نقطه اوج آن ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه خواهد‌ بود

آماده‌باش برای دیدن زیباترین شهاب‌باران

بصیر،رصد‌گران نيمكره شمالي مي‌توانند در روزهاي اوج اين شهاب‌باران نزديك به ۱۰۰ شهاب آسماني را در هر ساعت مشاهده كنند، البته درصورتي كه در منطقه‌اي تاريك و به دور از آلودگي‌هاي نوري باشند. مشاهده شهاب‌باران امسال براي اولين بار از سال ۲۰۱۰ تاكنون آسان‌تر شده، زيرا نقطه اوج اين رويداد يك شب پيش از طلوع ماه جديد خواهد‌بود،‌ به بياني ديگر رصد‌گران مي‌توانند از نبود نور ماه در پس‌زمينه شهاب‌باران اطمينان داشته‌باشند.

نام برساوشي برگرفته از نام صورت فلكي برساوش است كه منشا اين شهاب‌باران به نظر مي‌آيد،‌ به بياني ديگر زمان آغاز اين شهاب‌باران وقتي به آسمان نگاه مي‌كنيد به نظر مي‌آيد شهاب‌ها از صورت فلكي برساوش به سوي زمين روانه شده‌اند اما درحقيقت اين شهاب‌باران ناشي از ذرات رها شده از ستاره دنباله‌دار ۱۰۹/Swift-tuttle است كه در بخش‌هاي داخلي و خارجي سامانه خورشيدي در نوسان است.

به گفته متخصصان اخترشناسي بهترين زمان براي رصد شهاب‌باران در نيمكره شمالي پس از نيمه شب ۲۱ يا ۲۲ مرداد ماه است. براي رصد شهاب‌ها نيازي به تجهيزات گران قيمت و پيچيده نخواهد بود زيرا شهاب‌هاي شهاب‌باران برساوشي معمولا به اندازه‌اي درخشان و بادوام هستند كه با چشم غير مسلح نيز مي‌توان به راحتي آنها را مشاهده كرد. در نقطه اوج اين شهاب‌باران ۶۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت با سرعت ۲۰۹ هزار كيلومتر بر ساعت با اتمسفر زمين برخورد كرده و مي‌سوزند. نكته جالب درمورد اين اجرام كيهاني ابعاد كوچك آنها است،‌زيرا اين سنگ‌ها بسيار كوچك بوده و چند گرم وزن دارند.

بهار نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا