40 روز از فرصت مجلس به دولت گذشت؛

ابهام و سرگردانی مردم در سایه بی خیالی مسئولان/ شاخص های حذف یارانه ها چیست؟

بصیر، بعد از تمام بحث ها و جدل ها بر سر موضوع ادامه طرح هدفمندی یارانه ها و گلایه های مکرر دولتی ها از کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی، هنوز این پرداخت ها ادامه دارد اما در سایه ای از ابهامات و حتی شایعات!

پس از آنکه دولت در طرح خود انصرافی مردم از دریافت یارانه با شکست قطعی مواجه شد و از طرف دیگر هیچ گاه حاضر نشد از اطلاعات موجود  اما پراکنده در سازمان ها و نهادهای مختلف استفاده کند و با تقاطع این اطلاعات یک بانک اطلاعاتی نسبتاً جامع ایجاد و از آن در شناسایی افرادی که واجد دریافت یارانه نیستند بهره ببرد، برای جلوگیری از ضررهای بیشتر بر اقتصاد کشور مجلس وارد عمل شد و در قانون بودجه سال ۹۴ تصویب کرد یارانه نقدی شهروندان پردرآمد بر حسب میزان درآمد و بعد خانوار و محل زندگی قطع شود.

در طی این قانون به دولت سه ماه فرصت داده شد آیین‌نامه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها را تدوین، تصویب و اعلام عمومی کند. هیأت دولت نیز این وظیفه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول کرد.

اما امروز با گذشت حدود ۴۰ روز از فرصتی که مجلس به دولت برای اجرایی کردن این بخش از قانون داده بود  متأسفانه نه تنها دولت هیچ اقدام جدی در این زمینه نداشته است که حتی حاضر نیست شاخص‌های شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها را اعلام کند.

در طی این مدت تنها اقدامی که از طرف دولت در این راستا انجام شده است  حذف حدود یک میلیون نفر از یارانه بگیران بوده است که به دلیل اینکه اولا قبل از حذف و اقدام، هیچ اطلاع رسانی به مردم نشد و به صورت کاملاً ناگهانی عده ای از دریافت یارانه محروم شدند و ثانیا آنکه درباره شاخص ها و معیارهای حذف این افراد هنور اطلاعات دقیقی از مسئولان به مردم داده نشده است.

همین عوامل و البته ادامه دار شدن شایعات و گمانه زنی ها در رابطه با چگونگی اجرای ادامه طرح هدفمندی یارانه ها باعث شده اعتراضاتی از جانب مردم به وجود آید. اعتراض برای اینکه بسیاری از حذف شدگان معتقدند در گروه افراد پردرآمد قرار نمی گیرند. یا دست‌کم این انتظار را دارند دولت اعلام کند طبق چه شاخصی جزو افراد پردرآمد قرار گرفته‌اند و در نتیجه یارانه آنان قطع شده است.

یا در مورد بازار داغ شایعات باید گفت در همین روزهای اخیر در تازه‌ترین نمونه ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزارت رفاه مجبور شد قطع یارانه شهروندان به‌علت سفرهای خارجی را تکذیب کند. اما نکته مهم آنکه قائم‌مقام وزارت رفاه در حالی از شایعه درباره معیار حذف یارانه پردرآمدها خبر داده که خود نیز حاضر به اعلام این شاخص‌ها نیست. هفته گذشته بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با انتقاد از انتشار اخبار و آمارهای غیررسمی درباره مسائل کشوری از رسانه‌ها خواست اخبار و آمار هر حوزه را از مسئول مربوطه بپرسند.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که با اینکه مذاکرات هسته ای! پایان پذیرفته است و دیگر مسئولان عملاً نمی توانند همچون دو سال گذشته همه کارها و امورات کشور را به مذاکرات و نتیجه آن ربط بدهند اما بازهم این روند ادامه دارد و هنوز مدیران و مسئولان حاضر به پاسخ دهی شفاف درباره مسائل جاری کشور مثل چگونگی و تصمیمات دولت برای ادامه طرح هدفمندی یارانه ها نیستند. به همین دلیل مردم به جای اینکه اخبار و اطلاعات را به صورت شفاف از مسئولان بگیرند مجبور می شوند در یک فضای ابهام آلود به شایعات گوش سپرده و در نهایت زمینه ساز سرگردانی ها، نارضایتی ها و اعتراضات فراهم گردد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا