از کتاب مفاتیح الحیات؛

کیفر بداخلاقی با خانواده

بصیر،آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات در مورد کیفر تباه کردن و بداخلاقی با خانواده به نقل از لسان نورانی اهل بیت عصمت(ع) مرقوم داشته است، رسول خدا(ص) فرمود: از رحمت خدا دور است کسی که خانواده خود را تباه کند؛ همچنین از اینکه کسی خودش سیر باشد و خانواده‌اش را گرسنه نگه دارد، نهی کرد و فرمود: برای هلاکت یک مرد همین بس که خانواده خود را تباه کند.

عاقبت تندی با خانواده در داستان سعدبن معاذ

هنگامی که پیامبر(ص) و مردم [از خاکسپاری سعد بن معاذ] بازگشتند پرسیدند: ای رسول خدا! با سعد کاری کردی که با هیچ‌ کس دیگر نکرده‌ای؛ جنازه‌اش را بدون ردا و کفش مشایعت کردی! فرمود: فرشتگان بدون کفش و ردا در تشییع او حاضر شدند و من به آنان تأسّی جستم. گفتند: یک بار سمت راست تابوت و بار دیگر سمت چپ آن را گرفتی! فرمود: دستم در دست جبرئیل بود و هر جا را که او می ‌گرفت می‌ گرفتم. گفتند: به غُسل او فرمان دادی و خودت بر جنازه‌اش نماز گزاردی و خودت به خاکش سپردی؛ آن‌گاه فرمودی همانا عذاب قبری بر سعد اصابت کرد! فرمود: آری، رفتار او [سعد] با خانواده‌اش تند بود.

معرفی بدترین مردم

در مذمت سختگیری بر خانواده از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: بدترین مردم مردِ سختگیر بر خانواده است. شخصی پرسید: ای رسول خدا! مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود: مرد هرگاه وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش بخندد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا