تعاون و اشتغال در هفته ای که گذشت

کارگران فاقد بیمه تیتر شدند

بصیر،مهمترین خبر این هفته تعاون،اشتغال به تشکیل هفتمین جلسه شورای عالی اشتغال تعلق گرفت.مهرزاد مویدی،نماینده کارگران در شورای عالی اشتغال با اشاره به برگزاری هفتمین جلسه اصلی شورای عالی کار در سال جاری گفت: بررسی طرح های اشتغال زایی بخش کشاورزی ، شامل پروش ماهی در قفس، کشت گلخانه ای، طرح های کوچک کشاورزی، بررسی سیاست های شورای عالی اشتغال در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات بانکی از جمله صندوق توسعه ملی (موضوع تبصره یک ذیل ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)، ارائه مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال ،تصویب طرح تأمین مالی جمعی پروژه های کارآفرینی ،تصویب آیین نامه های طرح کارروزی دانش آموختگان و دانشگاهی، الزامات ایجاد اشتغال در شرایط فعلی با تأکید بر بنگاه های کوچک و خرد دستورات این جلسه شورای عالی اشتغال است.

*۵ شغل پرطرفدار خانگی اعلام شد

 دومین خبر این هفته تعاون و اشتغال مربوط به معرفی مشاغل پرطرفدار بود. حسن طایی، معاون کارآفرینی و اشتغال‌زایی وزارت تعاون قالیبافی، خیاطی، پرورش دام و طیور، تایپیست و گلیم بافی را ۵ شغل پرطرفدار خانگی اعلام کرد و گفت: اگر آموزش را یکی از سیاستهای فعال بازار کار بدانیم بسیاری از مشکلات در بازار کار حل می شود.

*حذف یارانه ۲میلیون ثروتمند تا پایان مرداد

علی ربیعی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حذف یارانه افراد غیرنیازمند گفت: تا پایان ماه جاری دومیلیون نفر ثروتمند از دریافت یارانه حذف می‌شوند.

ربیعی با اعلام اینکه تا پایان ماه جاری شمار حذف شدگان یارانه به دو میلیون نفر بدون تنش می‌رسد، گفت: اعتراض‌ها نسبت به دریافت یارانه نقدی بررسی شده و آن دسته از افرادی که به‌اشتباه حذف شده بودند و مشمول دریافت یارانه بودند مجدداً پرداخت یارانه‌شان برقرار شده است.

*کارگران فاقد بیمه به ۳۰۰۰۱۶۳۳ پیامک بزنند

ماجرای تشکیل بانک اطلاعاتی کارگران ازدیگر خبرهای مهم این هفته بود. هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در راستای راه اندازی بانک اطلاعاتی در کل کشور گفت: افراد باید شماره تلفن ثابت و کد شهر محل زندگی خود را به شماره ۳۰۰۰۱۶۳۳ پیامک کنند.

وی ادامه داد:این طرح به صورت پایلوت در خراسان رضوی آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک بانک اطلاعاتی جامعی از کارگران تهیه کنیم.ایجاد بانک اطلاعات کارگران کشور نخستین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و فعالان کارگری مهمترین مزایای این بانک اطلاعاتی را شناسایی و طبقه‌بندی کارگران ساختمانی و کارگران فاقد بیمه عنوان می‌کنند.

ابوی گفت: امیدواریم پس از یک بازه زمانی دو ماهه، این طرح به تدریج ظرف مدت شش ماه در تمامی استانهای کشور به اجرا درآید. این طرح شامل همه کارگران شاغل اعم از کارگران صنوف و کارگران ساختمانی است و قرار است با اجرای آن، کارگران فاقد بیمه در کشور شناسایی و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

*۳ گرفتاری کارگران کوره پزخانه

دیگر خبرمهم این هفته سه گرفتاری کارگران کوره پزخانه ها بوده است. غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در بیان مشکلات کوره پزخانه ها گفت:سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت عمده ترین مشکل کارگران کوره پزخانه هاست که دولت باید اهتمام لازم را در این زمینه داشته باشد.

عباسی با اشاره به مشکلات متعدد کوره پزخانه ها گفت:مشکلات کارگران کوره پزخانه به سه قسمت سوابق بیمه‌ای، دستمزد و ایمنی و بهداشت تقسیم می‌شود.در خصوص سوابق بیمه ای کارفرما مکلف شود به محض ورود کارگران به کارگاه تاریخ شروع به کار آنان را با مشخصات هویتی کارگران به شعب تأمین اجتماعی مربوطه اعلام و رونوشت آن را به انجمن‌های صنفی همان محل اعلام کند اما چنین کاری را نمی کنند.

وی ادامه داد: همچنین کارفرما باید برای شناسایی کارگران واحدهای آجرپزی ، فهرست اسامی را تهیه و برای صدور کارت در اختیار انجمن صنفی قرار دهد. همچنین وی موظف است ترک کار کارگران را به انجمن‌های صنفی اعلام و انجمن صنفی بلافاصله برای بررسی صحت و سقم آن به محل مراجعه و اظهارنظر کند.

عباسی گفت:از آنجایی که هنگام مراجعه بازرسان تأمین اجتماعی نماینده کارفرما بازرسان را همراهی می‌کند، پیشنهاد می‌شود نماینده انجمن صنفی بازرسان را همراهی کند تا نسخه ای از لیس بازرسی به انجمن صنفی و نسخه ای هم به نماینده کارفرما تحویل داده شود.

*راه‌اندازی بورس پنجم برای توسعه بخش تعاون

بهمن عبداللهی،رئیس اتاق تعاون ایران در توضیح جزئیات سند توسعه بخش تعاون و جزئیات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان گفت: ایجاد بورس پنجم از برنامه های توسعه این بخش است.

رئیس اتاق تعاون ایران با تأکید بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حضور بخش تعاون در بازار سرمایه، گفت: در قالب سند توسعه بخش تعاون، ۵۰ درصد از بازار سرمایه باید از طریق تعاونی‌ها اداره شود و در قالب کارگروه مشترکی که با سازمان بورس تشکیل شده، بحث ایجاد بورس پنجم نیز مطرح است و ما تاکنون ۶ جلسه در این رابطه برگزار کرده‌ایم.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا