یک مقام وابسته به دولت هند اعلام کرد:

هند برای پرداخت بدهی های نفتی به ایران آماده می شود

بصیر، این مقام دولتی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: دولت هند به پالایشگاه های نفتی این کشور برای پرداخت ۴/ ۱ میلیارد دلار بدهی به ایران چراغ سبز داده است.
این منبع هندی خاطر نشان کرد : راجیو مهریشی، معاون وزیر اقتصاد هند در ماه جاری از شرکت های نفتی هند درخواست کرده است که برای پرداخت دو قسط ۷۰۰ میلیون دلاری بدهی نفتی به ایران آماده شوند.
ماه گذشته مهریشی به همراه نمایندگان بانک مرکزی هند و بانک دولتی یوکو برای گفت و گو در مورد بدهی نفتی هند به ایران به تهران سفر کردند.
این منبع دولتی گفت:زمان دقیق پرداخت ها مشخص نیست زیرا وزارت دارایی هند به دنبال دریافت مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری امریکا است.
مقامات هندی تاکنون در باره اخذ مجوز از وزارت خزانه داری امریکا برای پرداخت بدهی های نفتی ایران سخنی نگفته اند.
با این حال وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرده است که این سازمان به طور خاص در مورد کشور ها و یا نهاد های درگیر در پرداخت بدهی های نفتی اظهار نظر نمی کند.
در عین حال این وزارت خانه در بیانیه ای اعلام کرده است: دولت امریکا نسبت به آزادی پرداخت محدود بدهی های ایران در خارج در صورتی که با برنامه جامع اقدام مشترک که در توافق هسته ای با تهران، همگام باشد، متعهد است.
مقامات هندی اعلام کردند:پرداخت اقساطی بدهی های نفتی به ایران با استفاده از یک مکانیسم مشخص مکرر از طریق ارزهای مختلف در بانک مرکزی هند انجام خواهد شد.
هند بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین بود که به دنبال تحریم ها و کاهش واردات به رتبه هفتم تنزل یافت .
شرکت های نفتی و پتروشیمی منگلور، اساراویل، ایندیان اویل، هندوستان پترولیوم و اچ پی سی ال میتال به دلیل خرید های نفتی خود مجموعا ۶٫۵ میلیارد دلار به ایران بدهکارند.
شرکت های نفتی هندی ۴۵ درصد از پول نفت های وارداتی از ایران را به صورت روپیه در بانک یوکو قرار داده اند که ایران از این پول برای خرید اجناس هندی خارج از لیست تحریم ها استفاده کرده است .
گفته می شود، حدود ۱۷۰ میلیارد روپیه( ۲٫۶۲ میلیارد دلار) در حساب ایران در بانک یوکو هند قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا