قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد:

افزایش ۵ درصدی آمار مرگ معتادان

بصیر،علی رضا جزینی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت ۵۹۶ نفر مرد و ۷۰ نفر زن به علت اعتیاد جان خود را از دست دادند.
وی اظهار داشت: علت مرگ این افراد مسمومیت حاد، مصرف زیاد، وجود مواد مخدر در شکم، تزریق و عفونت هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان ها بوده است.
جزینی ادامه داد: در سال گذشته ۳ هزار نفر به علت اعتیاد در کشور جان باختند که ۳۰۰ نفر از آنان زن بودند.

** کشف ۲۱۳ تن مواد مخدر
قائم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به میزان کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۲۱۳ تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.
جزینی گفت: ۸۸ درصد کشفیات توسط ناجا صورت گرفته و در این مدت ۲۳ تن نیز توسط سگ های مواد یاب کشف شده است.
وی تصریح کرد: میزان مواد کشف در قالب ۹۱۱ فقره عملیات و درگیری بوده که در این زمینه دو نفر از ماموران به شهادت رسیدند و ۲۰ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر به هلاکت رسیدند.
جزینی تصریح کرد: همچنین در چهارماهه سال جاری ۸۳ کارگاه ساخت شیشه منهدم و ۸۸۰ کیلوگرم شیشه از آنان کشف شد که در این زمینه رشد ۵ درصدی را شاهد هستیم.
وی به کشف دو میلیون قرص و آمپول روانگردان در این مدت اشاره کرد و گفت: ۴۹ تن مواد پیش ساز نیز در کشور کشف و ضبط شده است.
جزینی به آمار دستگیر شدگان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۸۳ هزار و ۶۰۰ قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شده و ۳۸ هزار و ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح کشور نیز جمع آوری شد.
وی گفت: همچنین ۲۵ هزار نفر از نقاط آلوده به مواد مخدر در سطح کشور جمع آوری شد که در مجموع برای افراد دستگیر شده که بیش از ۱۱۰ هزار نفر هستند پرونده های قضایی تشکیل شده است.

** واکسن مرفین روی یک هزار و ۵۰۰ تن آزمایش شده است
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تولید واکسن مرفین توسط یک محقق در انستیوپاستور گفت: این واکس روی برخی از حیوانات و روی یک هزار و ۵۰۰ تن آزمایش شده و نتیجه گرفته است و این موضوع به صورت قطعی موجود است.
وی ادامه داد: با توجه به مستنداتی که این فرد ارائه داده چند کشور ثبت اختراعش را از وی درخواست کرده اند و اخیرا نیز مصاحبه هایی در خصوص این واکسن داشته است.
جزینی اظهار داشت: آنچه که ما به عنوان ستاد مبارزه با موادمخدر تقاضا کرده ایم این بوده که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه نوشته ایم که این فرایند را تسریع کند و به عنوان یک اقدام اثربخش مورد توجه ماست.

** ۳۹ درصد سوالات تماس گیرندگان با خط ملی پیشگیری مربوط به شیشه است
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به راه اندازی خط ملی پیشگیری از اعتیاد در سال جاری، گفت: در مجموع ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر با این خط تماس گرفته اند که ۸۲ نفر از آنان زن و ۸ درصد مرد بوده اند.
وی ادامه داد: همچنین ۷۸ درصد از مصرف کنندگان موادمخدر با این خط تماس برقرار کدند که ۳۹ درصد سوالات تماس گیرندگان به این خط ملی در رابطه با ماده شیشه بوده است.

** آموزش ۵۰ هزار نفر در محیط های کار
جزینی در ادامه برنامه های پیشگیرانه ستاد مبارزه با موادمخدر را اعلام کرد و گفت: ۵۰ هزار نفر در محیط های کاری تحت آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: همچنین سه هزار نمایشگاه دانش آموزی در مدارس کشور برپا شد تا دانش آموزان بیشتر در موزد موادمخدر و اصرات سو آن آشنا شوند.
وی آموزش یک میلیون نفر در سطح محلات را از دیگر برنامه های پیشگیری ستاد بیان کرد و گفت: متاسفانه در حوزه صنعت ۲۱ درصد مصرف کننده موادمخدر وجود دارد که در این زمینه نیز آموزش های لازم ارائه می شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در حوزه دانشجویی یکی از مشکلات جدی مربوط به خانه های مجردی است که باید کنترل و نظارت جدی روی آنها صورت گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین در سال جاری آموزش ۶ ساعته پیشگیری از اعتیاد در ادارات، سازمان های دولتی و غیردولتی برگزار شد که در این زمینه ۱۲ هزار نفر آموزش دیدند.

** شناسایی ۸۲ مرکز غیرمجاز درمانی و پلمپ ۲۰ مرکز
جزینی در بخش درمانی نیز شناسایی ۸۲ مرکز غیرمجاز درمانی در حوزه اعتیاد در چهار ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: همچنین در این مدن ۲۰ مرکز غیرمجاز نیز پلمپ شده است.
وی با بیان اینکه ۱۰ استان کشور فاقد مراکز غیرمجاز درمانی در حوزه اعتیاد است، گفت: مردم می توانند مراکز مجاز درمانی را از طریق سایت ستاد مبارزه با موادمخدر، شماره ۰۹۶۲۸، سازمان بهزیستی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور شناسایی کنند.

** بیش از ۶ میلیارد تومان برای تسهیل اشتغال بهبودیافتگان
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در سال جاری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تسهیل اشتغال بهبودیافتگان در نظر گرفته شده است که تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی اعطا می شود و ۷۰ درصد این اعتبار به کارآفرینان داده می شود.
وی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۰ سازمان مردم نهاد با ۱۸ هزار و ۱۰۰ نفر در حوزه اعتیاد مشغول کار هستند، گفت: در سال گذشته دو هزار و ۳۷۸ فرد بهبودیافته مشغول کار شدند که ۸۸۲ نفر از آنان زن بودند.
جزینی گفت: ما منتظر تخصیص پنج درصد از اعتبارات کشور در بخش اشتغالزایی برای حوزه معتادان هستیم تا زمینهه اشتغال بهبودیافتگان بیشتری را فراهم کنیم.

** ۴ درصد مراکز درمانی توسط دولت اداره می شود
جزینی به وجود ۶ هزار مرکز درمانی در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: ۴ درصد از این مراکز توسط دولت و ۹۶ درصد توسط بخش خصوصی اداره می شود.
وی گفت:چهار هزار و ۸۴۳ مرکز تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مابقی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.
وی به درمان معتادان در کشور اشاره کرد و گفت: ۵۵۲ هزار نفر تحت درمان متادون هستند که ۳۸ هزار و ۲۰۰ نفر از آنان زن می باشند.
وی همچنین تعداد مراکز کاهش آسیب در کشور را ۲۲۱ مرکز عنوان کرد و گفت: ۴۹۸ هزار نفر به این مراکز در کشور مراجعه کردند و اکنون ۳۵۱ تیم سیار برای ارائه خدمات کاهش آسیب در کشور فعال هستند.
جزینی گفت: همچنین در حال حاضر ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح زندان های کشور تحت پوشش خدمات درمانی هستند.

** ایران به عضویت کمیسیون موادمخدر درآمد
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به حوزه روابط بین الملل اشاره کرد و گفت: در چهارماهه سال جاری چهار مبادله اسناد بین هیات های دوجانبه و چندجانبه داشتیم که یک مورد آن انجام عملیات مشترک در قالب طرحی میان ایران، افغانستان و پاکستان بوده است.
وی حضور در ۲۴ مورد نشست های داخلی و بین المللی و نهایی شدن سند پروژه مشترک با دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل برای مدت چهارسال از دیگر برنامه های حوزه روابط بین الملل عنوان کرد و گفت: ایران برای چهار سال از گروه آُیا و اقیانوسیه به عضویت کمیسیون موادمخدر درآمد.

** رفع تحریم از تجهیرات موادمخدر اعلام شد
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه یکی از چالش های حوزه روابط بین الملل را مساله تحریم عنوان کرد و گفت: این تحریم ها باعث شد از برخی از تجهیزات استفاده نکنیم ولی اکنون در موضوع تحریم، رفع تحریم را از تجهیزات موادمخدر را اعلام کردند.

** ما جلوی پیش سازها به افغانستان را گرفتیم/ برخی آمارها را تکذیب می کنم
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه در خصوص ارائه آمار توسط برخی از مسوولان سابق گفت: ارائه هرگونه آمار باید توسط ستاد مبارزه با موادمخدر باشد و ما ارائه آمار از سوی برخی از مسوولان سابق را تکذیب می کنیم.
وی تصریح کرد: ما جلوی پیش سازها به افغانستان را گرفتیم و حتی جلوی یک محموله ۱۸ تنی موادمخدر را نیز گرفتیم و ما به عنوان صادرکننده موادمخدر نیستیم.
جزینی با بیان اینکه تولید هرویین داخل کشور را تکذیب می کنم، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ تن هروئین در کشور افغانستان تولید می شود.

** اعتبارت کافی برای انسداد مرزها نداریم
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه اعتبارات کافی برای انسداد مرزها نداریم، گفت: اعتبارات ما کفاف نمی دهد که این فرایند را پیگیری کنیم البته بخشی از طریق وزارت کشور به تصویب رسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد امیدواریم بخش هایی از مرز که بازمانده در حوزه موادمخدر را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

** کاهش ۲۵ درصد معتادان در برنامه ششم توسعه
جزینی در ادامه یکی از برنامه های اولویت دار در برنامه ششم توسعه در ستاد مبارزه با موادمخدر را کاهش ۲۵ درصدی آمار معتادان عنوان کرد و گفت: البته پس از شیوع شناسی اعتیاد در جامعه انجام شده بهتر می توان این طرح را اجرایی کرد اما اکنون آمار ارائه نشده است و مبنای ما این جامعه آماری خواهد شد.

** ۳۰ میلیارد تومان برای بیمه معتادان
جزینی در ادامه به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای بیمه معتادان در کشور اشاره کرد و گفت: بیماران درمراکز درمانی و دارای مجوز از طریق بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی می شوند و خدمات سرپایی بستری این افراد تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

** داروهای ترک اعتیاد در عطاری ها حاوی شیشه است
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به فعالیت برخی از عطاریها و داشتن داروی ترک اعتیاد، گفت: داروهای ترک اعتیاد در عطاریها حاوی شیشه است و آزمایش هایی در این زمینه انجام شده است.
وی گفت: اکنون برای بررسی بیشتر سازمان متولی در حال نظارت این مراکز هستند.

** زنانه شدن آسیب های اجتماعی
جزینی همچنین در خصوص زنانه شدن آسیب های اجتماعی گفت: متاسفانه برخی از زنان با استفاده از قرص های لاغری در آرایشگاهها به سمت اعتیاد می روند.
وی با اشاره به اینکه اشتغالزایی بانوان بهبودیافته یکی ازبرنامه های ستاد است، که تاکنون در مشهد مرکز اشتغالزایی زنان راه اندازی شده است، گفت: به همین منظور مراکز درمانی در تهران برنامه ریزی کرده یم که در آینده نزدیک درمان معتادان متجاهر زن در این مراکز انجام می شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا