اگر کودکانتان گرایش به خوردن خاک،‌ یخ و مهر نماز دارند

بصیر ،دکتر محمدصادق صبا اظهار کرد: کودکان به ویژه کودکان زیر یک سال به علت رشد بسیار سریع آنها و استفاده از شیر مادر دچار کم‌خونی شایع‌تر است.

وی با اشاره به فواید بسیار زیاد شیر مادر تصریح کرد: میزان آهن شیر مادر به اندازه کافی نبوده و کودکانی که از قطره‌های آهن استفاده نکنند احتمال ابتلا به کم‌خونی در آن‌ها افزایش می‌یابد.
صبا ادامه داد: در صورتی‌که میزان هموگلوبین با توجه به سن کودک از حد مجاز پایین‌تر باشد می‌گوییم کودک دچار کم‌خونی شده است.
این متخصص کودکان با اشاره به تفاوت کم‌خونی و فقرآهن عنوان کرد: در شرایطی که میزان گلبول‌های قرمز از حد طبیعی پایین‌تر باشد اما هموگلوبین پایین‌تر از حد نرمال نباشد کودک دچار فقر آهن شده است در واقع نخست فقر آهن اتفاق می‌افتد سپس در مرحله بعد کم‌خونی در کودک بروز می‌کند.
وی تاکید کرد: کودکان زیر یک سال و بعد از ۴ تا ۶ ماهگی حتما باید از قطره‌های آهن استفاده کنند و در صورتی که به دلایلی مانند استفراغ و سایر این علامت‌ها نتوانند از این قطره استفاده کنند باید تدبیر دیگری از طرف پزشک اندیشیده شود.
صبا گفت: علائمی مانند بی‌قراری، اختلال در خواب، تعریق زیاد و گرایش به خوردن خاک، مهر نماز و یخ از نشانه‌های ابتلای کودک به کم‌خونی است.
وی افزود: کودکان کم‌خون در صورت ‌درمان نشدن به عوارضی مانند کند شدن انجام فعالیت‌های روزانه و کاهش سطح هوشیاری نسبت به هم سن و سال‌هایشان دچار می‌شوند.
صبا یادآور شد: مصرف خوراکی هایی نظیر زرده تخم‌مرغ، عدس، گوشت قرمز، خرما و سبزیجات میزان ابتلا به کم‌خونی را در کودکان کاهش می‌دهد.
شفاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا