شیر گران و نوشابه ارزان!

بصیر،با اخذ مالیات نوشابه و اختصاص یارانه به شیر، لبنیات بعنوان یک شاخصه حمایتی به جای نوشابه در سبد مصرفی خانوار جایگزین خواهد شد از آنجا که مصرف نوشابه‌های گازدار منجر به افزایش فقر در رژیم غذایی  می‌شود، کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، نگرانی‌های حوزه سلامت را در خصوص گسترش بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و دیابت تشدید می‌کند.

براساس این گزارش با کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات به وی‍ژه در کودکان و نوجوانان، روند هزینه‌های درمانی دولت در چندین سال آینده افزایش خواهد یافت، بنابراین ضروریست که با اخذ مالیات از محصولات مضری مانند نوشابه های گازدار شیر را به‌عنوان یک کالای ضروری مورد حمایت واقع شود و تولید و مصرف آن افزایش یابد.

براساس استانداردهای جهانی، برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن، هر فرد باید روزانه حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر مصرف کند که در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف شیر ۴۸۰ لیتر (۳ لیوان) در روز است که این میزان در کشور ما محدود است براساس مطالعات انجام شده افزایش قیمت لبنیات بیش از نرخ تورم و شاخص کل کالاها و خدمات مصرفی، کاهش وزن بسته‌بندی، کمبود حمایت از سوی دولت وعدم اختصاص یارانه به شیر از جمله عوامل مهمی است که کاهش سرانه مصرف شیر رقم می زند لذا کاهش قیمت برای مصرف کننده و حمایت از تولید کننده دو عنصرطلایی است که نباید از آن غفلت کرد.

به گفته برخی کارشناسان مهم‌ترین دلیل افت کاهش مصرف شیر قطع یارانه و متوقف شدن توزیع شیر یارانه‌ای است.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  افزود: طرح اخذ مالیات از نوشابه و اختصاص آن به شرح پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس بود که در صحن علنی مجلس هم مطرح نشده، اما طرح خوبی است و طرفداران زیادی دارد.

وی در خصوص خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان افزود: در سال گذشته مطالبات دامدارن پرداخت نشد و در راستای حمایت از آنان شیر به قیمت فعلی آزاد شد. نوری اظهار داشت: با عدم پرداخت مطالبات تولید کنندگان و افزایش قیمت شیر در راستای حمایت از تولید، مصرف شیر و لبنیات کاهش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شیر نقش بسزایی در سلامت انسان ایفا می‌کند خاطرنشان کرد: دولت بایستی به گونه‌ای از تولید کننده حمایت کند که تولید برای او صرفه اقتصادی داشته باشد و با افزایش میزان تولید، نیازی به واردات نباشد.

نماینده مردم شوش اظهار داشت: چنانچه کارخانجات شیر خام را گران بخرند و بفروشند، با کاهش قدرت خرید و فروش بازار لبنیات راکد می‌شود و در اینجا ضروریست که دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی دو سویه از تولید و مصرف حمایت کند.

محمد اسماعیل نیا نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اخذ مالیات نوشابه به شیر اقدامی شایسته است چرا که دامداران در شرایط فعلی نیاز به حمایت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه دامدار و تولیدکننده در شرایط فعلی با خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان با مشکلاتی مواجهه هستند تصریح کرد: مصرف کننده قدرت خرید ندارد دولت باید دراین زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد در تفسیر این گزارش باید اضافه کرد: با توجه به اینکه مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار برای سلامت انسان مطلوب نیست لازم است که دولت با ارائه راهکارهای حمایتی از تولید محصولات استراتژیک حمایت، و یارانه‌ای را به تولید محصولات اساسی و مایحتاج ضروری سبد مصرفی خانوار اختصاص دهد.

ایران خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا