خبرنگاران؛ زینب‌های زمان؛

لزوم نگاه مسئولانه به دغدغه خبرنگاران

بصیر، ۱۷ مرداد روز مجاهدانی است که با قدم گذاشتن در مسیر سخت و پرهزینه حقیقت‌یابی و حق‌طلبی از خود می‌گذرند و تنها عشق است که آنها را امیدوار نگه می‌دارد.

روزی است که به پاس قدردانی از زحمات عاشقان عرصه اطلاع‌رسانی فرصتی برای یادآوری رسالت خطیر خبرنگاری و قدردانی از زحمات آنان فراهم ‌می‌شود.

روز خبرنگار، فرصت بسیار مغتنمی است که از کسانی چون شهید صارمی‌ها و رهبرها که در عرصه اطلاع‌رسانی و در راه روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه جان خود را تقدیم کردند یادی کنیم.

آنچه مسلم است به طور حتم خبرنگاران متعهد و دلسوز کشور که در خط مقدم جنگ تمام عیار فرهنگی که همان جنگ نرم است، حضور دارند هیچگاه در انجام مسئولیت دینی، ملی و انسانی خود غفلت نمی‌کنند و در مسیری که گام برداشته‌اند هرگز از تهدید نمی‌هراسند.

خبرنگاران متعهد کسانی هستند که هیچگاه تطمیع نمی‌شوند و خود را به کمترین زر و زور دنیا نمی‌فروشند و اینجا است که باید میان پاسدار قلم و قلم‌فرسا تفاوت قائل شویم.

این افراد همان کسانی هستند که پرچم مقدس اطلاع‌رسانی را حمل می‌کنند و حتی با وجود ناملایمتی‌های زیاد حاضر نیستند خود فروشی کنند و با نادیده گرفتن حقایق به نفع یا علیه کسی خبر کذب منعکس کنند، هرچند هنوز هم کسانی در این رشته سخت، آب زلال حقایق را به نفس خبیث خود می‌آلایند و آنها را باید از زمره خبرنگار خارج کرد.

نکته‌ای که باید در اینجا بیان کرد آن است که تنها کسانی پاسداران حقیقی قلم هستند که خبرنگاری را نه یک شغل و نه وسیله‌ای برای استجابت امور شخصی بلکه به عنوان یک تعهد ارزشی و اخلاقی بنگرند و در این صورت است که فقط وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد و متاسفانه گاهی اوقات مشکل از سوی ما است، برخی‌ها که خودشان را خبرنگار می‌دانند و فقط به دنبال معرفی خود هستند، زحمات این گروه زحمتکش را به زیر سوال می‌برند.

موضوع بسیار مهم دیگری که در این مجال باید بیان شود نیز این است که نوع نگاه مسئولان به این گروه زحمتکش باید تغییر کند، آنها باید این موضوع مهم را درک کنند که خبرنگاران حلقه وصل بین مسئولان و مردم‌اند و برای آنها تفاوتی ندارد که چه جناح و حزبی حاکم باشد، بلکه خبرنگار متعهد باید به دنبال انجام رسالت خبری خود که همان اطلاع‌رسانی، بیان حقایق، گوشزد نقاط قوت و ضعف و عملکرد ادارات و نهادها است، باشد.

مسئولان در رده‌های مختلف باید بدانند که تامین مصالح جامعه، پویایی نظام و پیشرفت از اهداف اصلی خبرنگاران متعهد به شمار می‌آید و لازم است نظرات و انتقاد سازنده آنان یک فرصت طلایی برای موفقیت فرض شود.

آن مسئولی که با برچسب «سیاه‌نمایی» بر روی یک رسانه به دنبال حذف دیدگاه‌های مخالف و منتقد خود است نیز باید بداند خبرنگار، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و با نادیده گرفته‌شدن این وزنه مهم این ارتباط برقرار نمی‌شود.

هرچند باید دید تعبیر واژه «سیاه‌نمایی» از سوی این مسئولان چیست، ترس از افشا شدن حقایق و ترک میز مسئولیت یا ناتوانی در انجام امور محوله، اما آنچه مشخص است خبرنگار به معنای واقعی یک مجاهد فی سبیل الله است که آبرو و اخلاص خود را در کف دست می‌گیرد و برای انجام رسالت معنوی خود، زینب‌گونه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

مسئولان باید بدانند خبرنگاران سربازان گمنامی هستند که با آمد و رفت دولت‌ها همیشه در خط مقدم اطلاع‌رسانی قرار دارند و معمولا هم به حق واقعی خود نمی‌رسند.

«زنده باد مخالف من» دکتر روحانی باید سرلوحه کار مسئولان در برخورد با رسانه‌ها باشد، هرچند شعاردهنده خود نیز نتوانست بر این اصل ایستادگی کند اما آنچه مهم به نظر می‌رسد درک متقابل مسئول و خبرنگار است تا خبرنگاران با کم‌ترین مشکل به کار خود برای افزایش موج امید دولت تدبیر حرکت کنند.

در نهایت باید به این اصل مهم توجه کرد که تقویت و حمایت از خبرنگاران یک ضرورت محسوب می‌شود و باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار بگیرند که در این صورت است که می‌توان از نیروی ارزشمند و بسیار قوی خبرنگاران و مطبوعات برای رفع مشکلات و معضلات جامعه به خوبی بهره برد.

همچنین لازم می‌دانم این روز را به تمامی خبرنگاران سخت‌کوش به ویژه کسانی که تعهد خود را به پست‌های موقتی و گذاری دنیایی نفروخته‌اند تبریک بگویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا