شکست مذاکرات برای تشکیل دولت در ترکیه/ احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام قوت گرفت

بصیر، طبق گزارش رسانه‌های ترکیه، حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه می‌گوید مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با دیگر احزاب شکست خورد و سه ماه دیگر انتخابات تازه برگزار می‌شود.

همچنین یک مسئول بلندپایه در حزب «جمهوری‌خواه خلق» اعلام کرد که مذاکراتی که برای ائتلاف این حزب با حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی در جریان بود بی‌نتیجه پایان یافت و شکست خورد.

انتخابات پارلمانی ترکیه در تاریخ ۷ ژوئن برگزار شد اما نتیجه تعیین‌کننده‌ای در پی نداشت، زیرا هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت را از آن خود کنند و حزب عدالت و توسعه نیز تنها با ائتلاف با احزاب مخالف، می‌توانست تشکیل کابینه دهد؛ احزابی که بشدت مخالف سیاست‌های رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، بخصوص سیاست خارجی هستند.

منابع ترکیه‌ای می‌گویند که حزب جمهوری‌خواه خلق در مذاکرات خود با دولت، از بین چهار وزارتخانه خارجه، کشور، قضایی و آموزش، ۳ ورزاتخانه را برای خود می‌خواست و این حزب خواستار تغییرات ریشه‌ای در سیاست‌های ترکیه مخصوصا در عرصه خارجی شده است.

هم‌اکنون که احزاب ترکیه هیچ کدام نتوانسته‌اند در انتخابات گذشته اکثریت را برای تشکیل کابینه از آن خود کنند و برای ائتلاف نیز به نقطه مشترکی نرسیده‌اند، تنها راه پیش روی خود را برگزاری دوباره انتخابات می‌بینند.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا