به گفتگویی با وی نشسته و تحلیل «عابدینی» را در خصوص برنامه دیشب بدانیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

**ارزیابی شما از برنامه دیشب چیست؟

عابدینی: تبعا گفتگوهایی که با روسا صورت می‌گیرد شاخصه هایی در بر دارد بنابراین برداشت من از گفتگوی دیشب به عنوان یک مصاحبه کننده این بود که گفتگوی قابل قبولی بود.

** آیا در مورد بحث هسته‌ای، مواضع هسته‌ای رئیس جمهور برای افکار عمومی اقناع کننده بود ؟

عابدینی: به دلیل آنکه پروژه دانشگاهی من در حوزه هسته ای است سال ها درگیر این موضوع هستم و موضوع هسته ای را به صورت جدی دنبال می کنم.همین طور که رئیس جمهور نیز مطرح کرد. به استنباط بنده این نکات ناشی از سه موضوع مهم بود از جمله آنها بحث مقاومتی است که در این سال ها صورت گرفت زمانی بود که طرف های مذاکره کننده حاضر به پذیرش جق قانونی ایران در برخورداری از انرژی هسته اینبودند و حتی یک آبشار هم برای جمهوری اسلامی به رسمیت نمی شناختند اما امروز حق ایران در این حوزه به رسمیت شناخته شد.

سابق بر این شش قطعنامه علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسیده بودکه بر اساس آنها جمهوری اسلامی ملزم به تعلیق کامل شده بود و امروز طرف های مذاکره کننده به این نتیجه رسیدند که در برابر مقاومت مردمی و همت دانشمندان هسته ای که مرزهای دانش را پیش برده اند سر تعظیم فرود آورند و این واقعیت را که ایران موجودی در زمین است که توان دستیابی به دانش هسته ای را دارد پذیرفتند.

 نکته آخر و بسیار مهمی که جای پرداختن دارد راهبری استراتژیکی است که رهبر معظم انقلاب در طول این سال ها انجام دادند و به اعتراف دوست و دشمن در پیشبرد مذاکرات بی‌نظیر بود، سطح چانه زنی جمهوری اسلامی را بالا برد و سرانجام منتهی به کوتاه نیامدن از اصول حقه جمهوری اسلامی در مراحل مختلف مذاکرات بود.

**آیا شما از توضیحات رئیس‌جمهور قانع شدید؟

عابدینی:به هر حال موضوع هسته ای یک بحث متنی و یک بحث فرامتنی است که آنچه امروز اتفاق افتاده است ناظر بر آن است که بخش زیادی از خواسته های کلیدی جمهوری اسلامی را محقق کرده است.

** در برنامه شب گذشته شما به عنوان آخرین سوال در مورد اقدامات غیر اصولی کره جنوبی و برخورد آژانس بین المللی با این کشور از رئیس جمهور سوال کردید که به نظر می رسید از پاسخ رئیس جمهور چندان قانع نشدیدآیا واقعا همین‌طور بود؟

عابدینی:بحث من این بود که آژانس بین المللی رفتار تبعیض آمیزی با کشورهای مختلف دارد که مصداق آن رفتار تبعیض آمیز در مورد کره جنوبی، آرژانتین و آفریقای جنوبی بود.و در خصوص این اظهارنظر بنده رئیس جمهور جزئیات بیشتری از این موضوع را بیان کرد ولی نظر شخص رئیس جمهور نیز این بود که باید تدابیر لازم را بیندیشیم و مانع از کارشکنی برخی مامورین آژانس در کشور باشیم چون مامورین آژانس از کشورهای مختلفی هستند و منافع گوناگونی را دنبال می کنند و این وظیفه کشور ماست که در این زمینه دقت نظر ویژه داشته باشیم.وی به صراحت در جای جای مصاحبه تاکید کردکه با تدابیر لازم اندیشیده شده اجازه انتقال اسرارنظامی و دفاعی را به هیچ کشور دیگری نخواهیم داد.

به‌هرحال آنچه شایان‌ذکر است نقل این مهم است که  ما به عنوان کارشناس مسائل را تحلیل می‌کنیم اما رئیس جمهور در واقعیت این مسیر را دنبال می کند بنابراین استنباط من این است که بحث قانع شدن در سوال دیشب وجود نداشت بلکه گاهی اوقات دغدغه ای توسط مجری مطرح می شود که وی قصد دارد با بیان آن یادآور شود که تدبیر لازم برای جلوگیری از تقویت این دغدغه چاره اندیشی شود.

اما شخص رئیس جمهور به عنوان فردی‌که  سال ها در بالاترین سطوح امنیتی سیاسی و دیپلماتیک کشورها نقش آفرین بوده است این موضوعات را از کانال های دیگر نیز دریافت کرده است و قطعا نظام برای این موارد چاره اندیشی کرده است.

**آیا سکان ‌داری رابطه رئیس جمهور و مردم در رسانه ملی از این پس به‌عهده شماست؟

عابدینی: من کارمند صدا و سیما هستم و هر گاه سازمان ماموریتی به عهده‌ام  بگذارد تبعا آن را اجرا خواهم کرد و ادامه این روند در وهله اول به سیاست های رسانه ملی و در مرحله دوم به ارتباطی که این رسانه با دولت دارد و تفاهمی که بین دولت و صدا و سیما وجود دارد برمی گردد.

۵۹۸

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا